Redondo Bold

Den populære bold der er lavet af blød og fleksibel gummi eller skum, kan anvendes både individuelt eller til holdtræning. Den lille og modstandsdygtige bold giver mulighed for masser af træningsøvelser og er nem for alle at arbejde med.

Få alsidige træningsmuligheder med en Redondo bold... Læs mere


De mest velkendte træningsformer med bolden er i forbindelse med pilates, yoga, wellness øvelser samt styrketræningsøvelser. Derudover kan bolden oplagt anvendes som støttepude for nakke eller ryg.

Du kan opnå flere fordele ved at træne og arbejde med en Redondo bold:

  • Du kan træne stor set hele kroppen
  • Ideel træningsredskab til træning af bækkenbund samt mave
  • Luften i bolden kan reguleres efter individuelle præferencer
  • Enkelt redskab at træne med
  • Det er et billig stykke træningsudstyr, der giver mange positive effekter

Trods dens lille størrelse (bolden er typisk 22cm i diameter) kan de bedste kvalitetsudgaver af boldene tåle en vægtbelastning på op til 120kg. Derved har alle mulighed for at udnytte de mange fordele, der kan opnås ved at træne med en Redondo bold.

Bolden er nem for alle at anvende og træne med. Du kan let puste eller pumpe luft både ind og ud af bolden og således have den med dig i en taske.

Til holdtræning er bolden et oplagt redskab i fitnesscenteret. De mange træningsmuligheder og positive træningseffekter gør desuden Redondo bolden til et populært redskab til hjemmetræningen.

Herunder finder du vejledning til at komme godt i gang med at bruge den intelligente, lille bold. Uanset om du allerede er erfaren i f.eks. styrketræning eller yoga, eller om du er helt nybegynder, har bolden stor værdi og funktion.

Opnå positive træningseffekter med Redondo bold øvelser

Selvom bolden i design er lille, kan den give dig masser af udfordringer. Du kan effektivt opbygge styrke ved at træne regelmæssigt med din Redondo bold.

Herunder er udvalgt et lille udpluk af alle de mange øvelser, som findes med bolden. Dette indikerer, hvor mange træningsformål- og muligheder du kan få med redskabet.

#1 Diagonal løft med bold (træning af ben og core)

Stå på alle fire med knæene placeret på din bold. Dine arme skal være næsten strakte og pege direkte ned mod underlaget fra skuldrene.

Start bevægelse ved at spænde op i maven. Løft roligt og kontrolleret den ene ben samtidig med den modsatte arm.  

Målet er at kunne strække såvel arm som ben ud i horisontal position, som flugter i linje med din ryg. Sænk stille ben og arm og gentag bevægelse med modsatte ben og arm.

#2 Armstræk (træning af arme, mave og ryg)

Med denne øvelse får du aktiveret flere af kroppens stabiliserende muskelgrupper. I teknik minder den om den klassiske armbøjning.

Din startposition er liggende i udstrakt tilstand, hvor bolden befinder sig lige under dine knæ.

Hav dine håndflader placeret med en anelse bredere afstand end dine skuldre.

Start bevægelse ved at spænde op i maven og bøj i dine arme. Sænk dig ned mod underlaget, mens du bibeholder en krop i hel vandret position. Sænk dig så langt ned du kan og hejs din krop op igen med armene.

#3 Bagudrettet lounges med rotation (træning af baller, lår og ben)

Stå oprejst og start bevægelsen ved at gå bagud med dit ene ben og sænk dig ned til en 90 graders vinkel (dit knæ må ikke røre jorden men skal befinde sig lige over underlaget). Skab rotation i overkroppen ved at have bolden i dine udstrakte arme foran dig og drej overkroppen udover det forreste ben. Drej overkroppen tilbage til ret position og kom tilbage til startposition. Skift nu side med modsatte ben.

#4 Udstræk af brystmuskulatur

Denne strækøvelse er særlig ideel for dig, som styrketræner. Lig på et mellemblødt underlag (f.eks. en yoga måtte) og placér din bold under brystryggen og med kroppen udstrakt på underlaget.

Sørg for at du langsomt læner dig ud over bolden og afslutter med at strække dine arme ud til siderne.

Mærk efter i kroppen under hele øvelsen. Det må ikke gøre ondt.

Det kan være en hjælp at have fokus på din vejrtrækning, der kan hjælpe dig med at komme helt ud i udstrakt position. Tag rolige, dybe vejrtrækninger. Herved får du det største udbytte af øvelsen.

Redondo bolde kan anvendes af enhver

Navnet ”Redondo” betyder rund på spansk, og det er blevet en international betegnelse for den geniale, lille bold.

Som følge af de mange forskellige træningsformål der kan være, bliver Redondo bolde brugt af både mand og kvinde samt ung som gammel. Øvelserne kan tilpasses ethvert formål samt aktuel træningsniveau- og behov.

Den store holdbarhed som bolden har, gør det muligt for alle uanset vægt at træne optimalt med bolden. Den er fremstillet af et slidstærkt materiale, som holder til daglig træning og høj vægtbelastning.

Overfladen på bolden kommer med et let anti-slip overflade, som gør det muligt at træne med bolden med bar hud. Dette er vigtigt i forhold til en lang række øvelser, hvor det kan være en fordel at have enten let eller tætsiddende tøj på. Med den type påklædning har du størst kontrol over din krop under øvelserne, hvor du skal styr på din balance.

I princippet er bolden anvendelig for alle at bruge i samtlige aldersgrupper – også i forhold til spædbørn.

Når du har en bold til rådighed derhjemme, kan du også bruge bolden til din baby. Her kan du lægge babyen på bolden og stille trille babyen frem og tilbage over bolden.

Denne leg vil styrke både ryg og nakke hos barnet.

Hvilke træningsformål kan jeg bruge en Redondo bold til?

I fitnesscenteret kan bolden være redskab for effektiv holdtræning. Derudover kan den bruges som enten opvarmning eller til afspænding – afhængig af individuelle behov.

Mange styrketrænere anvender bolden til at supplere deres træning, da bolden giver mulighed for at øge styrkeniveauet med brug af kropsvægt alene.

I hjemmet kan du bruge bolden til målrettet træning eller i forbindelse med genoptræning. Derudover har du unik mulighed for i den almindelige dagligdag at udnytte boldens positive effekter. Her kan du bruge den lille bold, når du sidder ved computeren og arbejder eller sidder ved spisebordet. Bolden kan i denne forbindelse give dig støtte omkring ryg og nakke.

Herunder ses en række af de formål, som bolden anvendes til:

  • Genoptræning
  • Styrketræning
  • Smidighedstræning
  • Balancetræning
  • Wellness  

Det ideelle er at kombinere flere formål, så du opnår størst udbytte med din Redondo bold. Du kan sammensætte dit eget program, hvor du bruger øvelser, der fokuserer på at styrke flere dele af kroppen.

Trods den størrelse er det en lille bold med store effekter og muligheder.

Øvelser med Redondo bolde kan styrke hele din krop

Der findes masser af øvelser, du kan lave med din lille træningsbold. Og du kan finde særskilte øvelser, som er særligt egnet for at træne bestemte områder af kroppen. Derved har du mulighed for at tilrettelægge dit eget træningsprogram i forhold til, om du ønsker en rankere holdning med en stærk ryg, fladere mave eller mere faste baller.

Du kan vælge at lave decidere Redondo-øvelser, eller du kan anvende bolden som et redskab, der kan gøre en række klassiske øvelser mere udfordrende og effektive.

Du kan bruge bolden i forbindelse med armbøjninger ved at lægge bolden under din mave. Herved får du aktiveret flere af dine mavemuskler, da bolden stiller flere krav til din balance.

Generelt for træningen med Redondo bolde gælder det, at den stiller store krav til din balance.

Øvelser med bolde er en naturlig måde for din krop at træne på, og hvor du kan få et stort udbytte ved målrettet træning. Modsat maskiner hvor din krop er fastsat i en bestemt position, har din krop frie bevægelsesmuligheder med en bold.

Der er en meget lav risiko for skader med dette redskab, som blandt andet er grunden til, at det ofte bruges i genoptræningssammenhænge.

Øvelserne er præget af stor grad af kontrol og balance. De vil blive udført i roligt og kontrolleret tempo, som gør, at du i enhver bevægelsessekvens kan mærke efter på din krop.

Hvilke størrelser findes Redondo bolde i?

Den klassiske og mest anvendte størrelse på bolden er 22cm i diameter. Dog kan du finde bolde i andre størrelser fra 14cm-38cm.

Den klassiske størrelse er den anbefalede, når du vil have flest træningsmuligheder. Med denne kan du udføre langt de fleste øvelser, som retter sig mod forskellige muskelgrupper af kroppen.

Denne størrelse anvendes som den vejledende størrelse i programmer fra fysioterapeuter.

Du finder bolden i flere forskellige farver. Om du er til en farvestrålende nuance eller foretrækker en klassisk farve som f.eks. sort, er op til dig.

Uanset hvilken størrelse Redondo bold du arbejder med, vil det typisk foregå på et faldt gulvplan.

Det anbefales at udføre øvelserne på enten en yogamåtte eller blødt ’gulv’ (f.eks. gummifliser eller Floor Guards).

Køb Redondo bold på tilbud og få kvalitetsudstyr til lavere pris

Redondo bolde er blandt andet populære som følge af deres billigede priser, fleksible og praktiske designs samt alsidige træningsmuligheder.

Hos Apuls.dk forhandler vi altid et bredt sortiment af forskelligt kvalitetsudstyr, som gør det muligt for vores kunder at vælge de helt rette redskaber til deres træning. Det er både til professionel brug og til privat brug.

Du kan finde forskellige farver på Redondo bolde, som alle er skabt af kvalitetsmaterialer. Derved opnår du den længste holdbarhed på markedet, så du kan få masser af træningsstunder med boldene.

Du kan læse nærmere om hver bolds specifikke detaljer på vores hjemmeside. Herved kan du være sikker på at få så fyldestgørende en information om produktet som muligt.

Du kan med fordel gøre brug af vores tilbud, som gør det muligt for dig at få kvalitetsudstyr fra førende producenter til en billigere pris.

Dette kan være fordelagtigt for dig med et fitnessstudie, som ønsker at tilbyde flere af dine medlemmer at træne med boldene. Når boldene bruges til holdtræning, hvor der skal bruges flere på samme tid, giver det en økonomisk besparelse at benytte dig af tilbud.

Du kan som privat person gøre brug af samme mulighed og anskaffe dig en bold, som du kan bruge til din hjemmetræning. Selvom det er nemt at pakke din Redondo bold sammen og transportere den f.eks. til og fra arbejde, kan du vælge at købe flere styk, så du altid har mulighed for at træne.

Det er nemt at vedligeholde din bold. Det anbefales at tørre den af efter brug i oppustet tilstand med en våd klud. Herved fjernes urenheder og mindre støvpartikler, så overfladen igen bliver glat og med optimal anti-slip funktion.

Der medfølger ofte et lille rør til din bold, som du kan bruge til at puste den op med. Dette gør det ekstra nemt for alle og enhver selv at pusten bolden op i det omfang som ønskes.

I både fitnesscenteret samt til hjemmetræningen er det oplagt at kunne tappe bolden for luft, når den ikke er i brug. Den er et yderst pladsbesparende stykke træningsudstyr, som du kan opnå masser af positive resultater med.