Bestil julegaverne indtil 21. december

Kosttilskud

Et kosttilskud kan indeholde rigtig mange forskellige bestanddele. Nogle er vitaminer og mineraler, mens andre er i form af aminosyrer, proteiner, fedtsyrer og så videre. Det er selvfølgelig muligt at få de anbefalede og vigtige næringsstoffer som ovenstående gennem en gennemtænkt sund og varieret kost, men det kan være en stor udfordring at være præcis og ramme rigtigt for selv den bedste. Derfor er kosttilskud en overskuelig og praktisk måde at sikre sig, at man får lige netop de næringsstoffer man har brug for, da de kommer i form af den enten den anbefalede dosis, eller med anvisninger til hvor meget man bør indtage dagligt eller ugentligt. I Danmark findes der en del regler for minimum- og maksimumindhold af vitaminer i kosttilskud, så vi er sikre på hverken at få for meget eller for lidt af de forskellige næringsstoffer... Læs mere

Viser 1 til 30 af 151 (6 Sider)

Er et rigtig godt produkt til dig, som ønsker at få det maksimalle ud af din træning. Ved at sikre et højt indtag af fx proteinpulver sikre du kroppen, at restitutionen er i top. Og hvis det er noget der er vigtigt for en god træning, så er det din restitution.

Hvad er et kosttilskud?

Et kosttilskud betegnes som et nærringsstof, der har en fysiologisk eller ernæringsmæssig virkning. Formålet med at spise kosttilskud er, at supplere din daglige kost så du får det bedst mulige udbytte af fx træning. Kosttilskud findes i mange former og varianter, men vigtigst af alt, i mange kvaliteter. Der findes mange produkter på markedet, hvor der bliver gået på kompromis med kvaliteten. Det sker sågar ind i mellem, at kosttilskud af dårlig kvalitet, skader kroppen mere end det gavner. Vi sælger derfor KUN topkvalitet inden for kosttilskud.   

Når du vælger kosttilskud

Kosttilskuddet skal komme fra et annerkendt sted. Med det mener vi, at du ikke skal købe hvad som helst, selvom det er billigt. Vi har valgt at sælge Bodylab Kosttilskud, da det er af en kvalitet, som vi kan stå inde for hos Apuls.dk

Hvorfor tage kosttilskud?

Når du træner, nedbryder du strukturen i musklerne. Hvorefter musklerne naturligt restituerer og den nye opbyggede muskelstruktur, vil være endnu stærkere end den tidligere. Det er vigtigt at musklerne får de nødvendige ”byggeklodser”, for at de kan genopbygges til noget bedre. Har kroppen ikke de nødvendige ”byggeklodser til rådighed”, vil du ikke opnå nogen forstærkning i din muskelstruktur og din træning vil være spildt.

”Byggeklodser” til opbygning af muskler er protein. Hvis du ikke har 100% styr på din kost og derved ikke er helt sikker på du får protein nok. Så bør du supplere med et kosttilskud, for derved at opnå det maksimalle udbytte af din træning.

Det er ikke kun ved styrketræning du bør supplere din kost med kosttilskud. Dyrker du aktivt motion som løb, cykling eller lignende, vil det have mange fordele at supplere din kost med et kosttilskud.

Er du i tvivl om hvilket kosttilskud du skal vælge eller hvordan du skal supplere det med din kost, så er du altid velkommen til at kontakte os hos Apuls.dk. Vi har masser af gode idéer til opskrifter mm., som vi meget gerne vil dele med dig.

Kosttilskud er ikke til for at erstatte din kost, men derimod for at supplere den med den ekstra næring du har brug for. Man kan få kosttilskud i mange forskellige former og varianter, men fælles for dem alle er, at de skal have en positivt fysiologisk eller ernæringsmæssig virkning.

Hvad er kosttilskud?

Kosttilskud kan være forklædt som mange ting, eksempelvis som pulver, piller, tabletter, olier, væsker og så videre. Der findes mange der har den tro, at kosttilskud er unaturlige for kroppen, og at man bør få sine vitaminer og mineraler udelukkende fra ‘rigtig mad’. Dog er næsten alle kosttilskud udviklet ud fra en ‘rigtig’ fødevare, fx i formerne af ris, ginsengrod, komælk, hamp og så videre. Hvis ens kosttilskud stammer fra naturlige fødevarer, behøver man ikke være bekymret for, at kosttilskuddet skulle være skadeligt, så længe den rigtige mængde indtages.  

Virker kosttilskud overhovedet?

Der findes desværre rigtig mange virksomheder der sælger det rene fup inden for kosttilskud, og man bør altid læse grundigt om det produkt man er interesseret i, inden man køber det. Pure opspind og løgnagtige kampagner findes overalt, med eksempler omkring hurtige mirakel-slankekure og større bryster der ikke nødvendigvis altid medfølger, selvom det måske er beskrevet. Heldigvis findes der rigtig mange gode og kvalitetsfyldte kosttilskud også, som forskning og utallige undersøgelser har bevist virker. Hos apuls.dk tilbyder vi kun kosttilskud som vi ved virker. Der findes kosttilskud til rigtig mange forskellige behov, men uanset om du trænger energi, vægtøgning eller hurtigere vækst af muskler, findes der effektive og sundhedsbidragende kosttilskud til lige netop dig.

Vitaminer og mineraler i kosttilskud

Vitaminer og mineraler er to livsvigtige elementer for at holde os sunde og raske. De hænger sammen og hjælper hinanden. Vitaminer indgår i en stor del af kroppens livsnødvendige processer, mens mineraler enten hjælper vitaminerne med at fungere, eller tilmed selv fungerer som kroppens vigtige byggesten. Kroppens nervesystem eller væskebalance ville eksempelvis ikke fungere optimalt, hvis det ikke var for vitaminer og mineraler. Kosttilskud med vitaminer og mineraler kan udvindes fra mange forskellige kilder, eksempelvis bruges hyben til kosttilskud med C-vitaminer.

Hvem bør tage kosttilskud?

Der findes et utal af forskellige grunde og formål til hvorfor folk tager kosttilskud. Sundhedsstyrelsen har mange kostråd der ikke involverer kosttilskud, men de er desværre meget generaliserende, og passer kun på den gennemsnitlige dansker. Derfor passer rådene ikke altid til en der træner meget, har brug for at tage på i vægt, eller måske har svært ved at koncentrere sig. En af de mest populære grunde er som bekendt selvfølgelig for at få større muskler, blive stærkere og effektivisere resultaterne fra sin træning, men det kan også være hvis man gerne vil tage på i vægt, have et højere energiniveau, nedsætte ens restitutionstider eller forebygge komplikationer i knogler, hjerte eller blodstrømning.

Der findes flere kosttilskud der er forebyggende for knogleskørhed, hjerte- kar-sygdomme og problemer med blodstrømning og kvalitet af blodet. Det anbefales altid at folk der styrketræner får ekstra protein, da dette er et behov for kroppen efter hård styrketræning. Det kan dog være svært at gøre præcist og nok udelukkende med ens ‘normale’ kost i form af mad, så derfor benytter rigtig mange sportsmennesker sig af de mange forskellige varianter af proteinpulver. Det anbefales dog også eksempelvis veganere at tage B12-vitamintilskud, personer med mørk hud at tage D-vitamintilskud og småtspisende ældre at tage multivitamintilskud.

Styrketræning med kosttilskud

Kosttilskud har især taget fart i styrketræningsverdenen, og det er ikke uden god grund. Kroppen har brug for ekstra næring og flere proteiner når man styrketræner, og derfor er diverse varianter indenfor proteinpulver især populært. Her sikrer man sig den helt rigtige dosis protein, på det rigtige tidspunkt. Undersøgelser har tilmed vist, at man oplever meget bedre resultater inden for styrketræning, hvis man tager protein lige efter træningen, frem for at tage det morgen og aften. Dette er fordi, at kroppen er meget mere modtagelig over for disse næringsstoffer på dette tidspunkt. Dog er det svært at have aftensmaden med i fitnesscenteret, og det er derfor at mange tyer til proteinshakes og andre proteinrige produkter.

Hvis man tilmed indtager kulhydrater sammen med proteinet, optimerer man optagelsen en hel del. Dette sker, da kulhydrater vil stimulere frigivelsen af insulin i blodet. Når blodet har et højt niveau af insulin optages næringsstofferne meget mere effektivt. Proteinpulver fås i mange udgaver, eksempelvis som whey, valle, ris, soja, hamp, og risprotein. Ud over proteinpulver, benyttes kreatin og weight gainer også ofte i styrketræning. Kreatin er med til at gøre dine muskler stærkere, på samme tid med at restitutionstiden nedsættes. Kreatin fungerer lidt som et energilager der kan bruges til aktivitet over kort tid, og er derfor rigtig godt til styrketræning, men knap så meget til længerevarende cardiotræning. Man skal dog lige være opmærksom på, at kreatin er væskebindende, og derfor godt kan resultere i en vægtøgning, når man lige er begyndt med at bruge det. Weight gainer bruges til intentionel vægtøgning. Da forholdet mellem proteiner og kulhydrater i weight gainer frigiver insulin, frigives næringsstofferne som bekendt hurtigere. Man får typisk 400 kalorier pr. 100 gram weight gainer, men det er dog ikke tomme kalorier, da man også får 40 gram protein med oven i købet.

De mest populære former for kosttilskud

Ud over tidligere nævnte populære kosttilskud som proteinpulver, kreatin og weight gainer findes der stadig en del andre populære kosttilskud ude på markedet. Koffein er et af de mest benyttede energigivende kosttilskud, da det lige giver et hurtigt spark energi, når man har brug for det. Det meste koffein er udvundet fra slyngplanten guarana, og fås som pulver, piller eller tabletter. Ginseng er også en populær energikilde. Ginseng er en plante fra asien, som er kendt for egenskaber inden for energiniveau, koncentrationsevne, velvære og meget andet. Dette kosttilskud fås også i forskellige former såsom piller, pulver eller endda som en hel ginsengrod. Et andet populært kosttilskud er aminosyrer. Ved indtagelse af protein vil kroppen herefter nedbryde proteinet til aminosyrer. Disse aminosyrer transporteres rundt i kroppen, og det er dem, der opbygger muskler og væv.

En meget populær måde at indtage aminosyrer på er igennem BCAA-aminosyrer som blandes op til en forfriskende drik. Vi må heller ikke glemme at nævne fiskeolien, som bidrager til at opretholde balancen mellem mættet og umættet fedt. Det er nødvendigt for mennesker at få begge dele, men uden kosttilskud har vi en tendens til at få for meget mættet fedt og for lidt umættet, og dermed skabe en usund fedtsyrebalance. Dette umættede fedt kan fås på simpel vis igennem kapsler med fiskeolie. Fiskeolie hjælper også ved styrketræning, da det fungerer som smøring af leddene.

Risici ved indtagelse af kosttilskud

De fleste kosttilskud der sælges i Danmark i dag er uden særligt mange bivirkninger, hvis ens eget helbred er normalt og stabilt, men det anbefales dog altid at bruge dem med respekt. Man bør aldrig tage mere end den anbefalede dosis der enten står på pakken eller er udsagn fra lægen, selvom der skal rigtig meget til, før man oplever bivirkninger fra høje doser. Tilmed bør man være meget varsom med kosttilskuds interaktion med medicin og andre lægemidler, da kosttilskud kan give medicin en forøget eller formindsket effekt, ud fra hvad der er forventet. Spørg altid din læge eller gå ind på www.interaktionsdatabasen.dk hvis du er i tvivl.

Ikke et must men en hjælpende hånd

Det er på ingen måde et ultimativt must at tage kosttilskud, men der er mange fordele inden for det, både på det praktiske, men også på sikkerheden om at få præcis de næringsstoffer man skal have. Ifølge netdoktor.dk tager 56% af mænd i Danmark kosttilskud, mens kvinderne er på 64%. De fleste sportsmennesker benytter sig af kosttilskud i dag, da det er en hjælpende hånd på vejen til bedre resultater. Næsten alle eliteatleter benytter sig af en eller anden form for kosttilskud, men det bliver også mere og mere udbredt inden for helt normale træningsentusiaster. Uanset om du stræber efter at optimere din træning eller du vil sørge for at få flere nødvendige vitaminer, så er der helt sikkert et produkt til netop dit behov. Så længe du sørger for at benytte dig at veldokumenterede produkter, kan du sagtens få den optimale sammensætning af næringsstoffer på naturlig vis med kosttilskud.


Viser 1 til 30 af 151 (6 Sider)