Bestil trygt dine julegaver nu - Vi bytter alle køb i 365 dage

Knæbind

Et knæbind er et uundværlig stykke tilbehør for mange, som enten døjer med skrøbelige knæ, eller som vil forebygge smertende knæskader.

 Læs mere


Knæbind til smerteforebyggelse og effektiv lindring af knæskader 

Hos Apuls.dk forhandler vi mange forskellige slags kvalitetsbind til knæ, som kan købes til individuelle behov. Der er forskel på, hvor meget støtte og support de forskellige modeller giver dig.

Du finder produkter med indlagte skinner, som er til dig, der har fået en knæskade, og som har brug for ekstra stærk stabilitet omkring dit knæ i genoptræningsperioden.

Det kan være komfortabelt for dig at vælge bind til knæ med velcrobånd. Her kan du nemt og skånsomt trække bindet over dit ømme knæ uden at forvolde mere smerte på det.

Herunder kan du læse nærmere om de forskellige designs af knæstøttebind, og du får råd og vejledning til at være den rette model og udgave til dit behov.

Knæbind til løb til individuelle behov

Selvom dine knæ har en imponerende anatomi som bindeled mellem din skinnebensknogle samt din lårknogle, er de udsat for stor risiko for belastning fra vrid, stød, slag og spark.

Løb er en belastende aktivitet for dine knæ, hvor de skal kunne modstå de stød, som sker hver gang, dine fødder rammer jorden.

De mest hyppige knæskader i forbindelse med løb er meniskskade, ledbåndsskade samt korsbåndsskade. Disse tilstande er smertefulde skader, som det tager sig længere tid for dit knæ at komme sig over.

Der findes forskellige designs af støttebind til knæ, som har til formål at støtte og stabilisere ledbånd og korsbånd.

  • Knæstrop (med eller uden gel pude)
  • Knæbind (med eller uden åbning på knæskal)
  • Knæbandage med indbyggede skinner
  • Elastisk knæbind

Der er god grund til at forebygge knæskader samt at nedsætte risikoen for skader på dine knæ ved at bruge støttebind i forbindelse med løb.

Hvilken udgave skal jeg vælge?

Enhver løber uanset niveau kan få gavn af at anvende et støttbind på det ene knæ eller på begge.

Hvis du har været udsat for en knæskade og er i gang med sidste del af et genoptræningsforløb, kan du med fordel vælge en knæbandage med indbyggede skinner. I denne forbindelse har du brug for maksimal støtte omkring dit knæ for at undgå uheldige vrid.

Døjer du med et svag knæ som følge af en skade tidligere i livet, vil det være oplagt at forebygge følgeskader ved at bruge en knæstrop eller et knæbind.

En knæstrop er den mindst indgribende udgave af støttebind, som findes på markedet for skadesforebyggelse på knæ. Denne skal placeres lige under dit knæ og har til formål at give støtte til hele benet (den kan være oplagt for dig med tendens til springerknæ at anvende). Knæstroppen placeres og tilpasses ved hjælp af en velcrolukning.

De elastiske knæbind fås både med og uden åbning til knæskal. Disse udgaver er beregnet til dig, som har ømme knæ samt tendens til at opleve smerter på knæ i forbindelse med fysisk aktivitet. Disse støttebind skal trækkes op på dit knæ, og materialet vil have en varmende og smertelindrende effekt, som kan minimere risiko for skader. 

Den lukkede udgave giver dig mest mulig støtte omkring både ben og knæ. Her vil du få refleksionsvarme på hele knæskallen, som kan hæmme en eventuel skade i at udvikle sig under fysisk aktivitet.

Neopren knæbind kan sætte skub i helingsprocessen

Markedet for knæstøttebind er bredt, og der er mange producenter, som leverer kvalitetsbind til både private og professionelle.

Når først skaden eller smerter i om omkring knæet er opstået, eller hvis du er ved at komme dig over en knæskade, findes der særlige støttebind med neopren. Dette materiale er unik af sin art, og er særlig effektiv til at lindre smerter og til at sætte skub i helingsprocessen.

Du kan bruge støttebind med neopren til forskellige typer af knæskader.

Neopren har den egenskab at give refleksionsvarme, som er en vigtig faktor for, at dit knæ kan komme sig ovenpå en skade. Varme er en afgørende forudsætning for en effektiv restitutionsproces.

Du skal være opmærksom på, at du maksimalt skal bruge dit neopren støttebind i maksimum 3 timer a gangen. Der kan opstå hudirritation på huden omkring knæet som følge af varmeintensiteten. Du kan bruge disse støttebind både til genoptræning og i det daglige.

Der er forskel på, hvordan dit støttebind skal placeres, og hvor høj en kompressionseffekt det giver.

Hvilken størrelse knæstøttebind skal jeg vælge?

Dit behov for støtte omkring knæ er med til at afgøre, hvilken model og udgave du skal anvende. Der er forskellige størrelse på de forskellige designs af knæstøttebind.

Der findes 2 overordnede udgaver af støttebind til knæ, som har hver deres fordele:

  • Knæstøttebind med velcrolukning
  • Knæstøttebind der skal trækkes op på knæ

Til det behandlende formål vil knæbandager have velcrolukninger. På disse udgaver sidder der 2 brede stropper hhv. over og under knæet, og som kan tilpasses dit behov for tæthed. Dette design er udviklet til dig med en smertende knæskade, og med velcrolukninger undgår du at påføre dit knæ unødvendig belastning. Du kan nemt placere bandagen på dit knæ og lukke det til med velcrobåndene.

For at få det bedste virkning af bandagen skal du kende til omkredsen af dit knæ og vælge størrelse i forhold hertil.

Det samme gælder de populære knæbind med og uden åbning på knæskal. Her skal du vælge model i forhold til diametermålet i centimeter på dit knæ.

Knæbind fås i alle nødvendige størrelser fra XS til XXL.

De effektfulde og skadesforebyggende knæstropper er designet i one size udgaver med velcrolukninger. Her skal du tilpasse den smalle strop i henhold til dit ønske og behov.

Effekterne ved at bruge knæbind til overbelastningsskader

En overbelastningsskade på dit knæ er forbundet med store gener og smerter ved selv mindre bevægelser. Det kan hæmme livskvaliteten at være plaget af konstante og tiltagende smerter fra dine knæ.

Mange mennesker har risiko for at pådrage sig overbelastningsskader på knæ som følge af fysisk krævende arbejde eller i forbindelse med træning eller arbejde i hjemmet.

Knæbind omtales også som knæbandager, når de har til formål at aflaste og stimulere helingen af en skade. Disse bandager er et uundværligt hjælpemiddel til førstehjælpsbehandling af akutte skader samt tilbagevendende gener og smerter.

Knæbandager har flere egenskaber, som har betydning for din fysiske tilstand:

  • Lindre og behandle smerter
  • Aflaste og stabilisere dine knæ
  • Bekæmpe hævelse i og omkring knæled
  • Varmegivende effekt til en hurtigere og mere effektiv helingsproces
  • Kompressionseffekt for en bedre blodgennemstrømning

Til de milde og mindre knæskader kan knæbind give dig den optimale stabilitet og smertereduktion. Hvis du derimod har fået en akut skade, kan det være nødvendigt med knæbandager med indbyggede skinner for maksimal aflastning.

Hvem kan få gavn af at anvende et knæbind?

Det er langt fra kun forbeholdt sportsfolk at anvende et støttebind. Hvis du i det daglige eller i forbindelse med dit arbejde udsætter dine knæ for mange gentagne bevægelsesmønstre og stor belastning, kan du med fordel forebygge skader ved at anvende et støttebind.

Alle har mulighed for at få gavn af de mange betydningsfulde effekter fra knæbandager- og støttebind.

Herunder ses en række af de persongrupper, hvor det kan være oplagt at bruge knæbind:

  • Unge atleter hvor det yderste knæled endnu ikke er færdigudviklet
  • Hvis du tidligere i livet har haft en knæskade
  • Hvis du dyrker fitness eller sport med stor belastning på knæ (herunder løb, fodbold, styrketræning, vægtløftning, gymnastik)
  • Hvis du har leddegigt
  • Hvis du har tendens til springerknæ
  • Hvis du generelt har svage eller ustabile knæ der smerter om aftenen

Alle og enhver kan få brug for i perioder at bruge et støttebind. Til de unge sportsudøvere som dyrker enten håndbold eller fodbold findes der knæbeskyttere, som fås til både piger og drenge. Ved brug af disse kan de unge fitnessudøvere undgå følgegener samt knæskader senere i livet.

Der findes knæbind til både mænd og kvinder uanset størrelse.

Det skal være muligt for alle at beskytte nogle af kroppens mest betydningsfulde punkter og undgå invaliderende skader.

Knæbind til springerknæ kan forebygge skader

Springerknæ (også kendt som ”Jumpers Knee”) er en type overbelastningsskade, som ofte ses hos elitesportsudøvere og fitnessudøvere på ambitiøst niveau. Springerknæ dækker over en tilstand, hvor området under knæskallen er betændt og irriteret.

Der kan være både biologiske samt anatomiske årsager til, at en person kan have tildens til springerknæ. Hvis du er platfodet eller kalveknæet, vil risikoen for Jumpers Knee være større. Derudover kan du have forhøjet risiko, hvis din muskulatur i knæet ikke er veltrænet.

Endelig kan dårligt valg af fodtøj være medvirkende til at gøre dine knæ ekstra sårbare.

Når først betændelses- og irritationstilstanden er opstået, må du hverken løfte, bøje eller strække knæet. Efter en længere hvileperiode vil vævet i lårmuskulaturen samt knæet være klar til at blive genoptrænet.

I begge situationer er det nødvendigt at skåne dit knæ mod vrid og uhensigtsmæssige bevægelser. Derfor skal du bruge en knæbandage med skinner.

Når du er kommet dig ovenpå et springerknæ, eller hvis du er i risikomålgruppen for at udvikle den hæmmende tilstand, anbefales det, at du bruger knæbind til forebyggelse.

Hvor meget og hvor længe skal jeg bruge mit knæbind?

Der er individuelle forhold, som afgør, hvor hyppigt og hvor intensivt, du skal bruge dit knæstøttebind. Det afhænger derudover også af typen af støttebind. Det milde støttebind (knæstrop) til forebyggende formål, kan du bruge i forbindelse med fysisk aktivitet. Denne kan du bruge, i det omfang du har brug for. Dog skal du være opmærksom på indimellem at lade muskulaturen i og omkring dine knæ arbejde uden støtte, så du ikke gør leddene og muskulaturen svag.

Det er en god ide at bruge dine knæstøttebind til forebyggende formål, når du dyrker sport eller laver fysisk krævende arbejde enten derhjemme eller på job.

De mere indgribende knæstøttebind med skinner skal bruges i den tid, hvor du kommer dig ovenpå en knæskade, eller i de situationer hvor du har brug for ekstra stabilitet. Disse er beregnet til behandlende formål.

Bruger du neopren bind, skal du maksimum bære bindet i 3 timer.

Det gælder om at skåne dine knæ, når du udsætter dem for stor belastning og være opmærksom på at give dem frihed til samtidig at udvikle styrke og stabilitet på egen vis. 

Når du handler dit knæbind hos Apuls.dk kan du være sikker på at få et produkt, der giver dig maksimal bevægelighed, støtte og komfort.

Knæbind og Knæbandage

Brug knæbandage og beskyt dit knæ.

Knæet er kroppens største led og er konstant på arbejde. Dette betyder at knæene er særligt udsatte og overbelastes nemt.

Du kan forebygge knæskader ved at bruge en knæbandage. Hvis du allerede har overbelastet eller skadet dit knæ, kan du aflaste det med en knæbandage.

Hos Apuls.dk tilbyder vi alt indenfor knæbandage. Uanset hvor meget støtte dit knæ kræver, kan du hos Apuls.dk få den optimale knæbandage til alt fra sportsskader til ømme, overbelastede eller svage knæ.

Mange knæskader som f.eks. sportsskader og overbelastninger, kræver at knæet holdes i ro. Knæbandager og knæbeskyttere bruges derfor til at skabe støtte og stabilitet omkring knæskaden. Knæbandager er altså en god måde at aflaste sit skadede eller overanstrengte knæ på.

For at opnå den optimale beskyttelse af knæet, er det vigtigt at vælge en knæbandage i tilstrækkelig kvalitet.

Så har du brug for effektiv beskyttelse af dit knæ, er det vigtigt, du vælger den rette knæbandage af god kvalitet.

Under kategorien knæbandage finder du bl.a.:

- Knæbandage med skinne

- Åben knæbandage

- Lukket knæbandage

- Knæstrop

- Knæbeskyttere

 

Er du i tvivl om noget med knæbandage, er du altid velkommen til at kontakte os hos Apuls.dk


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Producent
    Vis mere ()