Træning med elastikbånd - alsidigt og effektivt

Et elastikbånd er et enormt alsidigt og effektivt træningsredskab. Med et elastikbånd kan du træne både styrke, balance, koordination og udholdenhed. Du finder båndene i mange forskellige varianter både med hensyn til bredde, styrke samt farve. Der er god mulighed for at variere din træning, og gradvist øge belastningen med elastikbånd, på grund af de forskellige styrker. 

Alsidige træningsmuligheder med elastikbånd

Dette redskab er et lille og praktisk stykke træningsudstyr med masser af effekter. Det er et populært redskab til hjemmetræningen, da det er fleksibelt at træne med og yderst praktisk og pladsbesparende. Du kan nemt have dit elastik med dig på farten, så du kan træne i en pause på jobbet eller på ferien.

Herunder kan du se en række af de fordele, som et elastikbånd til træning giver:

  • Du kan træne forskellige formål med redskabet
  • Du kan gøre klassiske øvelser mere udfordrende
  • Billigt og praktisk redskab

Du kan med fordel supplere dit eksisterende styrketræningsprogram eller sport med træning med elastik. Det unikke ved dette redskab er, at elastikkens modstand konstant udfordrer dine muskler, som i sidste ende betyder et større udbytte af træningen.

Det kræver ingen forudgående træningserfaringer at begynde at træne med elastik. Det er en populær og skånsom måde gradvist at opbygge muskelstyrke i din krop på. Da din krop er i fri bevægelse under træningen, kan du opnå en stor Range Of Motion med redskabet. Dette er et betydningsfuldt element i forhold til at få maksimal udbytte af styrketræning.

Herunder finder du masser af inspiration til at træne med elastik, og du kan få dybdegående vejledning til at udvælge dig den model, som matcher dine behov.

Effektive øvelser med træningselastikbånd

På markedet for elastikker til træning finder du forskellige udgaver, designs og ikke mindst betegnelser. De primære designs er hhv. elastikbånd, fitnesselastik samt træningselastik, som har håndtag i enderne.

Alle udgaver giver dig masser af træningsvariationer, som giver dig mulighed for at lave en full body workout enten i hjemmet eller i fitnesscenteret.

#1 Sideløft (træning af arme og skuldre)

Fold den midterste del af din elastik ind i et håndklæde og stå med begge fødder med en skulderbreddes afstand på elastikken. Tag fat med en hånd i hver ende af elastikken. Du skal kunne mærke modstand, allerede når du har dine arme i en 45 graders vinkel ud for hver side af din krop. Start bevægelsen ved at løfte begge arme op imod dine skuldre. Dine albuer skal være let bøjede.

Sænk roligt armene ned igen og gentag bevægelsen.

Du må ikke løfte eller trække dine hænder højere end op til linjen for dine skuldre.

#2 Squat (træning af lår og baller)

Stå på midten af din elastik, som er viklet ind i et håndklæde (for både at beskytte elastikken og dig selv). Hav en skulderbreddes afstand i mellem dine fødder.

Tag fat i hver ende af din elastik og sno enderne rund på din hånd, indtil du kan mærke modstand, når du står oprejst med let bøjede knæ. Elastikken skal køre bagom dine arme og ned lang siderne af din krop.

Start den klassiske squat-bevægelse ved at skubbe bagdelen godt bagud, mens du gradvis bøjer mere og mere i knæene. Målet er, at dine lår står parallelt med underlaget, og mens du bibeholder en ret holdning på din ryg.

Undgå at dine knæ når længere ud over dine tæer, når du skubber dig ned i bevægelse.

#3 Row (træning af arme, bryst og skuldre)

Placer dig i siddende stilling på et mellemblødt underlag med udstrakte ben (f.eks. en yogamåtte eller på træningsgulv). Hav det midterste stykke af din elastik spændt ud bag dine fødder (sørg for at vikle elastikken ind i et håndklæde for både at beskytte din fødder og for at beskytte elastikken). Du skal kunne mærke modstand, når du læner dig let forover og juster længden herefter. Lad enderne af elastikken hænge frit.

Start bevægelsen ved at trække dine albuer tilbage i en ro-bevægelse. Træk dine albuer så langt tilbage du kan, indtil dine hænder når siden af din krop.

Under hele øvelsen er det dine arme, som skal arbejde og udføre bevægelsen.

Til dig med rygproblemer kan det være en skånsom hjælp at bøje ekstra i knæene og være opmærksom på, at du ikke svajer bagover.

Elastikbånd til træning giver dig masser af muligheder

Selvom træning med elastik særligt karakteriserede træningscentre i 1980’erne, er redskabet mindst ligeså effektfuld og populært i dag.

Én af årsagerne til redskabets fortsatte popularitet er på grund af de mange variationer, som du kan lave med elastik.

Selvom det primære udbytte for træningen for mange handler om at øge muskelstyrke, så opnår du en række betydningsfulde sideeffekter med øvelser med elastik. Når du laver øvelser med elastikbånd, skal du ikke kun fokusere på styrkeniveau. Du skal i lige så høj grad have fokus på din balance, da redskabet sætter store krav til din stabilitet. Dette element er med til, at flere muskler både store og små bliver aktiveret på samme tid.

På trods af at dine muskler kan få masser af udfordringer med elastikken, så giver redskabet kun en mild belastning. Dette element er medvirkende til, at elastik er et ofte anvendt redskab til genoptræning.

Elastik kan hjælpe dig godt på vej, hvis du er blevet skadet og har brug for stille og roligt at genopbygge styrke i en eller flere muskelgrupper.

Hvilke styrker eller hårdheder findes der på markedet for elastikbånd?

Grundlæggende set er et elastikbånd karakteriseret af at være et langt bånd uden håndtag, som kan fås i forskellige længder. Den klassiske længde er på cirka 150cm, dog finder du udgaver på op til 180cm.

Du finder elastikker til træning med forskellige sværhedsgrader opdelt i niveauer. Som udgangspunkt er det disse niveauer:

  • Niveau 0 (ekstra let)
  • Niveau 1 (let)
  • Niveau 2 (medium)
  • Niveau 3 (hård)

Disse sværhedsgrader gør det ideelt for dig løbende at kunne øge sværhedsgraden på din træning. Med de mange niveauer kan du nemt skabe progression i din træning, og det gør det muligt for enhver at starte op med at træne med elastikbånd.

Elastikkerne kommer i forskellige pangfarver. Du finder alt fra gul og rød over turkis til pink og grøn.

Farver er din fordel og hjælp, for de har en funktion, når du træner.

I takt med at du får øjnene op for de mange effekter, elastikkerne kan give dig og din træning, vil du udbygge din beholdning af forskellige elastikker med forskellige sværhedsgrader.

Du lærer dine elastikker at kende visuelt på grund af de mange farver. Dette gør det ekstra effektivt for dig at træne, hvor du hurtigt kan udskifte bånd fra den ene øvelse til den næste.

Afhængig af hvad du træner på kroppen, kan der være brug for at have forskellige sværhedsgrader til rådighed.

Vælg elastikbånd til træning i høj kvalitet

Du finder mange forskellige producenter af elastikker til træning. De førende producenter på markedet er blandt andet Aserve, cPro9, Abilica og Reebok. Disse brands er anerkendt for at producere kvalitetsudstyr til både private og professionelle.

Når du køber produkter fra disse mærker, kan du være sikker på at få høj kvalitet, som skaber lang holdbarhed på dit træningsudstyr.

Elastikkerne fra Reebok og Abilica er særligt ideelle til fitnesscentre, da disse er designet i ekstra slidstærkt og kraftigt materiale. Her matcher kvaliteten og holdbarheden det intensive og hyppige træningsomfang, som udstyr i fitnesscentre skal kunne holde til.

Har du brug for elastikker til særlig budgetvenlige priser til hjemmetræningen, er produkterne fra hhv. cPro 9 samt Aserve gode valg.

  

Elastikbånd kan købes til forskellige behov

Her hos Apuls.dk finder du et bredt sortiment af forskellige elastikker til træning både med hensyn til design, sværhedsgrader og ikke mindst produktudgaver. Det skal være muligt for alle vores kunder at finde de mest funktionelle produkter til deres behov.

Derfor finder du f.eks. elastikbånd hos os som sælges enkeltvis. Dette er til dig, som hjemmetræner og ønsker masser af forskellige sværhedsgrader omkring din træning.

Til dig der har fitnesscenter, og som ønsker at tilbyde dine medlemmer de bedste træningsbetingelser, finder du elastik i meterlængder, og som leveres i en praktisk æske. Dette produkt kan også være for dig, som ønsker selv at eksperimentere med forskellige længder på elastikkerne.

Der er med andre ord masser af muligheder for at udvælge dig produkttyper, som kan matche dine behov og dit budget.

Når du køber elastikbånd som enkeltvis, køber du noget af det billigste kvalitetsudstyr, det er muligt at anskaffe. Det er et særdeles billigt stykke træningsudstyr, som har masser af kraftfulde og positive effekter.

Fitness elastikbånd til forebyggelse af kroniske smerter

Med en fitnesselastik kan du ikke blot komme til at opbygge muskelstyrke og øge din balanceevne. Du kan også komme til at forebygge skader og smerter omkring både muskler og led.

Du kan lave en masse forebyggende træning, så du på fremtidig basis undgår kroniske smerter på din krop. Dette gælder både for dig, der allerede er aktiv i et fitnesscenter og for dig, som ønsker at begynde at skabe betingelser for en stærk krop, der kan holde i mange år frem.

Træning med fitnesselastik er for alle - både mænd og kvinder samt unge og ældre. Det er aldrig for sent at begynde at træne med redskabet. Du kan opnå betydningsfulde effekter, uanset hvilken alder du har, og uanset hvilken kondition du har.

Har du ikke meget tid i hverdagen, kan elastikken blive din bedste ven. Med den kan blot 10 minutters fokuseret og målrettet træning være nok til at forebygge skader ved f.eks. for stillesiddende arbejde ved computer.

Designet på et fitnesselastikbånd er anderledes end det klassiske elastikbånd. Et fitnesselastikbånd er et sammenhænget bånd, som findes i forskellige sværhedsgrader og bredder. Det største udbytte af træning får du ved at have flere bånd til rådighed med forskellige sværhedsgrader. Et fitnesselastik har sammen kvaliteter og egenskaber som det velkendte elastikbånd.

Er du nybegynder, kan du med fordel benytte nedenstående fremgangsmåde, når du starter op med din træning med elastik.

  1. Anvend den letteste elastik igennem de første 2 uger
  2. Det er tid til at udskifte sværhedsgrad, når du kan udføre en øvelse uden besvær med cirka 20 korrekte udførte repetitioner
  3. Når du mærker, at dine muskler ’syrer’, er det et signal om, at du udfører en øvelse korrekt
  4. Ømme muskler vil være et helt naturlig tegn i starten
  5. Under øvelser må du ikke kunne mærke smerte omkring led

Med denne fremgangsmåde kan du bedst muligt tilvænne din krop belastningen og styrkeudfordringerne. Og den kontrollerede proces er medvirkende til, at du når at lære din krop at kende i forhold til træningsformen. Det er afgørende i et forbyggende øjemed at lytte efter kroppens signaler.

Et elastikbånd kan blive dit mest betydningsfulde træningsredskab, både når det kommer til at opnå positive resultater med din muskelstyrke på kort sigt, og når det kommer til at forebygge skader på længere sigt.