Massagebold

Mindsk smerter og stress med massagebolde

De velkendte små og farverige bolde giver dig mulighed for at træne derhjemme med mange formål. Boldene fås i forskellige designs og vil være effektive redskaber til at løsne myoser i nakke- og rygområde, og de kan desuden bruges til øge blodgennemstrømningen i din krop.

Effekter, som har stor betydning for både dit fysiske og mentale velvære.

Mange nyder at træne derhjemme med disse bolde, da de både er praktiske og fleksible træningsredskaber. Du kan udnytte effekterne og træne, mens du f.eks. ser fjernsyn.

De kan let tages med på farten, eller du kan have en bold liggende på arbejdspladsen... Læs mere


Hvem får udbytte af træning med massagebolde?

Er du i gang med et genoptræningsforløb, vil boldene være et effektivt og skånsomt redskab til at genopbygge styrke og muskulatur. Derudover vil følgende personer have gavn af boldenes positive effekter:

  • Sportsfolk som ønsker at øge deres restitutionshastighed
  • Kontorfolk med tendens til myoser i nakkeområde og øvre del af skulder
  • Personer som ønsker en bedre blodcirkulation
  • Personer som vil forebygge belastningsskader som følge af ensformige stillinger
  • Personer der vil øge kropsligt velvære ved at afgive ophobede affaldsstoffer i kroppen
  • Personer der vil øge styrken i fingre og hænder

Den store, attraktive fordel ved redskabet er, at alle uanset fysisk tilstand og træningsformål kan få glæde af boldenes positive effekter. Udover massagebolde, så er der også massageruller og foam roller.

Når du vil anskaffe dig en bold til massage og træning, skal du udvælge dig det produkt, som i udformning passer til dit træningsformål.

Sådan køber du den bedste massagebold til dig

Du finder hos os et bredt udvalg af forskellige udformninger af disse bolde. De er designet efter deres træningsformål og kan fås i forskellige kvaliteter og prisklasser.

Når du skal vælge bold, skal du forholde dig til følgende:

  • Udformning
  • Størrelse
  • Hårdhed

Den klassiske bold med små pigge findes i forskellige størrelser, og den store udgave er et oplagt redskab at bruge til lår, baller, lægge, mave og ryg. De små udgaver kan blandt andet bruges til massage under fødderne.

Du finder særlige udformninger af massagebolde, som vil være designet til at blive anvendt til rygmassage. Blandt andet redskabet der er sammensat af to bolde, som sidder sammen. Den er ideel til at løsne muskelspændinger i ryggen. Og du kan lave effektive core-øvelser med den.

Hvad angår størrelse på boldene, vil dette have betydning for, hvilke øvelser de er egnede til.

Du finder de mindste størrelser på ned til 6 cm i diameter. De største udgaver har en diameter på 12 cm.

Det vil være boldene til styrkelse af fingre og håndmuskulatur, som vil være i blandt de mindste bolde. Disse kan fås i både en blød, medium og hård udgave.

Hvilken betydning har massageboldenes hårdhed?

Hårdheden har betydning for den styrke og den udfordring, som redskaberne vil give dig under øvelser. Særligt når træningsformålet er at øge styrken og muskulaturen, er det værd at forholde sig til massageboldenes hårdhed.

De bløde bolde er nemmest at træne med, hvorimod de hårde udgaver kræver mere styrke. Har du gang i genoptræning, kan du med fordel have forskellige hårdheder af bolde tilgængelig til hjemmetræningen. Her kan du gradvist øge udfordringerne i dine øvelser ved at vælge en bold med øget hårdhed.

Når du bruger dit redskab til massage af f.eks. lår eller ryg, kan du bruge hårdheden som et pejlemærke for, hvor dybdegående massagen vil være. Des hårdere bold, des mere dybdegående vil redskabet kunne arbejde på din krop.

Der kan være individuelle præferencer i forhold til at vælge hårdhed. Nogle ønsker den hårde og dybe massage, mens andre foretrækker den lidt blidere massage.

Massagebold til fødder der øger kropsligt velvære

Ofte forbindes massagebolde med at få løsnet ømme muskler. Men resultaterne af boldene har en særskilt positiv effekt på kroppens system, når du bruger dem i forbindelse med fodmassage.

Dine fødder er dit fysiske fundament og har afgørende betydning for, hvordan du går. Fødder er årsag til både knæ- og rygproblemer, og der kan derfor være god grund til at forholde sig til at forebygge disse gener.

Når du masserer foden, øger du smidigheden i fodled og genskaber dens evne til at fjedre.

Derudover findes der zoneterapeutiske punkter på og under foden, som influerer på kroppens systemer. Ved at massere under foden, øger du blodcirkulationen. Denne effekt er med til, at kroppen kan udskille ophobede affaldsstoffer. Derved stimulerer du den optimale funktion af dine indre organer.

Blot 5-10 minutters træning dagligt er nok for at opnå de gavnlige effekter på både muskulatur, skadesforebyggelse og stimulering af velvære.

  • Fordelene ved massagebolde til fødder er mange:
  • Forebygger belastningsskader på ryg og knæ
  • Mindsker ømme og anspændte punkter
  • Giver massage med en kombination af både zoneterapi og akupunktur
  • Praktisk størrelse af massageredskab som er nem at have med i tasken

Du finder massagebolde med en glat overflade, som egner sig til at blive brugt på hele kroppen. Den kan du anvende til dette formål. Derudover findes der de klassiske bolde med pigge, som er beregnet til at massere i dybden.

Du kan vælge at lave bløde, runde bevægelser med redskabet under din fod. Eller du kan have den placeret på ét sted, som måtte være særlig ømt.

Massagemulighederne er mange.

Øvelser med massagebolde med stor effekt

Der findes et hav af forskellige øvelser, som er perfekte til din massage med bolde.

Herunder får du inspiration til 3 øvelser, som kan forebygge skader og muskelømhed og øge mobilitet og smidighed.

Øvelse nr. 1 - reduktion af spændinger i Iliotibial Band/”ITB” (ydersiden af låret)

Denne øvelser vil være gavnlig for en række sportsfolk, som oplever fortykkelse af det væv, som sidder på ydersiden af lårene. Problemer med ITB kan medføre knæproblemer, da ITB er afgørende for at stabilisere dine knæ, når du går eller løber.

  1. Start fra en siddende position på gulvet og placer din bold under ITB
  2. Stræk det ben ud som du har placeret bolden under
  3. Bøj det andet ben
  4. Opnå balance under øvelsen ved at støtte på arm og modsatte ben

Du udfører øvelsen ved stille at bevæge dig frem og tilbage og fra side til side over bolden

Oplever du et bestemt punkt med særlig ømhed, kan du skabe vedvarende pres på dette sted ved at være stille i position.

Øvelse nr. 2 – lindring af muskelspændinger i nakkeområde

Denne øvelse er oplagt at bruge 5-10 minutter på enten derhjemme eller på arbejde for at lindre spændinger.

  1. Stå med ryggen mod en mur og placer din bold i nakken (ved siden af nakkehvirvlerne)
  2. Skab små cirkulære bevægelser med kroppen (du må ikke trække skuldrene op)

Vær opmærksom på at du ikke masserer direkte på rygsøjlen. Alternativt kan øvelsen også foretages fra en liggende position, hvor du ligger med ryggen på en yogamåtte.

Øvelse nr. 3 – lindring af myoser og infiltreringer mellem skulderbladene

Denne øvelse vil være fordelagtig for de fleste mennesker at lave, da vores rygge i løbet af dagligdagen er udsat for mange ensformige stillinger. Øvelsen kan effektivt nedsætte muskelømheden i det område mellem skulderbladene, som du ikke selv kan nå med almindelig håndmassage.

  1. Læg dig på ryggen på en yogamåtte med din bold placeret mellem skulderbladene
  2. Find en stabil position som er behagelig for dig (undgå at oversvaje i lænd)
  3. Udfør øvelsen ved at bevæge kroppen i lette, cirkulære bevægelser
  4. Suppler øvelsen ved skiftevis at strække armene ud til siderne og op i luften

Vær opmærksom på at du ikke masserer direkte på rygsøjlen. Alternativt kan øvelsen også udføres fra stående position op af en mur.

Den velkendte, orange massagebold - til massage af hele kroppen

På markedet for massagebolde findes der den særlige orange udgave, som er et ideelt all-around massageredskab. Dette kan du med fordel anskaffe dig, hvis du ikke før har stiftet bekendtskab med massage med bolde og ønsker et kvalitetsprodukt med mange anvendelsesmuligheder.

Denne udgave er nem at anvende, og du kan bruge den på 2 måder:

  • Brug bolden som punkt-massage til at blødgøre særligt anspændte steder på kroppen
  • Brug bolden til at lave små, cirkulære bevægelser

Den største og mest virksomme effekt i forhold til at lindre anspændt muskulatur fås ved at kombinere de to massageformer.

Når du først starter med punkt-massagen, vil du opleve, at det kan gøre lidt ondt i starten, men at smerten vil aftage efter et par minutter. Herefter kan du lindre og blødgøre punktet ved at massere rundt om det anspændte punkt. Herved løsner du infiltreringer.

Du kan desuden bruge den orange massagebold, hvis du har tendens til dårligt blodomløb i dine fødder der gør, at du tit har kolde fødder. Her kan der genskabes blodgennemstrømning, som øger varmen i fødderne.

Til sportsfolk kan denne bold blive et uundværligt massageredskab, da den kan lindre din muskelømhed og kan fjerne affaldsstoffer fra kroppen.

I blandt de øvrige fordele og effekter, du kan opnå med denne bold, kan nævnes, at den mindsker væskeansamlinger.

Nedsæt din muskelømhed med massagebolde til ryggen

Rygproblemer med hensyn til anspændthed og ømme muskler er ikke bare forbeholdt den ældre målgruppe, der har haft mange års fysisk krævende arbejde. Rygproblemer er blevet et ’folkesyndrom’, og anspændtheder ses i alle aldersgrupper.  

Derfor er ryggen genstand for, at mange mennesker begynder at træne med massageboldene derhjemme.

Du finder effektive rygøvelser til forskellige områder af ryggen, som gør det muligt for dig at lave dit eget hjemmetræningsprogram.

Den helt store, praktiske fordel ved disse massageredskaber er, at du kan være beskæftiget med at høre musik eller se fjernsyn, mens du træner.

Afhængig af om du ønsker den punkt-baserede massageform eller foretrækker den blødgørende massage, kan du vælge størrelse på bold i forhold til dette.

Lav dybdevævsmassage med en massagebold som rygtræner

Særligt i forhold til rygmassage finder du særlige ’bolde’, som fungerer på samme måde som en foam roller. Det vil sige, at du kan lave øvelser med denne bold, som du plejer at lave med en foam roller. Den er skabt til at blive brugt på ryg og lænd og er ideel til at afhjælpe og forebygge skader.

Det kan være en god ide at have flere massagebolde til rådighed i takt med, at din krop tilvænner sig den positive stimulans, som redskabet giver kroppen.

Når du har forskellige massageredskaber, vil du automatisk udvide dine muligheder for at få fuldt udbytte af hjemmetræningen. Der skal bruges forskellige bolde til en række af de hjælpsomme øvelser.

Her hos Apuls.dk har du mulighed for at købe boldene enten stykvis eller i sæt, hvor du får forskellige udgaver og størrelser leveret.

Hos os finder du kvalitetsprodukter, som giver dig lang holdbarhed på dine massageredskaber. Og de er billige træningsredskaber, som kan få stor betydning for dig, din krop og dit velvære i dagligdagen.

 


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Producent
    Vis mere ()