Vægtstangssæt

Et samlet sæt med stang og tilhørende skiver med forskellig vægt giver optimale betingelser for at skabe progressionsmuligheder og for en masser af træningsvariationer.

Showroom
En del af vores udstyr og maskiner, kan ses i vores showroom, som er beliggende i 7160 Tørring og du er hjertens velkommen. Du ser dette, ved at klikke ind under varen, hvorefter der i produktteksten vil findes dette badge, hvis den kan ses i vores showroom... Læs mere


Vægtstangssæt skaber mulighed for progression og træningsvariationer

Et sæt med stang og skiver bruges blandt andet i fitnesscenteret, hvor der er brug for forskelligt udstyr afhængig af de mange forskellige træningsniveauer, som medlemmerne har. Til hjemmetræningen giver et samlet sæt unik mulighed for selv at tilpasse og tilrettelægge udviklingen i din styrketræning.

Når du har skiver med forskellig vægt til rådighed, skaber det en effektiv ramme for gradvist at øge belastningen i din træning.

Når du skal anskaffe dig et sæt med kombineret stang og skiver, er det vigtigt, at du har dit træningsformål med i beslutningen om køb. Du vælger det bedste vægtstangssæt til dine behov, når du køber produktet i helhold til dine træningsambitioner.

Et sæt indeholder følgende dele:

  • Stang
  • Skiver (som leveres i sæt)
  • Klemmer til sikker montering af skiver på stangen

Det kan variere fra mærke til mærke hvor mange skiver, der følger med til stangen. Det kan være fra 3 sæt af skiver og op til cirka 6 sæt skiver.

Foruden forskellige vægte på skiverne, findes der også forskellige materialer. Du kan finde kvalitetsskiver, der er belagt med gummi, som er særlig komfortable at træne med, og som skåner dit gulv. Du kan også vælge de billigere jern-støbte udgaver.  

Det vigtigste at være opmærksom på, når du vil købe vægtstang og skiver som sæt, er huldiametermålene.

Herunder finder du vejledning til at vælge det helt rette sæt til dine behov, og du finder inspiration til at lave øvelser med det populære udstyr.

Vægtstangssæt på tilbud med høj kvalitet

Hos Apuls.dk går vi op i at tilbyde alle vores kunder kvalitetsudstyr til gode priser. Vi forhandler udstyr til både den engagerede privatperson, som træner derhjemme og til det professionelle fitnessstudie, som vil tilbyde deres medlemmer et bredt udvalg af træningsudstyr.

Derfor er vores sortiment af vægtstangssæt præget af høj kvalitet og med produkter fra førende brands på området for solidt og slidstærkt udstyr til træning.

Når du køber vægstangssæt på tilbud, får du samme kvalitetsmæssige fordele, som hvis du havde købt produktet til fuld pris.

Derfor kan du med fordel benytte dig af denne mulighed, når du vil have holdbart træningsudstyr til en budgetvenlig pris.

For nybegynderen kan det være en særlig god idé at vælge et vægtstangssæt på tilbud. Med dette kan du komme godt i gang med styrketræningen derhjemme og skabe dig gode erfaringer med brugen af vægtstang.

Disse erfaringer kan du bruge senere hen, når du har brug for supplerende skiver i takt med, at din styrke øges med træningen.

Hvad skal jeg være særlig opmærksom på ved køb af vægtstangssæt?

I dag forhandles de fleste separate skiver med en huldiameter på 50mm. Derfor vil det ofte være denne størrelse, du møder i træningscenteret. Dog er skiverne med en huldiameter på 30mm fortsat anvendte til særligt hjemmetræningen, da produkterne er mere praktiske i størrelsen med dette huldiametermål.

Når du vil købe et vægtstangssæt, skal du blandt andet købe produkt i forhold til, om du allerede har skiver. Her er det mest funktionelt at vælge produkt, der matcher huldiametermålet på dit eksisterende udstyr. Derved får du mest og størst udbytte af dit vægtstangssæt. Dette punkt gælder særligt i forhold til køb af udstyr til fitnesscentre

Til dig der ny med styrketræningen og er på vej til at anskaffe dig dit første sæt med stang og skiver til hjemmetræningen, skal du først og fremmest være opmærksom på vægtene.

Det kan være svært at vide helt præcist, hvor meget belastning du er i stand til at træne med som helt ny.

Som kvinde skal du starte med en samlet vægt på din stang på under 10kg. Som mand kan du starte med cirka 10-14kg samlet vægt. Dog afhænger belastningen af, hvilken øvelse du laver, og hvad formålet med din styrketræning er.

Det anbefales, at du (uanset køn og styrkeniveau) hellere starter ud med en lavere vægt fremfor en for høj vægt. Dette er med til at nedsætte skadesrisikoen.  

Træning med vægtstang kan styrke hele kroppen

Du kan lave mange effektive øvelser med et vægtstangssæt, og det er et populært styrketræningsredskab, som du selv kan tilpasse vægtbelastningen omkring.

#1 Squat (træning af lår, baller og hasemuskulatur)

Den effektive lår- og balletræningsøvelse egner sig perfekt til brug med vægtstang.

Placer vægtskiver med middel belastning på din stang.

Anbring stangen bag nakken og ovenpå skuldrene. Sørg for at dine hænder er placeret med bredere afstand end dine skuldre. Dine fødder skal have en skulderbreddes afstand mellem sig, og tæerne på hver fod må gerne stikke let ud til siderne.

Start bevægelsen når du har taget en dyb vejrtrækning. Sænk din bagdel let bagud og udfør bevægelse roligt og kontrolleret. Når du når punktet for, hvornår du ikke kan sænke dig længere ned, skal du stille rejse dig op til din startposition ved at stramme ballerne.

Pres fra med hælene imod underlaget.

Det er vigtigt, at du under hele bevægelsen har din lænd i en stabil position med et let svaj.

#2 Bænkpres (træning af brystmuskulatur, skuldre og triceps)

Til denne klassiske øvelse skal du have en bænkpres bænk til rådighed med en flad, lang pude.

Hav din vægtstang med god vægt placeret i et stativ ovenover dig, når du ligger fladt på ryggen og med fødderne solidt placeret i jorden. Du skal sørge for at have en stabil balance i hele kroppen fra starten af.

Tag fat om stangen med god bredde imellem dine hænder og løft den fri af stativet. Sænk stangen ned mod brystet i en rolig bevægelse. Stangen skal nå til lige over dit bryst. Hejs stangen op igen ved at støtte med fødder på underlaget. Under hele bevægelse skal både hæle og tæer være placeret i underlaget.

Hav desuden fokus på dine skuldre. De skal holdes nede, og du skal sørge for ikke at spænde op i dem.

#3 Bicepsøvelse

Denne øvelse til primær træning af biceps kan udføres af alle, der styrketræner og kan tilpasses individuelt i forhold belastningen.

Stil dig i oprejst position foran din vægtstang med en skulderbreddes afstand imellem fødderne. Grib fat om stangen med et underhåndgreb (det vil sige, at dine tommelfingre skal pege frem, mens dine øvrige fire finger låser dit greb fast i modsatte retning nedefra).

Dine arme skal holdes ind til siden af kroppen, når du griber fat. Din startposition er med vægtstangen hængende ned langs overkroppen med strakte arme.

Start bevægelse ved at bøje armene, så du løfter stangen op. Undgå at bevæge dine overarme. Træk stangen så langt op mod skuldrene som muligt og sænk den rolig igen ned til startpositionen ved at strække armene ud og ned i en buebevægelse.

Husk det beskyttende underlag

Uanset hvor der trænes med vægtstænger, er det en god idé at have et beskyttende underlag med træningsgulv i form af f.eks. Floor Guards. Dette kan skåne dit gulv mod mærker fra vægtstangen.

Når du har et komplet vægtstangssæt med mange skiver, kan du vælge at anskaffe et specialdesignet stativ, som kan opbevare dine skiver og skåne og vedligeholde dem. Dette er praktisk tilbehør, som har stor værdi i fitnesscentre.

Hvad angår materiale, kan det være en kvalitetsmæssig fordel at vælge skiver med let gummibelægning. Dette gør det ekstra komfortabelt at arbejde med skiverne og at håndtere dem, når de skal hhv. af og på stangen. Det gør det ekstra fleksibelt og effektivt at afmontere dem under træning og montere nye skiver.

Køb vægtstangssæt online og kom godt i gang med styrketræning

Der findes flere fordele ved at købe dine træningsprodukter online. Hos Apuls.dk kan du finde detaljerede beskrivelser af hvert enkelt type udstyr, og du kan finde beskrivelser, som kan hjælpe dig med at finde frem til de rette produkter for dit vedkommende.

Der er flere parametre, du kan vælge vægtstangssæt ud fra:

  • Materiale
  • Huldiametermål
  • Pris
  • Omfang af tilhørende skiver

Dine ambitioner med styrketræning er med til at afgøre, hvilket sæt der vil være mest funktionelt for dig. Har du høje ambitioner, er de omfangsrige sæt et godt valg. Herved undgår du efter få måneder at stagnere med din træning, da du mangler supplerende skiver.

Træning med vægtstang er både for kvinder og mænd, og træningsformen egner sig til alle aldre.

Du finder skiver med forskellige vægtstørrelser, der starter med de helt lette skiver på 1,25kg pr. styk. Du finder sæt med skiver på op til både 20, 25 og 30kg.

De klassiske jernstøbte skiver er de billigste modeller på markedet. Her får du solidt udstyr, der kan holde til masser af træningspas. Disse udgaver er nemme at vedligeholde og kræver blot at blive tørret af med en våd klud.

Der kan også være forskellige varianter af stængerne, som findes i de forskellige vægtstangssæt. Nogle har en smal gummibelægning for et sikkert greb, mens andre er helt rene på overfladen.

Du skal derudover være opmærksom på, at der kan være vægtmæssige forskelle på stængerne.

De letteste stænger på 10kg er ideelle til nybegynderen.

Har du ambitioner om at opnå en bedre smidighed og koordinationsevne samt en større muskelmasse, er det oplagt at anskaffe et vægtstangssæt.