Bestil julegaverne indtil 21. december

Proteinpulver

Protein er byggestenen i dine muskler - uden protein ville du ikke kunne opbygge muskler efter træning. Derfor er det vigtigt at du har det rigtige niveau af protein i kroppen, for at få det maksimale ud af din træning. For at sikre dette, kan du med fordel indtage et tilskud i form af proteinpulver, som sikrer at kroppen har byggesten nok.

En af de ting der gør vores proteinpulver effektivt, er dets høje indhold af BCAA aminosyrer. BCAA sikrer at kroppen kan finde ud af at benytte de protein-byggesten du har indtaget og derfor vil et højere indhold af BCAA i høj grad være med til at sikre proteintilskuddets effektivitet.

Når vi ser på proteinpulver, findes det i utallige varianter og prisklasser. Man bliver nemt forvirret og det har vi valgt at komme i forkøbet. Vi sælger kun kvalitetsprodukter, så du ikke skal bruge unødvendig energi, på at finde et godt produkt. Alle kosttilskuds produkter du finder på vores side, er dansk produceret eller produceret under danske vilkår og af en top kvalitet, som vi 100% kan stå inde for... Læs mere

Viser 1 til 30 af 42 (2 Sider)

Proteinpulver er for alle

Når du træner, er kosten det vigtigste, for at du får det optimale ud af din træning, og det er især proteinerne, der er vigtige.

Proteinpulver kan anvendes af enhver, der ønsker et tilskud af protein. Kroppen har brug for protein, da det hjælper med at opbygge muskelmasse og vedligeholde knoglestrukturen.

Proteinpulver er blevet meget populært de sidste par år, især blandt folk der træner, det kan være træning på alle niveauer. I starten blev proteinpulver associeret med bodybuildere, men sådan er det langt fra længere, proteinpulver anvendes af alt fra hospitaler til bodybuildere, der ind imellem kommer bl.a. ældre mennesker og folk på slankekur.

Proteiner efter træning

Efter træning er musklernes genopbygningsevne særligt god og kræver energi, derfor er det en god ide at indtage protein og kulhydrater kort efter træningen. Hvis du ønsker øget muskelmasse og træner meget, kan du eventuelt supplere med kreatin.

Hvad er whey proteinpulver?

Whey proteinpulver er dansk produceret og udvundet af komælk, det består af meget lidt fedt og laktose, så det er næsten ren protein, det er valleprotein, som er rig på forskellige aminosyrer, hvilket giver en masse anvendelsesmuligheder, da der findes aminosyrer med hver deres kvaliteter, nogle øger præstationsevnen eller stimulerer muskeltilvæksten.

Bodylab whey proteinpulver bliver produceret i Hadsund i Nordjylland, proteinpulveret bliver udvundet med højst mulig biologisk værdi, jo mere biologisk værdi pulveret har, jo mere protein optages i kroppen.

Proteinpulveret kan fås i forskellige smagsvarianter, det opløses let i væske og har mange anvendelsesmuligheder, det kan f.eks. opløses i et glas juice, mælk eller vand, eller det kan puttes i en smoothie eller andre lækre alternativer, det er kun fantasien, der sætter grænser. Du kan faktisk indtage en større mængde af kalorier gennem protein uden at tage på i vægt, det er fordi, det kræver mere energi for kroppen at optage protein.

Whey proteinpulver sorteres grundigt for uønskede bestanddele som laktose og fedt, der er ikke tilsat sukker, det indeholder kun 2% naturligt mælkesukker. Proteinpulver der er stort set helt rent for laktose og fedt kaldes Whey protein isolat, hvis det indeholder en smule fedt og laktose, kaldes det whey protein koncentrat.

Valle proteinpulver stammer fra mælk, andre former for proteinpulver kan f.eks. være lavet af soja, ris, æg, ærter, hamp eller quinoa.

Hvad er aminosyrer?

Protein er opbygget af aminosyrer, der findes i alt 20 forskellige aminosyrer, ni af dem kan kroppen ikke selv producere, og de skal derfor indtages gennem kosten. For at få mest muligt ud af sit proteinindtag skal man have en god sammensætning af aminosyrer, det er en af grundene til, at valle/whey-protein er den mest populære form for proteinpulver, det har nemlig en særligt god sammensætning af de ni essentielle aminosyrer, som er dem, vi ikke selv kan danne, samtidig er det kendt for at have den bedste konsistens og smag samt en overkommelig pris.

Aminosyrer fremmer restitution, som er den proces, din krop går igennem efter træning, hvor den opbygger musklerne. Det er vigtigt, at man restituerer længe nok efter træning.

Der er mange faktorer, der kan spille ind, når det handler om, hvor længe din krop har brug for at restituere, en af de faktorer er kosten, for at restituere hurtigere og blive klar til at træne igen er det vigtigt at indtage protein. Derudover stimulerer aminosyrer muskeltilvæksten, forhindrer nedbrydning af muskelceller og medvirker til reparation af menneskeligt væv.

Få dækket dit proteinbehov

Du kan sagtens få dækket dit proteinbehov gennem en varieret kost, men hvis du træner meget, kan det være svært at få nok protein gennem den daglige kost,derfor kan det være en god ide med et tilskud i form af f.eks. en proteinshake. Derudover er proteinpulver nemt at tage med på farten frem for en madpakke, proteinpulver kan bringes overalt, du kan tage det med i træningscenteret, med på arbejde eller på rejse. Pr. gram protein er proteinpulver oven i købet billigere end kød og mælk, som ellers er de største kilder til protein i rigtig manges hverdag.

Hvor meget protein har man så brug for?

Det varierer fra person til person, hvor mange proteiner vi har brug for, ligesom det gør med kalorier, det kan bl.a. bestemmes ud fra køn, alder, vægt og aktivitetsniveau, men der kan også være genetiske forklaringer. Hvis du normalt sidder meget stille og ikke er særlig aktiv eller træner regelmæssigt, er de officielle anbefalinger, at du indtager 0,8 gram protein pr. kg kropsvægt om dagen.

Træner du regelmæssigt, stiger tallet mærkbart, når man er aktiv, er det en god ide med øget proteinindtag, og det anbefales med 1,5 - 1,8 gram protein pr. kg kropsvægt om dagen, disse tal gælder også under vægttab, da protein er med til at bevare muskelmassen.

Det er vigtigt at huske at proteinpulver er et kosttilskud og ikke en måltidserstatning, det kan erstatte små måltider, men det er vigtigt med minimum tre solide måltider om dagen. 

Proteinpulver er helt naturligt

Proteinpulver hverken farligt eller unaturligt på nogen måde, det er blot pulver udvundet fra en proteinrig kilde som ris eller mælk. Er du laktoseintolerant, kan du gå efter valleisolat såsom 100% Extra Pure. Er du helt allergisk for mælkeprodukter, vil risprotein være det bedste alternativ.

Muskelopbygning eller slankekur på proteinpulver

Når du styrketræner for at opbygge muskler, er kosten det vigtigste element, hvis du styrketræner meget og ikke indtager en tilpas mængde protein, vil træningen ikke give dig de optimale resultater. Du vil dermed kunne træne mindre men indtage den samme mængde protein og stadig opnå de samme resultater.

Hvis du ønsker at tabe dig, kan kosttilskud være en god ide. Den mest effektive måde at gå ned i vægt er ved at skabe et kalorieunderskud, dette kan f.eks. opnås med måltidserstatninger i form af proteinshakes, men husk at det er et kosttilskud, og dermed ikke kan erstatte alle dine daglige måltider, det er vigtigt at indtage mindst tre solide måltider hver dag. Tilstrækkeligt med protein gør, at du stadig kan opretholde muskelmasse, når du er i kalorieunderskud.

Fordele ved proteinpulver som kosttilskud

Proteinpulver har ikke magiske evner, og det kan ikke kompensere for dårlige madvaner eller skabe muskelvækst, hvis du ikke selv yder en indsats. Man kan sagtens blive stor og stærk uden proteinpulver, hvis man træner regelmæssigt og indtager den rigtige kost, men det er en genvej, der kan støtte op om og berige din kost.

Proteinpulver er det mest populære kosttilskud, det er nemt og bekvemt, og det bliver lettere at få dækket dit proteinbehov fra en proteinkilde af høj kvalitet såsom whey proteinpulver.

Andre proteinrige kilder som kylling, tun eller oksekød kan ligge tungt i maven i lang tid, og nogle gange kan det være rart med et let måltid, f.eks. lige inden træning. Proteinpulver kan laves til en lækker shake og indtages lige inden eller efter træning, det er letfordøjeligt og hurtigt for kroppen at optage.

Mange anvendelsesmuligheder

Whey proteinpulver kan anvendes på mange måder, du kan putte det i dine havregryn om morgenen, blende det i en smoothie eller blande det i dejen når du bager, der er et hav af forskellige muligheder.

Proteinpulver kan blandes op i alle forskellige slags væsker, og effekten vil være den samme, uanset hvad du blander det op i. Det er populært at blande proteinshakes i mælk, da det er lækkert og giver lidt ekstra protein og næringsstoffer fra mælken, det kan også blandes i f.eks. vand eller juice.

Mængde af proteinpulver til en shake

Det er normalt at bruge omkring 250 ml. væske sammen med 30-40 gram proteinpulver, det svarer til et scoop. Ønsker du en tyk shake med meget smag, kan du eksempelvis bruge mindre væske, og ønsker du en tynd drik med mild smag, kan du anvende mere væske.

En proteinshake kan med fordel indtages sammen med et mindre proteinrigt måltid, men som hovedregel skal det meste af dit proteinindtag komme fra den kost, du indtager ud over kosttilskud, proteinpulver skal betragtes som en lækkert tilskud.

Indtag protein efter træning

Umiddelbart efter træning er det en god ide at drikke en proteinshake, det bremser nemlig de katabolske processer, som opstår, når kroppen har behov for energi. Musklerne nedbrydes til aminosyrer, der i leveren laves om til glukose/blodsukker, og bruges af kroppen som energi.

Kroppen er desværre opbygget sådan, at musklerne er de første til at blive nedbrudt frem for fedt, medmindre musklerne er i brug. Protein hjælper med at standse de processer og opbygge musklerne efter træning, når kroppen er i energiunderskud.

Det kan også være en god ide at have en proteinshake med, når du træner, så du under træningen kan snuppe en slurk en gang imellem. Husk enten at indtage noget proteinrigt før eller lige efter træning, eller både før og efter, så du sætter en stopper for de katabolske processer, der nedbryder dine muskler.

Proteinpulver under bulk- og cut faser

Proteinpulver er en fordel både under bulk- og cut faser. Ved bulk kan proteinpulver bidrage til at få dækket proteinbehovet og skabe optimale vilkår for vækstprocesserne. Ved cut har det den fordel, at proteinpulver er rigtig kaloriefattigt, og du kan dermed indtage nok proteiner og stadig skabe kalorieunderskud.

Bliver man tyk at proteinpulver?

Umiddelbart bliver du ikke tyk af proteinpulver, men man kan blive tyk af alt, hvis man spiser for meget af det. Man kan blive tyk af agurker og gulerødder, hvis det skaber et kalorieoverskud.

Det handler om, hvor meget man indtager af en bestemt ting. I princippet kan man tabe sig af flødeboller og tage på af gulerødder, men man kan spise væsentligt flere gulerødder og stadig bevare et kalorieunderskud, end man kan med flødeboller. Protein indeholder 4 kalorier pr. gram, så hvis proteinpulveret skubber dig i kalorieoverskud, må du skære i kalorierne et andet sted.


Viser 1 til 30 af 42 (2 Sider)