Koffeinpiller / Energi

Energi til træningen eller hverdagen - Man behøver ikke udmatte sig selv med træning, for at føle sig træt og tom for energi i hverdagen. De fleste af os kender sikkert til at klage over træthedsfornemmelsen i hverdagen. Mange problemer med træthed kan rettes op på med en sund kost, optimal træning og tilstrækkelig mængde søvn, men der kan være tider, hvor det bare ikke er nok. 

Heldigvis findes der mange produkter der kan hjælpe til med et energiboost, uanset om det er hverdagsopgaver eller træning det handler om... Læs mere


Koffein er et organisk stof, som blandt andet findes i kaffe, cola samt chokolade. Det har en opfriskende virkning på kroppen og hjernen og er med til at øge vores koncentration, udholdenhed og opmærksomhed. Der eksisterer forskellige udgaver af koffein som kosttilskud, der findes som tabletter, kapsler samt som pulver. Der kan være individuel forskel på, hvilken type og udgave af kosttilskuddet du foretrækker.

Det er særligt træningsudøvere samt folk med en hektisk dagligdag, som anvender stoffet som ekstra energitilskud.  Det er vigtigt, at du er opmærksom på, hvor meget af dette kosttilskud du dagligt må indtage i forhold til de vejledende anbefalinger.

Herunder bliver du guidet igennem de forskellige produktudgaver af det populære og opkvikkende kosttilskud, og du får vigtige råd i forbindelse med indtag af optimal dosis.

Dette skal du vide om koffein piller

Pilleformen er den mest udbredte og mest anvendte kosttilskudsudgave af koffein. Pillerne, som ligner små tabletter, virker opkvikkende på vores centralnervesystem, som betyder, at du bliver mere frisk og får øget koncentration.

Fra de seneste videnskabelige studier er det påvist, at effekten også har en stimulerende virkning på styrken. Det viste sig, at fitnessudøvere som tog kosttilskuddet før træning, var i stand til at udføre 2 repetitioner mere sammenholdt med, når du ikke havde taget kosttilskuddet.

Førhen var det opkvikkende kosttilskud ulovligt i Danmark. Det er det ikke mere. Du kan købe kosttilskuddet i pilleform hos forhandlere, som også sælger sportudstyr- og tilbehør.

Førhen medførte det diskvalifikation, hvis en sportsudøver til et stævne have mere end 12 mikrogram/ml koffein i blodet. World Anti-Doping Agency har en lang liste over ulovlige stoffer, og i dag er kosttilskuddet ikke længere på denne liste. Det er derfor lovligt at benytte sig af koffein i forbindelse med stævner og andre sportsarrangementer.

Det, du skal være mest opmærksom på i forbindelse med valg af piller og produkt, er at vælge dit kosttilskud fra en enten en dansk eller europæisk forhandler.

På europæisk og dansk plan findes der strenge krav til produktion og fremstilling af kosttilskud. Her undergår pillerne stærk kontrol, der er til gavn for dig som forbruger. Du vil få de reneste piller ved at være opmærksom på kvaliteten af produkt og forhandler.

Hvad er forskellen på koffeinpiller og kaffe?

Kosttilskuddet vil stimulere samme områder i kroppens system, som almindelig kaffe også påvirker. Dog er det påvist, at når du indtager koffein i ren form (det vil sige som kosttilskud), vil effekterne være mere effektive. Derfor vil du hurtigere kunne mærke den opkvikkende fornemmelse, når du har indtaget kosttilskuddet i enten pilleform, som tablet eller i form af pulver.

Hvis du drikker en kop almindelig, sort kaffe, vil der gå cirka en halv time, før effekterne kan mærkes. Når du indtager kosttilskuddet, vil der kun gå 10 minutter, før du kan mærke de stimulerende effekter. Af denne grund bliver kosttilskuddet ofte anvendt af sports- og fitnessudøvere i forbindelse med træning.

Det er dog ikke underordnet, hvor stort et omfang dit indtag af kosttilskuddet er. Der kan være forbundet mindre bivirkninger ved et periodevis overforbrug. Det er derfor vigtigt, at du følger de gældende retningslinjer og anbefalinger i forhold til korrekt indtag.

Koffeins bivirkninger og gode råd til korrekt indtag

Der kan opleves mindre bivirkninger, hvis du igennem en mindre periode har indtaget en større mængde af kosttilskuddet end anbefalingerne tilsiger.

Disse følgereaktioner kan være:

  • Rastløshed
  • Hovedpine
  • Mavepine
  • Kvalme
  • Søvnbesvær

Disse bivirkninger vil hos langt de fleste sunde og raske personer forsvinde af sig selv, når indtaget nedsættes. Hvis du overhører kroppens signaler overfor et for stort indtag af kosttilskuddet, kan bivirkningerne udvikle sig til alvorlige maveproblemer og i visse tilfælde hjerteforstyrrelser.

Derfor skal du indtage dit opkvikkende kosttilskud med respekt for din krop og følge de instrukser, som der følger med dit produkt.

Der er ikke fra studier påvist nogen risiko for, at koffein skulle være farligt for et menneske at indtage igennem længere tid.

Det anbefales, at du kontakter din egen læge, før du begynder at anvende kosttilskuddet, hvis du tager medicin imod psykisk sygdom (det gælder blandt andet angst) samt, hvis du har forhøjet blodtryk.

Sådan sikrer du dig det bedste indtag af koffein som kosttilskud

Du kan med fordel benytte dig af disse overordnede retningslinjer for en sund og korrekt anvendelse af koffein.

  • Undgå indtag om aftenen før sengetid

Eftersom effekterne har en opkvikkende virkning på centralnervesystemet, vil din søvn blive negativt påvirket af kosttilskuddet.

  • Lyt efter din krops signaler

Enhver krop er individuel og forskellig fra en anden. Selvom du følger de specifikke produktanbefalinger, kan du komme ud for at opleve én eller flere former for bivirkninger. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan din krop reagerer, når du begynder at indtage kosttilskuddet.

  • Kombiner ikke indtag af koffein med indtag af alkohol

Den stimulerende virkning fra kosttilskuddet vil have en sidevirkning på alkohols effekt på kroppen. Det kan være svært for dig at styre disse dobbelte effekter, og det anbefales, at holde indtaget af de to elementer adskilt fra hinanden.

  • Respekter anbefalingerne

Koffein har være genstand for studier og undersøgelser igennem mange år, og der er lavet en række rapporter, som afdækker både effekter og bivirkninger. Der er igennem årene blevet forsket særskilt i, hvor meget et voksent menneske maksimalt må indtage, før der er risiko for bivirkninger.

Uanset om du bruger kosttilskuddet i forbindelse med træning eller i forbindelse med en hektisk hverdag, kan du benytte dig af rådene. Du kan ikke helgardere dig mod ikke at opleve milde bivirkninger, men du kan nedsætte din risiko for at opleve bivirkningerne ved at følge disse råd.

Sådan doserer du dit koffein pulver

Kosttilskuddet er mindre udbredt i pulverform. Dette hænger blandt andet sammen med, at det kan være svært at dosere den præcise mængde, når du vil sikre dig at følge de gældende anbefalinger for optimalt indtag.

Dog har pulverformen egenskaber, som hverken tabletterne eller pillerne giver mulighed for. Du kan blande pulveret op i en vandflaske, som kan være praktisk for mange personer, der ikke ønsker at tiltrække sig opmærksomhed ved at indtage kosttilskuddet som f.eks. piller.

Den store fordel ved pulverformen er den økonomisk side. Pulver er den billigste udgave af kosttilskuddet, og du kan selv dosere, hvor stærk en effekt du ønsker.

Du kan finde produkttypen med indhold af vandfrit pulver. Her kan du nemt opløse det opkvikkende pulver i vand, og det vil have en blid smag. Dit pulver kan være lavet af forskellige energikilder. De nyeste produkter på markedet har et indhold af grøn kaffe ekstrakt, som er blevet et populært produkt til blandt andet vægttab.

Når du vil finde det reneste pulverprodukt, skal du gå efter de produktudgaver, som har et højt indhold af ren ekstrakt (dette angives i %). De bedste produkter findes med et indhold af 50% ekstrakt.

Når du bruger pulverformen, skal du være ekstra omhyggelig med at måle korrekt op.

Hvor meget koffein må jeg indtage?

Der er forskel på, hvor meget et voksent menneske må indtage, samt hvor meget et barn må få. For gravide gælder der særlige dosisanbefalinger, og det anbefales, at en gravid kvinde konsulterer læge, før hun begynder at indtage koffein.

Herunder ses, hvor meget du må indtage i milligram pr. dag.

  • Voksen = 400 mg/pr. dag
  • Gravid = 300 mg/pr. dag
  • Barn = 2,5 mg./pr. kilo kropsvægt pr. dag

Er det første gang, du anvender kosttilskuddet, kan det være en god idé at starte ud med halv dosis. Det vil sige, at du som sund og rask voksen starter med daglige indtag på 200mg om dagen i de første 2 dage. Her giver du kroppen lov til stille og roligt at blive tilvænnet effekterne fra kosttilskuddet, og du kan mindske risiko for bivirkninger.

Den fulde dosis på 400 mg/pr. dag kan indtages på en periode på maksimalt 3 måneder, hvorefter det er bedst for kroppen, at du holder en pause uden indtag på 4-6 uger.

Brug koffein tabletter af høj kvalitet

Når du køber danske eller europæiske tabletter af kosttilskuddet, vil der cirka være 100mg koffein i én tablet. Dermed kan du nemt selv regne ud, hvor mange tabletter du må indtage i en indkøringsperiode eller i en periode med maksimalt indtag.

Det er ikke kun for kvalitetens skyld, det anbefales at købe kosttilskuddet fra danske eller europæiske producenter. Det er også for din egen sikkerhed og sundhed. Der følger en vejledning med til hvert produkt. Med et dansk produkt får du en vejledning, som du kan følge og forstå. De europæiske produkter kan være med en engelsksproget vejledning.

Det kan være sværere for dig at gennemskue, hvor mange milligram koffein der er i tabletter fra udenlandske producenter. Der stilles ikke de samme strenge krav til udførlig varedeklaration her, og du kan derfor ikke altid gennemskue det præcise indhold pr. tablet.

Hvem kan bruge koffein som kosttilskud?

Der kan være flere årsager til, at du ønsker at bruge kosttilskuddet for at nyde godt af de mange opkvikkende effekter.

Det kan være, at du ikke er nogen kaffedrikker til daglig, men har tidspunkter på dagligdagen, hvor der er brug for ekstra energi. Det kan være, at du er begyndt på et mere krævende træningsprogram, hvor der er brug for ekstra koncentration og styrke.

Som noget særligt bruges kosttilskuddet også i forbindelse med vægttab.

Når du ønsker at tabe vægt på en sund og holdbar måde, handler det om at lave mættende og proteinrig kost samt at dyrke motion. For at dyrke ekstra motion og for at kunne holde ud i længere tid med at være fysisk aktiv, skal du have energi.

Her kan det være en hjælp i en bestemt periode at indtage kosttilskuddet for at få ekstra energi og overskud til motionen. Det sunde vægttab tager afsæt i, at du skal forbrænde flere kalorier, end du indtager. Men det kan være svært at forbrænde flere kalorier ved at være mere aktiv, end du plejer. Koffein er en hjælp i denne forbindelse.

Det er ikke kun på det fysiske plan, at kosttilskuddet har en opkvikkende virkning. Koffein bruges også som virkning i forhold til at præstere kognitivt. Det kan være i forbindelse med en eksamen eller et vigtigt møde. Her kan virkningen have en motiverende effekt, og det kan øge din koncentration.

Værd at vide om koffeins virkning på kroppen

Mennesker er forskellige, og derfor vil vi reagere individuelt på de stimulerende effekter fra kosttilskuddet. Mens nogle mennesker oplever stor påvirkning efter halv daglig dosis af den anbefalede mængde, vil andre skulle bruge en højere dosis for at opleve samme effekter.

De individuelle forskelle på vores tolerancer overfor koffein hænger blandt andet sammen med, hvor hyppigt vi indtager stoffet.

Der er tendens til, at inkarnerede kaffedrikkere har brug for en højere dosis af kosttilskuddet sammenholdt med de mennesker, der ikke er vant til at indtage det opkvikkende stof hyppigt.

Den opkvikkende virkning på centralnervesystemet påvirker vores koncentration, evne til at holde fokus, vores styrke samt vores udholdenhed. Det er både fysiske og mentale påvirkninger, som kan have en stor betydning i forskellige sammenhænge, hvor der er brug for, at vores krop eller hjerne præsterer optimalt.

I forhold til indtag af koffein som kosttilskud er det interessant at have kendskab til stoffets halveringstid. Det vil sige den tid, som det tager for stoffet at halvere sin virkning. Dette kan give dig nyttig viden om, hvor længe virkningen af kosttilskuddet vil give dig effekter.

Koffein (uanset om du indtager det som piller, tabletter eller pulver) har en halveringstid på 5 timer. Der går 5 timer, fra du har indtaget en dosis, til koncentrationen af den mængde er halveret i kroppen. Det vil være indenfor de første 5 timer, at kosttilskuddet vil have en opkvikkende effekt på dig. Efter 10 timer vil effekterne være forsvundet igen. Efter dette tidsrum vil stoffet være delvist nedbrudt og delvist udskilt af kroppen.

5 timer er gennemsnittet. Nogle mennesker har en hurtigere nedbrydning, og her kan det opleves, at de opkvikkende effekter aftager efter 2 timer. Dette kan hænge sammen med, at kroppen er tilvænnet stoffet.

Kan jeg få abstinenser af at stoppe med at indtage koffein som kosttilskud?

Hvis du igennem en længere periode har tilvænnet kroppen at indtage stoffet, kan der opleves milde abstinenser, hvis du pludselig stopper igen. Det kan være i form af hjertebanken.

Det er en god idé at være bevidst om de stimulerende virkninger på kroppen, da det vil have en effekt på særligt din nattesøvn.

Når du bruger kosttilskuddet, er det anbefalet at trappe hhv. op og ned, så du indimellem sørger for at holde pauser på 4-6 uger. Her får kroppen lov til at genfinde sin naturlige balance, så du undgår at skulle have en højere og højere dosis for at opnå de opkvikkende virkninger.

Hvad er koffein?

Koffein er et stof, som har været eftertragtet i mange tusinde år. De første spor på brugen af stoffet rækker 5.000 år tilbage i tiden, hvor det var brugt i the. Som kaffe blev stoffet kendt og populært for cirka 1.000 år siden, hvor araberne tog det i brug som en værdifuld handelsvare.

I dag støder vi på stoffet igennem vores dagligdag. Chokolade, energidrik, the, kaffe og cola er varetyper, som de fleste af os benytter og bruger på daglig basis.

Det regnes for at være verdens mest populære stof.

Fra Sundhedsstyrelsens side er det anbefalet at holde ens indtag på maksimal 400mg pr. dag. Denne dosis kan uden problemer indgå i en varieret og velbalanceret kost og sund livsstil.

Foruden kosttilskud kan koffein også være tilsat fødevarer. I denne forbindelse sondres der mellem, om det er et næringsstof eller et aromastof.

I Danmark er der krav til, hvordan de forskellige produkter deklareres i forhold til indholdet af stoffet. Der er f.eks. krav om at drikke skal bære advarselsmærkning om, at gravide og børn ikke må indtage den pågældende drik, hvis indholdet overstiger 150mg pr. liter.

Det er til enhver tid anbefalet at vælge produkter fra danske producenter – uanset udgaven af kosttilskud.

Hvordan udvindes koffein til brug for kosttilskud?

Den type stof som du finder i de godkendte produkter af kosttilskud på det danske marked, er typisk udvundet fra den sydamerikanske plante guarana. Langt de fleste produkter indeholder andre tilsætningsingredienser, som stimulerer den opkvikkende effekt. På varedeklarationen vil det fremgå, at der er indhold af guarana ekstrakt.

Der er lavet mange undersøgelser af kosttilskuddets virkning sammenholdt med koffeinholdige fødevarer.

De danske og europæiske kosttilskud er udviklet med henblik på at give den optimale virkning på kroppen og centralnervesystemet. Det er dokumenteret, at kosttilskuddet i sin rene form har en større, positiv effekt sammenholdt med både energidrik og kaffe.

Med kosttilskud får du stoffet i sin rene form, og derfor vil effekterne være mere effektive. Når du ved, hvilken produktudgave der vil være den rette for dig, og når du kender til kvalitetskravene, kan du vælge det bedste kosttilskud til dine behov.

Hos Apuls.dk kan du nemt finde det koffein kosttilskud, som kommer til at bidrage til, at du kan præstere optimalt både mentalt og fysisk.

Vi kender vist alle til de dage, hvor ens energi til træningen bare er helt i bund. Der findes dog hjælp og energi at finde i mange former og smage. Om du er til gels, koffeinpiller, preworkout shots, tabs, ginseng eller BCAA, så kan du få det.

Koffeinpiller

Koffeinpillers indhold udvindes af det naturlige stof koffein. Koffein kommer fra planter og har været kendt til og brugt i mange mange år. Selvom ordet ‘koffeinpille’ kan lyde lidt syntetisk, er koffeinen i pillen altså den samme som i kaffen, tebrevet eller colaen. Dette betyder dog ikke at man bare skal indtage koffein i uanede mængder, men det kan have en opkvikkende virkning og give energi. Koffein kan forbedre reaktionsevnen samt udholdenheden, så man kan træne hårdere og bedre over en længere tidsperiode.

BCAA- og Hydro tabs

Man kan også få energi fra tabs, henholdsvis BCAA og Hydro tabs. Dette er brusetabletter som blot skal opløses i vand for at blive til en forfriskende energidrik. Disse kan også bruges både til træning eller til et skud energi i hverdagen, og de er super nemme at have med sig. De fås i små rør som snildt kan smides i træningstasken eller ligge sammen med arbejdstingene på skrivebordet. BCAA tabs forener aminosyrer og koffein i én, mens Hydro Tabs har et højt indhold af koffein og vitamin C, samt andre vitaminer og mineraler.

Ginseng

Ginseng er også en populær kilde til energi. Ginseng er en plante fra asien, som er kendt for et hav af egenskaber inden for energiniveau, koncentrationsevne, velvære og meget andet. Dette kosttilskud fås også i forskellige former såsom piller, pulver eller endda som en hel ginsengrod. Indholdet af ginsenosider afspejler hvor stærkt produktet er energimæssigt, jo flere ginsenosider, jo mere energi. Ginseng er glimrende eksempel på et naturprodukt der virker.

Preworkout shots

Før træningen kan man også vælge at indtage et såkaldt ‘shot’ for at booste energi niveauet og udholdenheden, inden det går løs. Disse shots er især smarte, hvis man ikke vil have en stor bøtte preworkout pulver og en shaker med til træningen eller eksempelvis på jobbet. Eller også bare hvis man nu har glemt det. Disse shots kan hurtigt få energi niveauet tilbage på skinnerne med et højt indhold af koffein.

Gels

Disse gels egner sig især godt til et hurtig skud energi undervejs i træningen, uden at man behøver at stoppe for at blande noget op, eller skylle noget ned. Derfor er gels særligt populære indenfor eksempelvis langdistanceløb- og cykling. Under længerevarende aktivitet er det vigtigt, at man får tilført kroppen noget energi at arbejde med. Med Energy Gels får du nemt og hurtigt et skud energi til kroppen, så du sikrer dig ikke at gå død midt i træningen.