Fitness elastik

Ønsker du masser af træningsvariationer med et enkelt redskab, som både er billigt, praktisk og effektivt, er en fitness elastik dit helt rette valg.

Med dette kan du træne stort set hele kroppen, og du kan træne med det, uanset hvor du befinder dig.

Fitness elastik til styrketræning og skadesforebyggelse

Elastikken er formet som et sammenhængende bånd, der findes i forskellige længder samt hårdheder afhængig af producent og mærke. Med de forskellige.. Læs mere


 

Med de forskellige udgaver på markedet kan du skabe masser af effekter og resultater i din træning, da de giver dig unikke udviklingsmuligheder. Elastikken giver dig mulighed for at træne mange formål. Det kan være både:

  • Styrke
  • Udholdenhed
  • Balance
  • Udholdenhed
  • Genoptræning af muskelstyrke

På markedet for disse elastikker til træning, finder du mange forskellige navne og betegnelser. De kaldes både fitness elastik, træningselastik samt træningselastikbånd. Designmæssigt adskiller de sig fra hinanden ved at nogle har håndtag, mens andre blot er løse bånd med 2 ender.

Der findes masser af øvelser, som du kan lave med en fitness elastik.

Elastikken kan anvendes af enhver uanset alder, køn og træningserfaring. Du kan som nybegynder med fordel starte op med elastik som en vigtig del af din styrketræning. Med dette kan du tilvænne kroppen at blive udsat for gradvis modstand og belastning og derved mindske risikoen for belastningsskader på længere sigt.

Hos Apuls.dk tilbyder vi vores kunder det bredeste udvalg af kvalitetsudstyr til både fitnesscenteret og til hjemmetræning. Og vi går op i, at du altid kan finde de helt rette udgaver af træningsudstyr til dine behov.

Opnå en full body workout med fitness elastik øvelser

Du kan bruge elastikker til både yoga, styrketræning, aerobic og genoptræning mm. Du kan selv udvælge dig øvelser i forhold til, hvad du ønsker at træne – om det skal være mave, baller, arme, skuldre eller en helt femte muskelgruppe.

Øvelse 1: træning af lår og hofte

Stil dig med en skulderbreddes afstand imellem dine fødder på et mellemblødt underlagt (f.eks. en yogamåtte), hvis du laver øvelsen med bare fødder.

Placer dit elastikbånd rundt om begge ankler. Sværhedsgraden af denne øvelser bliver påvirket af, hvor du placerer elastikken. Det er sværeste rundt om anklerne og bliver lettere des længere op mod knæene, den placeres.

Din startposition er med let modstand fra elastikken. Start bevægelsen ved at tage et langt skridt med det ene ben ud til siden og skift derefter ben og side. Sørg for under hele øvelsen at bibeholde spænding i elastikken.

Øvelse 2: træning af arm- og brystmuskler

Udfør denne øvelsen på en træningsbænk (du kan også bruge en almindelig stol).

Hav din elastik placeret omkring dine håndrygge. Du skal træne én arm a gangen. Spænd elastikken fast ved at placere den ene håndflade på dit lår. Hav spænding på elastikken, når du strækker den anden arm og hånd let ud til den modsatte side.

Start bevægelsen ved at strække din frie arm op i luften. Sørg for at have din håndryg pegende op imod loftet og stræk armen så langt ud til siden og op ad du kan. Før langsomt armen tilbage til sit udgangspunkt.

Skift side efter cirka 8-12 gentagelser.

Øvelse 3: træning af mave, lår og baller

Læg dig på ryggen på et mellemblødt underlag og placer dit elastikbånd lige over dine knæ. Bøj i dine knæ og sørg for at have en stabil startposition med god balance, før du starter bevægelsen.

Løft den ene ben i en 90 graders vinkel, mens du spænder godt op i både mave og bagdel. Træk din hofte opad ved at sætte fra med din hæl.

Lav cirka 10 gentagelser hvorefter du skifter til det andet ben.

Øvelse 4: træning af ben og baller

Din fitness elastik er et oplagt redskab til at gøre en række elementære styrketræningsøvelser mere udfordrende. Du kan f.eks. lave squats med din elastik placeret lige under dine knæ og udfør bevægelsen ved at strække bagdelen god bagud, mens du langsomt bøjer ned i knæene.

Derudover kan du træne dine ben (og ikke mindst din balance) ved at lave ”lateral walks”. Her skal du have din elastik placeret over læggen og sørge for under hele øvelse at have spænding i elastikken. Gå 10 skridt til den ene side (og gerne så lange skridt du kan). Gå derefter 10 skridt til modsatte side.

Fitness elastik med håndtag til alsidig træning

Elastik med håndtag er en særskilt kategori for disse træningselastikker. Redskabet er lige så praktisk og funktionelt, som de klassiske bånd uden håndtag.

For mange kan det være en fordel at anvende en elastik med håndtag, da det giver dig et fast og sikker greb under øvelserne med modstand. Håndtagene er med til at gøre øvelser med stor modstand mere komfortable.

Du finder disse elastikker i forskellige længder og sværhedsgrader. Den klassiske længde er cirka 150cm, dog kan du finde modeller med længder på op til 180cm.

Her skal du vælge længe efter dine træningsformål og ikke mindst dine træningsforhold. Du kan træne med elastik stort set alle steder, og du kan nemt tage andre redskaber i brug sammen med elastikken.

Sådan vedligeholder du din fitness elastik optimalt

Selvom de effektfulde elastikbånd er i blandt de billigste redskaber til træning, du kan finde på markedet, er der ingen grund til ikke at passe godt på dem.

Der er flere forhold, du kan skabe, som kan medvirke til at opretholde kvaliteten og fleksibiliteten på gummimaterialet.

Træn på rent gulv

Selvom kvalitetselastikkerne er designet af ekstra slidstærkt gummi, vil materialet stadig være sårbar overfor ridser fra små sten eller andre små, skarpe genstande. Ridser kan forårsage brud i elastikken.

Opbevar elastikken ordentligt

Sørg for at rulle din træningselastik pænt sammen efter brug og undlad blot at kaste den hen i et hjørne. Gummiet har tendens til at klistre sig sammen, og dette kan influere på gummiets fleksibilitet på lang sigt. Opbevar den gerne et tørt sted uden direkte sollys.

Rengøring

Du kan bruge vand og sæbe til at tørre og vaske din elastik af med. Dette kan du gøre efter behov, hvis din elastik har fået støv på sig. Sørg for din elastik er tør, før du pakker eller ruller den sammen.

Køb fitness elastik til dine træningsbehov- og formål

Fitness elastikker finder anvendes i både fitnesscentre og til hjemmetræningen. Du kan vælge at træne med elastik som opvarmning til dit øvrige træningsprogram eller sport. Derudover kan det være oplagt at bruge elastik som en del af en genoptræningsperiode, hvor du stille skal have genopbygget muskelstyrke i en bestemt muskelgruppe. Endelig kan du vælge at træne med fitness elastik som en effektfuld full body workout derhjemme. Her kan du lave øvelser, som skaber resultater på kort sigt, og som vil have langvarig betydning.

Træning med fitness elastik er kendt for at være et ideelt middel til skadesforebyggelse.

På trods af sit smalle design og lette vægt, kan træning med elastik give masser af udfordringer. Det er et af de billigste, multifunktionelle redskaber på markedet for kvalitetsudstyr til træning.

Du kan med fordel udbytte de billige priser på redskabet til at skaffe dig forskellige modeller med forskellige sværhedsgrader og hårdheder.

Dette vil give dig de største muligheder for at træne varieret og målrettet.

Når du køber elastikbånd til træning her hos Apuls.dk, kan du være sikker på at få kvalitetsudgaver, der holder til masser af træningspas. De bedste udgaver på markedet holder til en brugerbelastning på 120kg.

Fitness elastikken er den mest solgte model på markedet for elastikbånd til træning.

Hvad betyder farverne på min fitness elastikker?

Det er til din hjælp under træning, at elastikkerne kommer i forskellige farver. Farverne koder for forskellige sværhedsgrader og hårdheder. For at opnå de største træningseffekter til at skabe progression i din træning, er det en god idé at træne med elastikker med forskellige hårdheder. Det kan i denne forbindelse være en god idé at købe elastikker fra samme producent og med samme mærke, når du træner med flere forskellige fitness elastikker.

Farverne angiver hos hver producent og brand den konkrete håndhed. Har du elastikker med alle sværhedsgrader, har du de bedste betingelser for at skabe variationer i din træning.

Du kan gradvist tage en ny elastik i brug, når din krop har tilvænnet sig en bestemt sværhedsgrad.

Disse råd kan enhver benytte sig af for at skabe de bedste træningsbetingelser med elastikbånd:

  • Tag en ny elastik i brug når du kan udføre en øvelse korrekt med cirka 20 gentagelser
  • Start en ny øvelse ud med den letteste elastik

Det vil være forskelligt, hvor hurtigt dine forskellige muskelgrupper er til at opnå og udvikle styrke. Derfor får du brug for flere typer elastikker med forskellige sværhedsgrader, når du vil træne effektivt og i tråd med din udvikling.

Sådan kan du få maksimalt udbytte af din træning med en fitness elastik

Det største udbytte af din træning får du ved at have flere elastikker til rådighed med forskellige sværhedsgrader. Det er en hjælp, hvis du på forhånd gør dig klart, hvad dit formål med træningen er. Det kan være opvarmning, genoptræning af en muskelgruppe eller styrketræning. Når du har et afklaret formål, er du bedst muligt i stand til at udvælge dig øvelser, som kan gøres til et træningsprogram.

Det vil give dig størst tilfredsstillelse med din træning, når du kan se og mærke resultater i helhold til dine mål og ønsker.

Et effektivt udbytte handler om at skabe variation i din træning. Derfor skal du gerne kombinere dine øvelser i forhold til at træne og aktivere flere muskelgrupper. Du kan sagtens bruge andre redskaber i kombination med din fitness elastik. Det kan både være træningsbold, træningsbænk eller yogamåtte.

Hvem kan få udbytte af at træne med fitness elastik?

Elastikker til træning kan få værdi for alle. Det er langt fra kun kvinder, der kan opnå resultater med redskabet eller kan benytte det i yogarelaterende sammenhænge.

Herunder kan ses et udpluk af de persongrupper, som kan få gavn af at træne med en fitness elastik:

  • Personer der er i gang med et genoptræningsforløb
  • Hvis du er nybegynder med styrketræning og vil tilvænne din krop at øge muskelmasse
  • Personer der ikke har træningserfaringer og som ønsker at styrke deres krop
  • Personer med svage led der ønsker en skånsom træningsform
  • Fitnessudøvere der har brug for et simpelt redskab til en fuld opvarmning før træning
  • Travle personer der kun har kort tid til at træne i men har brug for effektfulde træningspas

Der er med andre ord masser af gavn at hente ved at bruge en fitness elastik som træningsredskab.  

Når du sørger for at købe kvalitetselastikker, er det så godt som umuligt at slide dem op. Dette sikre dig masser af træningsudfordringer i fremtiden, der kan give mærkbare og synlige resultater.

 

 


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Producent
    Vis mere ()