Håndbold

Håndbold er måske den sjoveste holdsport, og en af de absolut mest underholdende og fysiske krævende former for boldspil i verden... Læs mere


Håndbold - styrk dit spil med det rigtige udstyr og den rette træning

Håndbold er måske den sjoveste holdsport, og en af de absolut mest underholdende og fysiske krævende former for boldspil i verden. Og så er det faktisk en dansk opfindelse. I hvert fald blev de første officielle regler formuleret af en dansker i 1906, og siden har Danmark da også klaret sig fortrinligt i verdensmesterskaberne år efter år.

Er du selv bidt af en gal håndbold, eller er du måske nysgerrig på at prøve kræfter med netop denne sport, og se om det kunne være noget for dig?

Her har vi samlet en oversigt, så du nemt kan blive klogere på både det bedste udstyr til spillet, samt hvordan du styrker din teknik og dit spil generelt. Med vores store udvalg af håndbolde og udstyr, bliver du hurtigt klar til at yde dit allerbedst på banen. 

Udvælg det bedre håndbold udstyr

Som med mange andre sportsgrene, så handler en del af håndbold også om at have udstyret på plads, og holde dette ved lige. Når det kommer til håndbold, er der også en række af forskelligt udstyr, hvoraf noget af det er helt nødvendigt, og andet kan tilvælges efter behov.

Herunder har vi samlet tre typer af udstyr, som for mange spillere – hvad end det er på hobbyplan eller mere professionelt – finder ganske essentielt for en god oplevelse på banen.

Håndbold

Selve bolden er nok det allervigtigste; ingen bold, intet spil. Så her skal du lægge vægt på at finde en, der passer til dit behov. At have en eller flere gode håndbolde derhjemme, gør det nemmere at træne teknik og forbedre dit spil mellem kampene også.

Først og fremmest er det vigtigt at notere sig, at håndbolde kommer i forskelligt materiale og forskellige hårdheder. Typisk inddeles boldene i kategorierne; legebolde, træningsbolde, kampbolde. 

Legebolde er typisk bløde og nemme at gribe for alle. Træningsbolde er slidstærke og har et godt greb, som gør dem ideelle til forskellige typer af træning, og kan bruges af både professionelle og amatører. Kampbolde er de håndbolde af bedst kvalitet, hvor du er sikret et virkelig godt greb, et perfekt svæv gennem luften, samt et kontrolleret opspring. Kampbolde vil typisk være af samme kvalitet som dem, der benyttes ved mesterskaber og professionelle turneringer.

Til børn og nybegyndere, kan det være en fordel at starte med en blødere håndbold – en legebold. Disse fremstilles typisk i PU og skum for en skånsom oplevelse for både dig og omgivelserne. Bemærk dog at de bolde som fremstilles i skum ikke kan dribles, og de er således mere velegnede til at få en god fornemmelse af bolden, samt at træne afleveringer og holdspil.

Når det kommer til størrelser, er de håndbolde som er beregnet til børn og unge mindre i diameter, mens dem til seniorer er størst.

Harpiks

Harpiks gør spillet langt sjovere, og giver dig mulighed for at lave andre og nye ting med bolden, end du ellers ville kunne. Med harpiks er du sikret et bedre greb, og får således den nødvendige kontrol over bolden, som skal bruges hvis du vil skrue, lave svære kast eller have bedre chancer for at gribe vanskelige afleveringer.

Det er ikke alle bolde, hvor du skal anvende harpiks, så se efter dette, inden du går i gang. Træningsbolde og kampbolde, vil dog i langt de fleste tilfælde være beregnet til harpiks, og harpiks er altså en helt naturlig del af et virkelig godt spil håndbold i dag.

Da harpiks er noget klistret stads, kan det samtidig være en god idé at anskaffe harpiksrens, så hænder og fingre kan blive rene igen efter endt træning.

Boldpumpe

Der er ikke noget mere trist end en halvflad bold, når man gerne vil spille. Faktisk er det stort set umuligt at spille håndbold med en bold, der har tabt luft.

Derfor er det vigtigt at sikre, at bolden altid har den tiltænkte hårdhed, inden I går i gang med at spille. Hårdheden i bolden er nemlig det, der gør det muligt at drible, samt at kontrollere kast og greb generelt undervejs i spillet.

Netop derfor er det en rigtig god idé at anskaffe sig en boldpumpe samtidig med, at du køber din håndbold. Så behøver I aldrig gå på kompromis med spillet. De fleste pumper er små og handy, og kan derfor nemt blive fast inventar i din træningstaske.  

Styrk din koordination og motorik med en stige til håndbold opvarmning

Det kan være en rigtig god strategi at sikre sig noget godt udstyr til træning mellem kampene og mellem de almindelige træningsgange, du måske har ugentligt.

En af de allermest elskede træningsredskaber i dag er en stige. Den er utroligt velegnet til at styrke din koordination og motorik, som kan gøre dig endnu mere rutineret og dygtig på håndboldbanen. Med en stige kan du også træne din hastighed, og hvor hurtigt du flytter fødderne i forhold til hinanden.

Begynd med at lægge stigen på gulvet eller jorden – bemærk at nogle stiger er til indendørs brug, mens andre kan benyttes udenfor også. Nu kan du træne, hvor hurtigt du kan løbe fra den ene ende af stigen til den anden. De fleste stiger er mellem fire og seks meter lange og de kan desuden kobles sammen, så du skal nok få sved på panden efter et par ture frem og tilbage.

Du kan også træne din koordination ved at lave sidelæns løb fra den ene side af stigen til den anden, hvor du skiftevis rører midterfeltet med den ene og så den anden fod.

Du kan også løbe sidelæns henad stigen – og eventuelt gøre det sværere og sværere ved at lave mellemsteps uden for stigen. Stigen er også ideel til at træne baglæns løb, og igen kan du gøre det nemmere eller sværere for dig selv ved at lave regler for, hvor fødderne skal ramme – for eksepel med en eller to fødder i hvert felt af stigen, eller hvor en af fødderne være helt uden for stigen, mens den anden fod skifter mellem at være inden for stigens felter og udenfor.

Når du bruger en stige til at træne, får du utroligt godt styr på dit fodarbejde og bliver hurtig på tæerne. Det er store fordele, som du bestemt vil kunne mærke på håndboldbanen senere hen.

Det kan være smart at alliere sig med andre, når du benytter denne træningsform. Brug hinanden til at opfinde nye regler og måder at træne på, samt til at opmuntre og presse hinanden til konstant at blive bedre, hurtigere og dygtigere.

Bliv bedre til håndbold med kegler og kegletræning

Et andet rigtigt godt stykke værktøj til din træning er kegler. Kegler kan bruges som markering af en bane, hvis I skal spille uden for eller på et ikke-markeret indendørs areal, men samtidig er keglerne altså helt ideelle til at træne jeres fodarbejde og styrke jeres teknik. De fleste kegler til disse formål, kaldes flade kegler og er fremstillet i tynd plastik og kan nemt stables og transporteres efter behov.

Med denne form for træningstilbehør kan I særligt styrke jeres hastighed og smidighed. Det kan for eksempel være en fordel, hvis du under en håndboldkamp løber med bolden, og pludselig skal undvige en modstander eller skifte retning. En god session med kegler, kan du nemt lave selv og i løbet af ingen tid, stort set uanset hvor du er henne.

Øvelser med håndhold kegler

Der findes mange gode øvelser, du kan lave med kegletræning, og når først du har fået lidt erfaring med, hvordan det fungerer, kan du nemt opfinde nye træningsmoduler af forskellig sværhedsgrad som træner og udfordrer dig på nye måder.  

En god træningsøvelse at begynde med, er hvor du stiller fire kegler i en firkant. Denne øvelse kaldes populært for x-træning. Der skal gerne være mindst to meter mellem hver kegle, så du således får en firkant, der er 2x2 meter stor. Begynd med at røre en af hjørnekeglerne, og løb så frem til den kegle skråt over for. Løb så sidelæns mod keglen på din venstre hånd, bøj dig ned og rør den, og løb derefter ned mod den skråt over for. Du kan gøre det nemmere eller sværere for dig selv ved at løbe forlæns, sidelæns eller baglæns rundt i denne formation.

En anden absolut uundværlig øvelse, er den som kaldes w-træning. Her skal du stille fire kegler på en række med ca. fire meters mellemrum mellem hver. Overfor disse kegler skal du stille tre kegler i en række. Der skal gerne være mindst to-tre meter fra den første række kegler til rækken overfor. Begynd i den ene ende af rækken med de fire kegler og løb op til den første i rækken med tre. Løb herefter baglæns ned til den anden kegle i den første række og så videre. Denne øvelse er utroligt velegnet til at styrke din hastighed og smidighed på banen. Du kan variere den efter behov, og gøre den nemmere eller sværere.

Køb dit håndbold udstyr hos Apuls.dk i dag

Se alt vores udstyr til håndbold, træning og vedligehold i denne sektion. Der er mange forskellige varianter, og der findes med garanti noget der passer til lige netop dit behov, uanset om du er fritidsudøver eller mere professionel.