Showroom i Tørring Showroom i Tørring
365 dages returpolitik 365 dages returpolitik
Gratis fragt over 399,- Gratis fragt over 399,-
Trustpilot Trustpilot
Facebook (6067) Facebook (6067)
% Fødselsdagsfesten er i gang - Find store besparelse på hele shoppen %

Sådan køber du den rigtige crosstrainer

Herunder finder du en tjekliste som du kan følge, når du skal anskaffe dig en crosstrainer.

Uanset om du køber din crosstrainer her hos os eller et andet sted, er det vigtigt, at du er afklaret med nedenstående punkter, så du er sikker på at få en model der passer perfekt til dig.

Hvis du måtte have nogle spørgsmål, inden du anskaffer dig en crosstrainer, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 60 62 71 00 eller mail info@apuls.dk - her vil du altid få en ærlig og grundig vejledning.

Type

Her skal du vælge om din crosstrainer skal forhjuls- eller baghjulsdrevet.

Baghjulsdrevne modeller er de mest almindelige, da de fylder meget lidt og derfor er lette at opbevare i hjemmet.

Forhjuldrevne modeller fylder mere, men har en mere naturlig bevægelse, på grund af sin lange skridtlængde. Vægten er generelt højere og du står højere på crosstraineren. Derfor sætter det lidt flere krav til adgangsforholdene samt loftshøjden i huset. Forhjulsdrevne crosstrainere benyttes hyppigt i fitnesscentre, da de simpelthen giver brugeren den bedste oplevelse.

Maksimal brugervægt

Den maksimale brugervægt er yderst vigtig, da den afslører byggekvaliteten på en crosstrainer.

Det er altså meget vigtigt, at du undersøger denne faktor, uanset om du vejer 60 kg eller 100 kg. En crosstrainer, der kan klare 150 kg, vil altid være væsentlig mere stabil under træningen, end en model der kun kan klare 100 kg.

Optimal stabilitet sikrer en høj motivation og højere følelse af kvalitet.

Skridtlængde

Skridtlængden afgør, hvor naturlig træningen vil føles.

En meget kort skridtlængde på 28-35 cm vil føles mere som en cykel og en længere skridtlængde på 40-58 cm vil i langt højere grad føles som løb. Den lange skridtlængde er klart at foretrække, hvis du ønsker en behagelig og naturlig træning.

Bremsesystem

Bremsesystemet kan enten være magnetisk, elektromagnetisk eller luft

Alle 3 bremsesystemer giver dig en god modstand, så det er primært holdbarheden, du skal overveje.

Det magnetiske system fungerer ved, at en kraftig magnet bevæges fysisk tættere på svinghjulet, for at øge modstanden, og modsat for at mindske den. Dette er den billigste løsning at producere og derfor vil den også være at finde i de billigste modeller. Den er fin og har en levetid der typisk er over 10 år.

Elektromagnetiske bremser har den store fordel, at der ingen bevægelige dele er. Det er simpelthen en spole, hvor styrken mindskes eller øges, uden at den rent fysisk bevæges. Dette giver en mere stabil modstand, som også er stærkere og har en længere holdbarhed.

De fleste vil opleve rigeligt modstand i det billige magnetiske system.

Træningsprogrammer

Antallet kan være vigtig for nogle, for at opretholde en høj motivation.

De fleste crosstrainere har 10-12 træningsprogrammer og det burde være nok til de fleste. På langt sigt bør du sandsynligvis tænke på at have en god udsigt, et TV eller lignende, for at give motivationen et boost.

Bluetooth

Denne funktion kan give et enormt motivationsboost, da du får ekstremt mange muligheder i forhold til træningsprogrammer, statistik, brugere og meget mere.

Hvis en crosstrainer har denne bluetooth funktion, kan den forbindes til en tablet / iPad eller smartphone.
Dermed overtager den styringen af din crosstrainer og den gratis app, gør det muligt at træne hvorend du ønsker og skabe et træningsprogram ud fra det specifikke sted. Din tablet / smartphone vil simpelthen benytte Google Maps til at skabe et træningsprogram, ned af Champs Elysees i Frankrig eller Strandpromenaden i københavn. Modstanden styres af hvordan stigningen er i virkeligheden og dermed har du et ubegrænset antal træningsprogrammer på din crosstrainer.

Denne bluetooth funktion øger prisen på maskinen, da producenten skal betale en licens for dig samt indbygge funktionen i computeren. Til gengæld er det gratis, når først du har købt en crosstrainer, med den funktion.

Justering af modstand

Der er 2 typer for justering af modstand på en crosstrainer. Manuelt eller elektronisk.

De billigste modeller er udstyret med manuel justering af modstanden og kan derfor ikke have automatiske træningsprogrammer.

Elektronisk styrede modstande giver crosstraineren mange flere muligheder for træningsprogrammer og gør det samtidig mere behageligt for dig, da du udelukkende skal koncentrere dig om træningen.

Svinghjul

Svinghjulets vægt er en meget misforstået faktor indenfor køb en crosstrainer - den er upålidelig og bør ikke tages med i overvejelsen.

Denne vægt på svinghjulet bør indikere, hvor glat et tråd du vil føle i pedalerne samt hvor hård en modstand du kan opnå. Problemet er bare at de forskellige producenter, måler svinghjulets vægt på forskellige måder. Derfor bliver tallet fuldkommen upålideligt.

Nogle producenter måler det som den samlede masse af alt, der drejer rundt inde i systemet, nogle måler det udelukkende på selve svinghjulet og andre benytter mystiske udregninger, for at komme frem til tallet.



Mange sælgere vil fortælle dig, at du bør kigge på denne faktor, men det er en misforståelse som kan opstå, hvis ikke sælgeren kender den tekniske opbygning. Der er mange andre faktorer i denne tjekliste, som du bør kigge på i stedet.

Modstandsniveauer

Antallet af modstandsniveauer afgør, hvor små intervaller du kan stige - Jo flere modstandsniveauer, jo lettere vil det være at stige i belastning på din crosstrainer.

Et meget lavt antal modstandsniveauer svarer til at have et sæt håndvægte, hvor du er tvunget til at stige 3kg, i stedet for 0,5kg. Jo lavere vægt du kan øge belastningen med, jo lettere vil det være for dig at øge konditionen og styrken.

Derfor anbefaler vi at du nøje overvejer, hvor mange du har behov for. De fleste crosstrainere har 16 eller 32 modstandsniveauer.

Pulsmåling

Pulsmåling er ikke en nødvendighed for at få en god træning, men det kan være motiverende at følge din puls og kalorieforbrænding på crosstraineren.

De fleste crosstrainere har pulsmåling i håndtagene og de mere avancerede, har mulighed for at tilslutte et trådløst pulsbælte.

Når en crosstrainer konstant kender din puls, kan den styre træningsprogrammerne herefter samt mere præcist oplyse din kalorieforbrænding.

Watt funktion

Crosstrainere med watt funktion, gør det lettere at følge din udvikling i styrke samt sammenligne din ydelse med andre træningsformer.

Til sammenligning svarer 310 watt til ca. 40 km/t på almindelig landevej.

Watt tallet viser, hvor hårdt du træner ud fra en beregning, med det valgte modstandsniveau samt din intensitet.

Hvorfor vælge en crosstrainer

Når du vil øge din kondition, tabe vægt eller opbygge muskler, er det en rigtig god idé at lave kredsløbstræning. Det sætter gang i hele kroppen, og det er nemt at få pulsen godt op. Med en crosstrainer er det supernemt at kredsløbstræne.

Denne artikel vil fortælle dig alt, hvad du har behov for at vide om crosstrainere. Først vil vi gennemgå nogle af de mange fordele, ved træning på en crosstrainer og derefter komme med gode råd til træningen. Til slut finder du en tjekliste til køb af en crosstrainer. Husk på, at du altid er velkommen til at ringe til vores eksperter op telefon nr. 60 62 71 00 eller sende os en mail på info@apuls.dk

Crosstraineren er en allround fitness maskine, som er nem at træne med. Du træner hele kroppen ved at lave løbe bevægelsen med benene samt trække og skubbe med armene. Dette giver tilsammen en sund bevægelse, som er meget lig den træning vi ser fra langrend.

Sund træningsform

Det er super sundt at kredsløbs træne - på længere sigt kan det være med til at give dig et sundere og længere liv. Ikke alene forbrænder det kalorier og opbygger muskler, det vil også være med til at forbedre dit helbred, det styrker hjerte og lunger og øger knogletætheden. Kredsløbstræning kan øge din blodmængde og forbedre dit iltforsyning, hvilket også vil sige, at det kan forebygge forskellige livsstilssygdomme og mindske søvnløshed og stress.

Effektiv og skånsom træning

Crosstraineren er skånsom sammenlignet med løb på asfalt, da den ikke giver stød igennem kroppen og dermed skåner ankler, knæ og hofter. Derfor er den også god til at forebygge eller genoptræne skader, da du kan få pulsen godt op, uden at belaste kroppen unødvendigt.

Bare fem minutter på en crosstrainer vil styrke dine knæ og hofter markant. Fødderne er hele tiden i kontakt med pedalerne på en crosstrainer, og du udsætter ikke dine knæ og hofter for overbelastning, hvilket mindsker risikoen for ledsmerter.

Op med pulsen - ned med vægten

Med en crosstrainer vil det være let at opbygge en god grundform eller gå ned i vægt, da mange af kroppens store muskelgrupper er i gang, så hele kroppen bliver brugt og styrket.

Med regelmæssig træning på en crosstrainer og den rette kost vil du effektivt kunne gå ned i vægt. Det er godt at bruge de høje håndtag på crosstraineren, da det giver en effektiv træning af dine arme og overkrop.

Vælg den rigtige crosstrainer

Når du skal vælge en crosstrainer, er der nogle ting, du bør være klar over. Der findes crosstrainere med forskellige træningsprogrammer, og det kan være en god idé, at kigge efter en crosstrainer med mange programmer, som kan være med til at variere din træning og gøre den spændende.

Derudover er det vigtigt at kigge på skridtlængden, en middel skridtlængde er omkring 40 cm, mens en lang skridtlængde er omkring 50+ cm. Skridtlængden kan ikke blive for lang, men den kan derimod godt blive for kort. Ofte hænger den ønskede skridtlængde sammen med benlængde, jo længere ben du har, jo længere skridtlængde vil være nødvendig, for at du får en naturlig følelse. Mange er bange for at at skridtlængden bliver for lang, men vi har aldrig hørt om et sådan tilfælde. Jo længer skridtlængde, jo mere naturlig vil følelsen være.

På en crosstrainer vil der være angivet en max vægt, hvilket også er vigtigt at forholde sig til. Selvom du ikke har behov for en høj maksimal brugervægt, er det altid en fordel, jo højere den er.

Denne maksimale brugervægt, afslører nemlig hvor god byggekvaliteten på en crosstrainer er og dette har direkte indflydelse på stabiliteten - uanset om du vejer 100 kg eller 60 kg. Jo højere maksimal brugervægt en crosstrainer har, jo mere stabil vil den være.

Ofte er det smart at vælge en robust crosstrainer, det vil sige, at den gerne må være tung og have en kraftig rammekonstruktion, der gør, at maskinen er stabil. Det er godt at kigge efter en maskine med tungt svinghjul eller høj gearing, da det giver et bedre tråd.

Crosstrainer pris

Crosstraineren er en populær træningsmaskine, både i fitnesscenteret og til hjemmebrug, men ikke alle crosstrainere er lige gode. For at finde den rigtige crosstrainer er det en god ide at at tale med nogle eksperter på området. Du kan tage fat i os eller nogle af vores konkurrenter - uanset hvad, skal du bare sikre dig at du ikke køber den forkerte maskine.

Prisen spiller en vigtig rolle, når man kigger på crosstrainere. Prisen skal naturligvis passe til dit budget. Hvis du søger en billig maskine, som stadig vil være god at bruge, er et budget på 4-5000kr passende. Derefter får du naturligvis flere funktioner, mere holdbarhed m.v., så tag dig god tid til at fastlægge dit budget, ud fra dine behov.

Køber man en brugt crosstrainer, er det vigtigt at sikre sig, at den er i fin stand og spørge til nyprisen. Det er dog sjældent at det kan betale sig, hvis du virkelig ønsker at bruge træningsmaskinen.

De fleste crosstrainere er nemlig ret slidte - der er altid en grund til at den sælges.

Der findes mange crosstrainere til under 4.000kr, men som oftest hænger pris og kvalitet sammen. Det er svært at finde en god crosstrainer til under 4.000kr, der har god holdbarhed og giver den optimale træning.

Mellemprisklassen for crosstrainere ligger mellem 4.000kr og 6.000kr. Crosstrainere i det prisleje er solide crosstrainere, som kan holde i en del år og give en god træningsoplevelse. Bl.a. mærker som Abilica, Kettler og Reebok laver gode crosstrainere inden for mellemprisklassen.

De dyre crosstrainere koster omkring 6.000-16.000kr, det er her, du skal kigge, hvis du ønsker en træningsmaskine af høj kvalitet, der kan holde i mange år og give en optimal træningsoplevelse hver gang.

Professionelle crosstrainere koster typisk fra 16.000,- og har nogle meget strengere krav at leve op til. Her skal den maksimale brugervægt gerne være 180kg eller mere, brugervenligheden skal være enormt nem, så alle brugerne i fitnesscentret kan bruge den og skridtlængden skal være mindst 50cm.

Underlagsmåtte

Sammen med din crosstrainer kan du med fordel købe en underlagsmåtte. En underlagsmåtte beskytter gulvet, dæmper lyden og fjerner statisk elektricitet - samtidig gør den, at crosstraineren står bedre fast.

Der findes forskellige størrelser af underlagsmåtter, som passer til forskellige træningsmaskiner.

Der er primært 2 typer underlagsmåtter: floor guards, som du selv kan sammensætte størrelsen af samt måtter i specifikke mål.

Fordelen ved floor guards er at du kan benytte dem til andre formål, hvis du på et tidspunkt ikke længere skal have dem under din træningsmaskine. Du kan også let udvide området, hvis du eksempelvis vil have en træningsmaskine mere, et område til udstrækning eller lignende.

Frontdreven eller bagdreven crosstrainer?

Der findes både frontdrevne og bagdrevne crosstrainere. Udbyttet af de to slags er det samme, men selve oplevelsen er forskellig.

En bagdreven crosstrainer fås ofte ikke med så lang skridtlængde som en frontdreven, bevægelsen kan sammenlignes mere med en cykel bevægelse, og skridtbredden er bredere. Skridtbredden har også stor indflydelse på, hvor naturlig bevægelsen vil føles og denne faktor overses tit i jagten på en ny crosstrainer.

Bevægelsen på en frontdreven crosstrainer kører med bløde bevægelser, som kan sammenlignes med langsom løb eller langrend, skridtlængden er ofte længere og skridtbredden smallere. Altså vil bevægelsen på en frontdreven crosstrainer føles mere naturlig og behagelig. Dog fylder disse frontdrevne crosstrainere betyelig mere.

Det er ofte de frontdrevne crosstrainere, der findes i fitnesscentre, da man her ønsker at give brugerne den absolut bedste oplevelse af bevægelse og kvalitet. De har også sjældent de samme strenge krav til dimensionerne, som en crosstrainer til hjemmebrug er underlagt.

Vedligeholdelse af crosstrainer

Det kræver næsten ikke noget at vedligeholde en crosstrainer, den skal tørres af for sved en gang imellem, og så kan det være en god ide at efterspænde den, nogle uger efter den er blevet samlet eller efter behov.

De frontdrevne modeller skal af og til smøres med silikone på skinnerne bagtil.

Sjovere træning med en crosstrainer

For at gøre træningen sjovere kan du placere crosstraineren foran et fjernsyn, eller sætte noget god musik på, imens du træner.

På nogle crosstrainere er det muligt at tilslutte en Ipad eller tablet via bluetooth, så du kan følge med på en rute, facetime med venner, se programmer, læse eller hvad du nu har lyst til, mens du træner. Du har ganske enkelt uendelige muligheder og den app du skal downloade til din tablet, er gratis. Den fedeste funktion er muligheden for at løbe en tur, overalt på jorden. Du benytter simpelthen bare den indbyggede Google Maps funktion og vælger hvor du vil løbe. Herefter hæver eller sænker crosstraineren modstanden, efter hvordan det er i virkeligheden.

Denne bluetooth funktion gør at prisen på crosstraineren stiger en smule, men den giver også en super motivation til træningen.

Crosstrainere med denne funktion starter ved omkring 6.000kr.

Masser af fordele med en crosstrainer

Crosstrainere er blevet utroligt populære de sidste par år, og det er der en god grund til - de styrker hele kroppen, øger konditionen og gør det nemt at få pulsen op samt forbrænde kalorier, samtidig skåner den kroppen for overbelastning.

Især om vinteren er crosstraineren en fordel, det kan være svært at komme afsted på en løbetur, når det er koldt, og vejret er dårligt, men med en crosstrainer kan du træne hjemme i din stue, hvilket er lidt sjovere end en løbetur i sne og slud.

En crosstrainer giver dig mulighed for nemt at kontrollere din træning - i modsætning til ude i naturen kan du selv bestemme, hvornår der skal komme bakker, og hvilken belastning du ønsker. Du kan lave dit eget træningsprogram, eller følge et der er lavet i forvejen.

Det er nemt at følge med i distance, tid, forbrænding og pedalomdrejninger, på den måde kan crosstraineren være en god motivation til at træne og forbedre sig.

Det er nemt at intervaltræne med en crosstrainer, og dermed hurtigt at komme i form og forbrænde kalorier.

Indstil din crosstrainer så den passer til dig

På de fleste crosstrainere kan du holde øje med “steps per minut” eller spm, som er et tal, der angiver, hvor mange gange du træder frem og tilbage i minuttet.

Tallet skal gerne ligge mellem 140 og 175, hvis tallet er under 140, er din belastning for høj, hvilket kan gøre at du hurtigt syrer til og ikke får nok ud at din træning. Hvis den er over 175, vil det sige, at belastningen er for lav, og at du ikke får nok ud af træningen.

Følger du disse intervaller er du sikret en effektiv træning.

Få mest muligt ud af træning med en crosstrainer

For at få mest muligt ud af træning på en crosstrainer er det vigtigt at bruge armene effektivt, så du får det optimale ud af træning med maskinen.

En af de faktorer der gør crosstraineren så effektiv er, at den aktiverer så mange muskler som muligt på en gang, hvilket gør det meget nemmere at få pulsen højt op på et øjeblik.

Det skal være behageligt at træne på en crosstrainer, men heller ikke for behageligt, hvis du ikke føler dig påvirket af træningen, får du som regel heller ikke ret meget ud af det. Derfor skal du op på en belastning, der kan mærkes.

Der er flere måder at træne med en crosstrainer på, du kan bl.a. intervaltræne, hvor du skifter mellem hård intensiv træning med høj belastning og rolig træning med lavere belastning, du kan f.eks. vælge at tage 5 x 2 minutters hård træning og ind imellem køre 1 minuts rolig træning.

En anden måde at bruge crosstraineren på er tempotræning, hvor du varmer op i nogle minutter og øger intensiteten til et godt niveau og derefter holder intensiteten i f.eks. 15 minutter, alt efter hvor høj intensiteten er.

Uanset hvilken type træning du vælger, er det altafgørende at du har det godt med bevægelserne og føler dig motiveret.

Fokus på overkroppen - Hvis du gerne vil fokusere din træning på den øvre del af kroppen, skal du tage fat i de høje håndtag på crosstraineren, og koncentrere dig mest om arbejdet med armene, det gælder om at slappe nogenlunde af i benene og få maskinen til at køre rundt ved hjælp af armene.

Dette træner primært biceps, triceps og brystmuskler.

Fokus på underkroppen - For at fokusere træningen på den nedre del af kroppen kan du tage fat i håndtaget i midten, hvor armene holdes stille, så det er benene, der gør arbejdet.

I denne øvelse skal dine hæle ikke røre pedalerne, så den yderste del af din fod bærer din kropsvægt.

Opvarmning og udstrækning giver bedre ydeevne

For at forbedre din ydeevne er det en god ide at lave nogle opvarmningsøvelser eller udstrækning, før du går i gang på crosstraineren, så er musklerne nemlig parate til at yde mest muligt.

Træner du i lang tid, kan det være en god ide at strække ud efter træning, så musklerne kan falde til ro og ikke bliver ømme.

En opvarmning bør være mellem 8-12 minutter og kan godt foregå på crosstraineren, hvis du finder et behageligt tempo, der varmer kroppen stille og roligt op.

Der er mange professionelle atleter der benytter en foam roller til opvarmning, da den kan give mange forskellige grader af dybde og gør det let at opnå en perfekt udstrækning for hele kroppen.

Hvis du er nybegynder, vil vi anbefale at du starter med en meget blød foam roller model.

For at undgå muskeltræthed kan du gå langsomt ned i tempo, før du har tænkt dig at stoppe træningen i stedet for at stoppe brat midt i den hårde træning.

Skal det være helt optimalt, skal du bruge 10 minutter på at trappe ned i tempo, før du stopper helt.

Få styr på teknikken - For at få den rigtige teknik og undgå skader i ryg og nakke skal du tænke på at spænde op i maven, holde ryggen rank skuldrene på plads.

Derudover er det vigtigt at kigge lige frem og ikke ned på fødderne, da det kan give ondt i nakken.

Perfekt træningsmaskine til hjemmet

En crosstrainer er et godt valg som hjemme træningsmaskine, da den kan indstilles til alle niveauer og kan benyttes af alle, så hele familien kan få glæde af den.

Det er en god allround træningsmaskine, og den kan benyttes oftere end mange andre træningsmaskiner, fordi den er så skånsom.

Træning på en crosstrainer giver samme høje kalorieforbrænding som træning på et løbebånd, men er langt mere skånsom.

Gode råd til træning på en crosstrainer

Det er en god ide at planlægge din træning, inden du går i gang på crosstraineren.

En af de ting der gør crosstraineren til en populær træningsmaskine er, at der er rig mulighed for at variere din træning og følge træningsprogrammer, så det ikke bliver kedeligt.

Det er vigtigt at du har et mål med din træning, og en ide om hvad du vil opnå, før du træder op på maskinen, da det vil motivere dig til at fortsætte, når det bliver hårdt, og det er lige præcis der, træningen gør ekstra godt.

Som tidligere nævnt er håndtagene til for at blive brugt, du får ikke meget ud af din træning, hvis du læner dig op ad det faste håndtag i midten og lader benene gøre alt arbejdet. Husk at rette dig op og sætte gang i både arme og ben.

Det er vigtigt at øge intensiteten af din træning. Du rykker dig mere i forhold til vægttab, kondition og sundere livsstil, hvis du ikke følger den samme rutine, hver gang du træder op på maskinen men kører på med forskellige træningsprogrammer, der øger intensiteten hver gang.