Bestil julegaverne indtil 21. december

Squat Rack

Et squat rack er en essentiel del, af et fitnesscenter men også, hvis du vil have en god hjemmetræning!

De fleste squat rack modeller, kan både bruges til squat, bænkpres og mange flere øvelser, alt efter hvilken model du vælger. Indenfor squat stativer, findes der både den almindelige type, half rack, sissy squat, smith rack og power rack.

Vælg et squat rack, som har gode justeringsmuligheder, så du kan få det maksimale ud af stativet... Læs mere

Viser 1 til 30 af 53 (2 Sider)

Hvad er et squat rack?

Et squat rack er et solidt stativ, som kan holde din vægtstang og give dig et udgangspunkt, i den korrekte højde.

Du kan benytte et squat rack til både squat øvelserne og som bænkpres. Du skal dog være opmærksom på, hvor langt ned et squat stativ kan justeres, for at det kan bruges som bænkpres.

Der er ret stor forskel på hvordan de forskellige squat rack er opbygget. Nogle har særlige funktioner samt sikkerhedsforanstaltninger og nogle kan justeres væsentlig mere end andre.

Der findes forskellige typer af squat rack, som vi vil gennemgå under punktet “Typer af stativer”. De mest almindelige modeller, består blot af en base samt 2 opadgående stænger, med et greb, så din vægtstang ligger godt og sikkert.

De fleste squat rack kan både justeres i bredden og højden, hvilket giver utrolig mange muligheder.

Hvorfor skal du anskaffe et squat rack?

Du skal anskaffe dig et squat rack, fordi det er det perfekte udgangspunkt, for squat og bænkpres.

Hvis du er lidt opfindsom, kan du også udføre mange andre typer af øvelser, med et squat rack og du kan endda få dem med indbygget pull up bar eller dip bars.

Der findes squat rack i alle prisklasser, så der skal nok være et niveau, der passer til dit budget.

Typer af stativer
Der findes 5 forskellige slags squat rack og hvert stativ har nogle særlige kendetegn, som vi vil gennemgå herunder. De 5 typer er:

  • Squat rack
  • Smith rack
  • Half rack
  • Sissy squat
  • Power rack

Squat rack

Dette er den mest almindelige type og derfor også den squat rack type, som de fleste kender. Denne type er simpel og let at benytte for enhver.

Opbygning
Denne type squat rack er ofte meget simpel i sin opbygning og giver et godt grundlag for squat og bænkpres øvelserne. Det er her de billigste modeller findes og naturligvis også de mest skrabede squat rack.

Squat rack kan fås som et sammenhængende stativ, som enten er sammensat eller boltet sammen, men de kan også fås som 2-delte stativer.
De 2-delte squat rack giver dig en lidt større frihed i placeringen, men kan være mindre stabile, end de sammenhængende squat rack.

Højde
Nogle af de squat rack, der kan blive højest, kan typisk gå op til omkring 168cm og de laveste kan gå ned til omkring 92cm.

Bredde
De smalleste squat rack kan gå ned til omkring 80cm, men enkelte modeller, med indbyggede dip bars, kan gå helt ned til omkring 48cm. De bredeste squat rack modeller går ud til omkring 150cm.

Sørg for at lave grundige opmålinger, inden du anskaffer dig et squat rack, så du er sikker på at få det rigtige, til dit behov. Undersøg særligt dette, hvis du er høj eller skal benytte et squat rack, til bænkpres.

Vægtbelastning
Squat rack af denne type, kan klare en vægtbelastning på mellem 120 - 250kg. Hvis du skal bruge et squat rack, der kan klare en højere vægtbelastning end dette, bør du kigge på end af de andre typer.

De fleste skal bruge et stativ med en højere vægtbelastning, hvis det skal bruges til squat øvelserne, end hvis stativet skal bruges til bænkpres.

Ekstraudstyr
Af ekstraudstyr indenfor squat stativer, er safety bars det mest almindelige.

Safety bars er to stænger, som går længere ud, end selve stativet og dermed sikrer at vægtstangen gribes, hvis du falder.

Disse stænger er ofte meget, meget robuste, da de skal kunne bære vægtstangen, i et fald.

Omkring 30% af vores stativer, har disse safety bars indbygget. Hvis du planlægger at løfte tungt, er dette en fornuftig detalje, der giver dig en meget større sikkerhed.

Det anbefales kraftigt, at du vælger et stativ, med denne funktion, hvis du ønsker at presse dig selv til det yderste.

Der findes også en del squat rack stativer på markedet, som er udstyret med en pull up bar eller dip bars.

Opbevaring af skiver
Omkring 33% af vores squat rack har mulighed for at opbevare vægtskiver på siderne.

Dette er ikke blot praktisk, men øger også stabiliteten på stativet, når skiverne er monteret på siderne.

Et sådan stativ med mulighed for opbevaring af skiver, kræver mere plads, men er også praktisk.

Smith rack

Smith rack er en form for squat rack, som gør at du kan træne, med meget tunge vægte, uden at have en makker, til at hjælpe dig.

Opbygning
Stativet har en vægtstang monteret, som kører i et fastmonteret system på hver side. Det betyder at stangen kan sættes fast, hvor end den måtte befinde sig. Det eneste du skal gøre, er blot at dreje på stangen.

Denne type smith rack er en af de sikreste måder, at udføre squat øvelsen på. Du skal dog være sikker på, at du udfører øvelsen korrekt og står korrekt placeret med fødderne.

Hvis du vil have maksimal effekt af din træning, bør du vælge et af de andre stativer. I et smith rack skal dine muskler ikke bruge kræfter på at stabilisere vægtstangen, da den kører i et fast system.

Du skal derfor vælge et smith rack squat stativ, hvis du træner selv og vil have den øgede sikkerhed.

Vægtbelastning
Den maksimale vægtbelastning på et smith rack er meget, meget stor. De har en stor ramme og derfor også mange stænger, som kan understøtte vægten.

Derover er vægtstangen konstant under kontrol, af stativet, så den maksimale vægtbelastning, bliver aldrig relevant på et smith rack.

Ekstraudstyr
Der er sjældent nogle former for ekstraudstyr til et smith rack. Det er yderst få modeller, der har chin up bar eller lignende.

Opbevaring af skiver
Omkring 65% af alle smith rack stativer kan opbevare vægtskiver på siderne.

Dette er en smart funktion, som ikke kun er praktisk, men også øger stativets stabilitet, når skiverne på monteret.
Et smith rack stativ er dog enormt stabilt i forvejen, så det skal udelukkende være på grund af den praktiske fordel.

Half rack

Et half rack er væsentlig større, end de almindelige squat rack stativer, men ikke et fuldt bur, ligesom power rack.

Half rack er den bedste løsning, hvis du ønsker et ekstremt solidt squat rack, som ikke fylder ret meget.

60% af alle half rack stativer, er udstyret med faste kroge hele vejen op og vi vil også anbefale at vælge et sådan stativ.

De resterende 40% af udvalget, er udstyret med et sæt kroge, som flyttes i forudbestemte niveauer. Selvom disse let flyttes, er det bare mere behageligt, at alle kroge er klar, hvis du får behov for dem.

Opbygning
Et half rack består altid af fronten, hvor vægtstangen skal placeres samt en bagvæg, som understøtter denne front. Dette giver en sublim holdbarhed og bæreevne.

Denne type squat rack, har altid nogle solide fødder og en rigtig god stabilitet. Vægten er også altid temmelig høj og dette hjælper naturligvis også, til en god stabilitet.

Vægtbelastning
Et half rack kan klare så høj en vægt, at det sjældent bliver nødvendigt, for nogen at undersøge dette.

De fleste kan klare 400 - 600kg på stangen, så det bør være rigeligt, til de fleste.

Der er her tale om squat stativer, som stort set kun fremstilles til professionelt brug. Det er de færreste privatpersoner, der har plads til et half rack, i deres eget træningslokale.

Ekstraudstyr
Hvis det ikke er 100% af markedet, der er udstyret med safety bars, så er det i hvert fald tæt på. Dette er en sikkerhedsfunktion, som er forventeligt på et half rack.

Omkring 40% af half rack stativer, har indbyggede pull up håndtag. 

Nogle half rack stativer er også udstyret med kroge til elastikker, i bunden, som gør at du kan bruge powerband træningselastikker sammen med en vægtstang.

Pull up håndtag og elastikkroge, er noget af det eneste ekstraudstyr, du reelt skal kigge efter, hvis du ønsker det. Safety bars og lignende er nemlig for det meste inkluderet.

Opbevaring af skiver
Det er meget få half rack stativer, der ikke kan opbevare vægtskiver. Dette er altså en standard funktion, som forventes af et half rack.
Det skyldes at disse squat rack stativer meget ofte, benyttes i professionelle sammenhænge.

Power rack

Power rack er den største type squat rack du kan få, til en fri vægtstang. Selve stativet har samme dimensioner, som en smith rack.

Med et power rack, er brugeren fuldkommen beskyttet og har de perfekte omgivelser, til en seriøs styrketræning.

Opbygning
Et power rack stativ er opbygget som en firkant, hvor du står i midten. Du udfører øvelserne, inde i denne firkant og er hele tiden sikret af safety bars. Din vægtstang bevæger sig simpelthen ikke udenfor stativets 4 vægge, på noget tidspunkt af øvelsen.

Disse power rack stativer er ekstremt solide.

Vægtbelastning
Disse power rack squat rack kan klare en enormt høj vægt, da de fordeler vægten på 4 belastningspunkter. De færreste vil kunne løfte en vægt, der er højere, end stativet kan klare.

Power rack har nemlig typisk en maksimal vægtbelastning på 400 - 600kg.

Ekstraudstyr
Rigtig mange power rack er udstyret med pull up bar. Det er faktisk omkring 85% af udvalget, der har denne funktion, så det er næsten forventeligt på et power rack stativ.

Opbevaring af skiver
Omkring 50% af alle power rack, har mulighed for opbevaring af vægtskiver, på siderne.

Dette er en praktisk funktion, som vil gøre træningen lettere.

Sissy squat

Der er et ordsprog der lyder: “Real men do sissy squats”. Det skyldes at sissy squat isolerer dine quads bedre, end nogen anden øvelse.

Opbygning
En sissy squat har meget små dimensioner og fungerer ved at du sætter benene ind og derved benytter din egen kropsvægt som belastning.

Du kan holde en vægtskive, hvis du vil have en større belastning, men det bliver næppe nødvendigt.

Øvelsen på en sissy squat fungerer ved at du sætter dig ned, så langt som du kan komme og hæver kroppen igen.

Navnet til Sissy squat har bestemt intet at gøre med, hvem der udfører øvelserne. Dette er en af de mest hardcore øvelser for dine lår. Den er opkaldt efter en mand, fra den græske mytologi, kaldet Sisyphus.

Vægtbelastning
Disse sissy squat stativer er så robuste, at du umuligt kan ødelægge dem - uanset hvilken vægt du skulle træne med.

Hvad koster et godt squat rack?

Hvis du blot skal bruge et billigt squat rack, til hjemmetræningen, behøver du faktisk ikke, at skulle af med ret mange penge.

De billige modeller starter nemlig omkring 500 - 800,- og giver dig et fint udgangspunkt som både squat stativ og bænkpres.

Når du bevæger dig op, i en prisklasse på 2.000 - 4.000,-, nærmer kvaliteten sig et semi-professionelt niveau, på almindelige squat rack. Her vil du opleve nogle gode safety bar løsninger og holdbarheden vil være væsentlig forøget.

De meget professionelle squat rack, finder du i et prisniveau over 6.000,-. 

Half rack stativerne starter i en prisklasse mellem 3.000 - 4.000,- og her får du en rigtig fin stabilitet. Half rack i denne prisklasse, vil være mere stabile end squat rack, i samme prisklasse.

Professionelle half rack findes i prisklassen over 8.000,- og her får du nogle ekstremt solide og stabile stativer.

Smith rack og power rack er den dyreste prisklasse, men det er også de største og mest stabile stativer. 

Hvilket squat rack skal du vælge?

Hvilke squat rack, du skal vælge, kommer meget an på hvilke behov du har, til stabilitet og maksimal lasteevne.

Du skal vælge et af de billige squat rack, hvis du blot vil have en god hjemmetræning og udfører squat samt bænkpres, med en maksimal belastning på 180kg.

Du skal derimod vælge et dyrere squat rack, hvis du gerne vil betale ekstra, for den bedre stabilitet eller en maksimal lasteevne, på over 180kg.

Vi anbefaler at du vælger et stativ, som er boltet eller svejst sammen. Det vil give en meget bedre stabilitet til stativet. De 2-delte modeller er meget fleksible, men mister også en del stabilitet.

Hvem kan bruge et squat rack?

Alle der ønsker en seriøs styrketræning, kan benytte et squat rack.

Squat og bænkpres er nogle af de vigtigste øvelser, indenfor styrketræning. Disse øvelser indgår i de såkaldte “compound” øvelser, som er de øvelser, som opbygger mest muskelmasse.

Derfor er et squat stativ et must have, for både hjemmetræning og fitnesscenter.

Squat rack med safety bars

Safety bars er et af de vigtigste funktioner, på et squat rack, hvis du ønsker at presse din træning til det yderste.

Disse safety bars giver dig en sikkerhed, hvis du måtte falde eller tabe vægtstangen. Sørg derfor, for at anskaffe dig et squat rack, hvis du vil presse dig selv, til det yderste.

Der findes mange forskellige squat rack med safety bars. Når du skal vælge den rigtige model, skal du kigge på den maksimale lasteevne, som det pågældende squat rack, kan klare.

Squat rack med pull up bar

Et squat rack med pull up bar, kan være meget praktisk og passer perfekt ind, i eksempelvis crossfit træningen.

Denne mulighed findes som ofte, kun på de større semi-professionelle modeller, da det kræver en del mere stabilitet.

Sørg for at chin up baren har mulighed for et bredt greb.

Squat rack med dip bars

Der er nogle enkle squat rack, der har indbyggede dip bars. Dette stiller et stort krav til, hvor smalt stativet kan indstilles.

Du skal være grundig til at undersøge, hvor smalt stativet kan indstilles, når du vil anskaffe et squat rack med dip bars. Det er meget individuelt, hvor smalt man udfører en dip øvelse, så mål din bredde og sørg for at stativet kan blive så smalt.

Squat rack med opbevaring af vægtskiver
Det er yderst praktisk, med et squat rack, der kan opbevare skiver. Det er dog langt fra alle, der har mulighed for dette. Du finder dette på mere stabile stativer.

For at et stativ skal kunne opbevare vægtskiver, skal stabiliteten være rigtig god. Derfor findes dette også kun på semi-professionelle squat rack.

Opbevaringen giver også en øget stabilitet af stativet, så hvis du har plads og budget til det, vil det være en fordel for dig.

Maksimal vægtbelastning

Den maksimale vægtbelastning er meget vigtigt og denne viser også en del, om den grundlæggende stabilitet i stativet.

Jo højere vægtbelastning et stativ kan klare, jo bedre vil stabiliteten være.

De helt små squat rack starter ved en belastning på 120kg, men du kan få en bæreevne på langt over 400kg, hvis det skulle være nødvendigt.

Vedligeholdelse af et squat rack

Et squat rack kræver ikke nogen speciel vedligeholdelse.

Det vigtige er blot, at du er forsigtig, når du justerer højden på stativet. Nogle stativer kan godt tage skade, hvis du lader siderne falde ned, fra øverste indstilling, med fuld fart.

Tænk dig derfor om, når du justerer dit squat rack.

De fleste squat rack er fremstillet til meget hårdt brug og er derfor meget holdbare.

Opbevaring af et squat rack

Der er desværre sjældent, nogen rigtig god mulighed for opbevaring af et squat rack. Der er ingen modeller der kan foldes sammen og meget få, som kan blive så smalle, at det vil vurderes som praktisk opbevaring.

De fleste benytter derfor deres squat rack, som en fast opstillet del, af træningslokalet. Stativet kan evt. opbevare din vægtstang, når du ikke træner.

Vi anbefaler disse mærker

Der er mange gode producenter, der fremstillet squat rack. Der er dog et par stykker, som vi særligt anbefaler, da de fremstiller udstyr, i en specielt god kvalitet og til nogle gode priser.

De mærke vi særligt vil anbefale er følgende:

  • cPro9
  • Titan
  • Gymleco

cPro9 anbefales da de fremstiller nogle squat rack, som giver dig rigtig meget value-for-money. Det samme gælder Titan, som har et meget bredt udvalg af stativer.

Gymleco anbefaler vi, på grund af den ekstremt høje kvalitet. Det er en kvalitet, der kan klare belastningen, i ethvert fitnesscenter, selvom priserne er forholdsvis lave.

Øvelser med et squat rack

Den mest almindelige øvelse, med et squat rack, er naturligvis squat øvelsen. Du udfører denne på følgende måde:

  1. Stil dig foran dit squat rack med stangen i den rigtige højde. Stil dig oprejst med brystet skudt frem. Fødderne bør være i skulderbredde og med fødderne med en lille vinkel udad.
     
  2. Start med et bøje knæene. Undgå at bøje i ryggen. Dette kræver at du bøjer knæene frem - sørg for at knæene i denne bevægelse, følger din fødders retning.
     
  3. Fortsæt bevægelsen ned, til et passende niveau. Sørg for at du har placerer vægten jævn på fodden. Du bør ikke primært lægge vægten ud på hverken forfod eller hæl.

Viser 1 til 30 af 53 (2 Sider)