15 fun facts om fitness og træning

Der er ingen tvivl om, at det at være fysisk aktiv er godt for dit helbred og bør være en del af din daglige rutine. Men har du brug for træningsmotivation? Så er du heldig, fordi vi giver dig her 15 fun facts om træning, som helt sikkert kan inspirere dig. Måske vil nogle af dem også overraske dig? 

#1 - Personer som ikke dyrker motion regelmæssigt kan tabe op til 80% af deres muskelstyrke ved 65 årsalderen.

Hvor vil det være ærgerligt at man som gammel ikke kan tage på ture, klare sig selv eller gøre almindelige dagligdags rutiner, fordi man er for svag. Men det kan regelmæssig træning heldigvis lave om på! 

#2 - Regelmæssig motion hjælper med at sænke blodtrykket og kolesterolniveauet. De to vigtigste risikofaktorer for hjertesygdomme.

Der er mange som bliver ramt af hjertesygdomme i løbet af deres liv, og hjertesygdom er en af de hyppigste dødsårsager i Danmark. Risikoen for hjertesygdomme bliver større jo ældre man er. Med træning kan du holde denne risiko nede. Det må man sige er en ret god grund, ikke?   

#3 - Træning holder dit stofskifte oppe, selv efter træning, og medvirker til at du forbrænder flere kalorier, selv i hvile.

Hvis man vil holde sin vægt, eller måske tabe sig, så skal der forbrændes kalorier! Og hvem vil ikke gerne forbrænde kalorier ved at ligge på sofaen?? Men det kræver altså lige at du prioriterer træningen. 

#4 - Den gennemsnitlige person går omkring 7.500 skridt om dagen. Hvis du holder dig til det gennemsnitlige skridtantal og lever til du er 80 år gammel, vil du gå omkring 177.000 km i din levetid.

Det her er altså ret blæret… og faktisk anbefales det at 10.000 skridt bør være ens basale bevægelse hver dag.. Tænk lige hvor mange skridt det bliver i ens levetid? 

#5 - Du bruger 200 muskler til at tage et enkelt skridt fremad.

Kroppen er fantastisk, ikke? Vi skal huske at være taknemmelige for vores krop, og hvad vores krop giver os mulighed for. Derfor kan vi godt give vores krop noget igen ved at træne regelmæssigt. Dette gør at vores krop kan blive ved med at fungere. 

#6 - Trykket på dine fødder er lig med ca. 3-4 gange din kropsvægt ved hvert trin mens du løber.

Løb er en foretrukken træningsform for mange, men den er altså også hård for både fødder og knæ. Dette betyder ikke at du skal droppe løb, men det er klart en fordel af kombinere løb med andre træningsformer, som er mere skånsomme.

Men det beviser også hvor fantastisk kroppen er, og hvor heldige vi er, når vi hver dag kan stå ud af sengen. Pas på dine fødder, de bærer dig nemlig hver eneste dag! 

#7 - Dit hjerte er den hårdest fungerende muskel i din krop. Den slår cirka 100.000 gange om dagen og pumper næsten 7600 liter blod.

Dette viser hvor vigtigt hjertet er, og med træning kan du styrke hjertet, så det forbliver effektivt. 

#8 - Under fysisk aktivitet indånder du mere for at holde iltniveauerne i dit blod på passende niveauer.

Så du skal ikke være flov over at du puster og hiver efter vejret når du træner – det er helt naturligt! 

#9 - Knæet er det største og mest komplekse led i din krop, hvilket gør det til det mest sandsynlige som bliver skadet.

Derfor skal du passe på dine knæ! Varier din træningsform og hav styr på teknikker inden du løfter tunge vægte. 

#10 - Modsat personer der benytter sig af forskellige træningsformer, er personer der udfører den samme træningsform dagligt mere udsatte for skader.

Derfor er det en god idé at kombinere f.eks. cardio med styrketræning, hvor forskellige muskelgrupper bliver brugt lige meget. 

#11 - Hvis du ikke kan sige et par ord under træning uden at hive efter vejret træner du måske for intenst.

Man skal presse sig selv, og man skal få pulsen op, men man kan også træne for intenst, og det kan give skader og generel ubehag. 

#12 - Cardio træning hjælper med at skabe nye hjerneceller. Dette forbedrer hjerneaktiviteten.

Nu skal du ikke tro at høj hjerneaktivitet er lig med at være klog..

#13 - 0,5 kg muskler forbrænder tre gange flere kalorier end 0,5 kg fedt.

Dette betyder, at hvis du har et ønske om at tabe dig, så skal du også fokusere på at opbygge muskelmasse. 

#14 - Hvis du har problemer med at sove eller forblive i søvnen, så er dit svar at træne. Træning hjælper med at rydde dit hoved og hjælper dig med at føle dig afslappet.

Søvn er rigtig vigtig, både for krop og sjæl. En god nats søvn er med til at sikre, at du fungerer godt i din hverdag. 

#15 - Træning kan hjælpe med at lette dit sind og forynge din krop. Træning får dig til at føle dig god og øger din selvtillid.

At træne er lig med at gøre noget godt for dig selv. Det er sundt, du kan tabe dig, og du kan opnå en flottere krop og holdning. Træning kan også virke terapeutisk for nogle. 

Det vigtigste er at finde en træningsform og rutine der fungerer bedst for dig, om det er derhjemme eller i fitnesscentret. Den rette træning kan give dig resultaterne du leder efter, og du vil med garanti kunne se og mærke forbedringerne.