BCAA / Aminosyrer

BCAA er en forkortelse der står for det engelske udtryk ‘Branched-Chain Amino Acids’, hvilket kan oversættes til forgrenede aminosyrer. Aminosyrer er livsvigtige for kroppen, da de fungerer som byggesten i proteinerne. Netop BCAA omfatter de 3 aminosyrer; leucin, isoleucin og valin.

Disse aminosyrer kan kroppen ikke producere, og det er derfor vigtigt, at man får det ind via kosten.

Disse 3 hjælper til at opbygge nye proteiner eller være kilde til energi, og det unikke ved dem er, at de går direkte i musklerne i stedet for at mellemlande og metabolisere i leveren... Læs mere


Der er mange fordele ved at tage BCAA, og kosttilskuddet er blevet super populært blandt sportsudøvere p.g.a. det høje indhold af essentielle aminosyrer, som er livsvigtige for kroppen, og som fremmer en stor del af de processer, der har med træning at gøre såsom restitution, fedtforbrænding, energiforbrug og muskelopbygning. Aminosyrerne i BCAA hjælper kroppen til at forbrænde fedt frem for muskler, samtidig øger de præstationsevnen og forkorter restitutionstiden, din krop har brug for efter træning.

De forgrenede aminosyrer, du får gennem BCAA, kræver ingen fordøjelse, da de absorberes hurtigt i blodbanerne, hvilket er en stor fordel, da optagelsen sker lige når din krop af brug for det. Derfor er det mest optimalt at tage BCAA inden eller under træning, fremfor efter træning, hvor det er normalt at indtage proteinpulver. Egentlig kan BCAA indtages på alle tidspunkter af døgnet, men det er som sagt ideelt at tage inden eller under træning. Det behøver ikke være enten eller med proteinpulver og BCAA. Mange sportsudøvere vælger at kombinere de to kosttilskud og tage BCAA som et ekstra tilskud til proteinpulver eller andre former for proteintilskud, for at optimere træningen yderligere samt få et mere koncentreret indtag af aminosyrer.

Hvad er BCAA

BCAA står for branched-chain amino-acids, som på dansk betyder forgrenede aminosyrer. Aminosyrer er det stof, som protein er opbygget af, og der findes i alt 20 forskellige aminosyrer, hvoraf kroppen ikke selv producere de 9 af dem, som derfor skal indtages gennem kosten. Aminosyrer fremmer restitution efter træning, stimulerer muskeltilvæksten, forhindrer nedbrydning af muskelceller og medvirker til reparation af menneskeligt væv. BCAA består af de tre aminosyrer leucin, valin og isoleucin, disse aminosyrer er helt essentielle, da de er blandt de aminosyrer, kroppen ikke selv kan producere. De skal derfor indtages gennem kosten, og her er BCAA et genialt kosttilskud.

De tre aminosyrer i BCAA hjælper kroppen med at opbygge nye proteiner, og det kan derudover være en kilde til energi, samtidig med at det kan hjælpe kroppen med at danne de to aminosyrer alanin og glutamin. Normalt bliver de essentielle aminosyrer omsat i leveren, men de tre, der findes i BCAA, går direkte fra mave- tarmsystemet til skeletmuskulaturen, hvor de indgår i energistofskiftet eller i dannelsen af proteiner og andre aminosyrer, derfor optages de enormt hurtigt i kroppen, og de tilfører en mere koncentreret mængde af aminosyrer, end du får gennem proteinrig mad.

BCAA fås både som pulver, piller og på flydende form, og det kommer egentlig bare an på din personlige præference, om du bør vælge den ene eller den anden form. BCAA på pilleform er helt klart lettest at have med på farten, da de er super nemme at have med i tasken og let kan tages med et glas vand. BCAA i pulverform er ideel at tage, mens du træner, da de kan blandes op i vand eller en proteinshake, som du kan indtage under din træning.

Det super populære kosttilskud: BCAA

Aminosyrer er livsvigtige for kroppen og fungerer som byggesten til at øge muskelgenopbygningen efter træningen. Du har sikkert allerede hørt om BCAA, da det er et af de mest populære kosttilskud blandt sportsmennesker - og det er med god grund.

Der er mange fordele ved at tage BCAA, og kosttilskuddet er blevet super populært blandt sportsudøvere p.g.a. det høje indhold af essentielle aminosyrer, som er livsvigtige for kroppen, og som fremmer en stor del af de processer, der har med træning at gøre såsom restitution, fedtforbrænding, energiforbrug og muskelopbygning. Aminosyrerne i BCAA hjælper kroppen til at forbrænde fedt frem for muskler, samtidig øger de præstationsevnen og forkorter restitutionstiden, din krop har brug for efter træning.

De forgrenede aminosyrer, du får gennem BCAA, kræver ingen fordøjelse, da de absorberes hurtigt i blodbanerne, hvilket er en stor fordel, da optagelsen sker lige når din krop af brug for det. Derfor er det mest optimalt at tage BCAA inden eller under træning, fremfor efter træning, hvor det er normalt at indtage proteinpulver. Egentlig kan BCAA indtages på alle tidspunkter af døgnet, men det er som sagt ideelt at tage inden eller under træning. Det behøver ikke være enten eller med proteinpulver og BCAA. Mange sportsudøvere vælger at kombinere de to kosttilskud og tage BCAA som et ekstra tilskud til proteinpulver eller andre former for proteintilskud, for at optimere træningen yderligere samt få et mere koncentreret indtag af aminosyrer.

Hvorfor tage BCAA?

Stort set alle processer der indgår i træning (såsom energiforbrug, restitution muskeløgning og fedttab) er stærkt forbundet med aminosyrer. Derfor er det blevet så populært at tage BCAA kosttilskud inden for sportsverdenen. Aminosyrerne hjælper kroppen til at forbrænde fedt i stedet for muskler, hvilket er meget essentielt inden for træning. BCAA optimerer også dine træningspas da det forbedrer præstationsevnen, på samme tid med at det udsætter fornemmelsen af træthed. Når træningen er slut, formindsker BCAA tilmed restitutionstiden inden næste træning. Aminosyrerne der forsyner med disse egenskaber fås gennem kosten, men som sportsudøver kan det være svært at få tilstrækkelige mængder gennem rigtig “mad” da træning øger behovet for dem. Derfor er BCAA et rigtig godt bud på et fantastisk kosttilskud til både amatøren og den professionelle inden for sport.

BCAA virkning

BCAA bidrager til at bevare og øge muskelmasse, samt give en hurtigere restitution og mindre muskelømhed efter træning. Derudover har BCAA den virkning, at det øger udholdenheden, idet kosttilskuddet udskyder træthedsfornemmelsen under intens fysisk træning.

Det kan være en rigtig god ide at kombinere indtaget af proteintilskud med et indtag af BCAA, hvis du ønsker at opbygge muskelmasse. BCAA kan indtages inden og under træning, mens Proteintilskud kan indtages efter træning. Begge kosttilskud indeholder aminosyrer og virker fremmende for restitution. Fordelen ved BCAA er at det optages lynhurtigt i kroppen, og derfor virker det lige når kroppen har brug for det, samtidig med at det hjælper kroppen til at bevare den allerede eksisterende muskelmasse samt øge udholdenheden, mens du træner. Proteinpulver derimod har en mere komplet sammensætning af proteiner, og det er derfor super godt at indtage efter træning, hvor din krop skal opbygge ny muskelmasse, proteinpulver er mere kalorieholdigt og hjælper dermed til opbygning af muskler samt holder gang i efterforbrændingen, som også er meget vigtig.

En stor fordel ved BCAA er, at det indeholder en stor mængde af aminosyren leucin, som bidrager til proteinsyntesen hvor proteiner dannes ud fra aminosyrer. BCAA indeholder dog ikke alle de essentielle aminosyrer, ligesom proteinpulver gør, derfor er det igen en god ide at supplere indtag af proteinpulver med BCAA.

BCAA sikrer at du ikke bremser den muskeltilvækst din træning gerne skulle give p.g.a. mangler i kosten. Animalsk protein er naturligt rigt på essentielle aminosyrer, så er du en stor kødspiser, er det måske ikke nødvendigt at indtage BCAA, medmindre du træner meget og hårdt med fokus på muskelopbygning. Derudover må man også tænke på den gavnlige mentale effekt som BCAA kan give, idet tilskuddet øger din præstationsevne og holder trætheden på afstand. Hvis du ikke normalt spiser meget kød, er BCAA helt klart anbefalelsesværdigt til dig, der træner, idet muskeltilvæksten kan hæmmes, eller kroppen kan begynde at tære på muskelmassen, hvis du mangler nogle af de essentielle aminosyrer, som kan indtages gennem BCAA.  

De tre essentielle aminosyrer der er i BCAA findes også i proteintilskud og i kød, æg, fisk og mejeriprodukter, men her er de allerede proteinbundne, og skal derfor først spaltes til aminosyrer i mavesækken. Derfor optages de ikke nær så hurtigt som BCAA, og de har heller ikke den samme gavnlige effekt for væksthormonerne. Hermed ikke sagt at BCAA kan erstatte indtag af proteinholdig kost, det skal gerne fungere som tilskud til en sund og varieret kost, og, som nævnt tidligere, kan det fungere godt som supplement til proteintilskud.

BCAA effekt

Kort sagt har BCAA mange gavnlige effekter, og flere videnskabelige undersøgelser bakker op om det yderst populære kosttilskud. Her er en liste med de nogle af de mange fordele ved BCAA.

 

  • BCAA har en positiv effekt på opbyggelsen af muskelmasse
  • BCAA har en evne til at bevare muskelmasse (især hvis du er på diæt)
  • BCAA hjælper kroppen til at forbrænde fedt frem for muskelmasse
  • BCAA optages ekstremt hurtigt i kroppen
  • BCAA indeholder nogle af de livsvigtige essentielle aminosyrer, som kroppen ikke selv kan producere.
  • BCAA hjælper kroppen med at opbygge andre aminosyrer samt proteinstrukturer.
  • BCAA indeholder en mere koncentreret kilde af aminosyrer, end du kan optage gennem andre former for proteinrig mad.
  • BCAA har en anti katabolsk effekt, da det ikke nedbryder proteinerne i væv, knogler og muskelmasse, i stedet vil det kickstarte proteinsyntesen og dermed tilføre energi.
  • BCAA giver dig større udholdenhed, når du træner, idet kosttilskuddet udsætter trætheden.
  • BCAA effektiviserer din restitution, så den restitutionstid din krop behøver forkortes.
  • BCAA nedsætter muskelømhed efter træning.

Alt i alt er BCAA et super godt kosttilskud, der kan hjælpe dig på vejen mod et højere træningsniveau indenfor alle former for fysisk træning, eller det kan hjælpe dig på vejen mod en mere trimmet figur eller en lavere fedtprocent. Det er selvfølgelig vigtigt at huske, at BCAA er et tilskud og ikke kan eller bør erstatte en sund og varieret kost, som selvfølgelig også er et vigtigt element på vejen mod en sundere og stærkere krop.

BCAA vægttab

BCAA er ideelt til vægttab, da det hjælper kroppen med at fokusere forbrændingen på fedt fremfor muskler, på grund af dets anti katabolske effekt. Derudover har BCAA et ekstremt lavt kalorietal, hvilket kan være behjælpeligt, hvis du prøver at holde et kalorieunderskud, som er den hurtigste vej til vægttab. BCAA har et langt lavere kalorietal end proteinpulver, og det er derfor optimalt for dig, der vil tabe fedt, da BCAA, ligesom proteinpulver, bidrager til opbygningen af muskelmasse.

Vil du gerne opnå et vægttab, er BCAA et genialt kosttilskud, da det hjælper kroppen til at opbygge muskler og har et lavt kalorietal. Når du begynder at tabe fedt, kan du i det lange løb også begynde at tabe muskelmasse, fordi kroppen vil forsøge at fastholde nogle fedtdepoter, men da BCAA stimulerer proteinsyntesen, hjælper det kroppen med holde på muskelmassen, og opbygge mere muskelmasse efter træning, dermed vil forbrændingen forblive fokuseret på kropsfedtet.

Forskelle på BCAA og proteinpulver

Grunden til at BCAA er blevet så populært, er blandt andet på grund af dets høje indhold af leucin. Leucin øger nemlig proteinsyntesen i højere grad end ved proteinpulvers komplette protein. Dette er dog ikke ensbetydende med, at man bør skrotte proteinpulver helt for udelukkende at benytte BCAA. Mange sportsudøvere benytter BCAA som et supplement til det proteintilskud de allerede benytter. Selvom BCAA består af aminosyrer, kan man ikke undvære proteinpulveret, da det nemlig indeholder alle af de relevante og livsvigtige aminosyrer.

Hvor meget BCAA skal jeg tage?

Det er anbefalet at man indtager BCAA to til tre gange dagligt, hvis man træner. Da det daglige behov er fuldstændig individuelt ud fra mængde motion og hvordan ens krop er bygget, findes der ikke et endegyldigt og generelt svar på, hvor meget BCAA man bør tage. Fødevarestyrelsen anbefaler at man max indtager 2 gram BCAA dagligt. Mange udbydere af BCAA foreslår dog 5-10g hvis man træner hårdt.

Hvornår skal jeg tage BCAA?

BCAA indtages typisk inden eller under træningen, mens proteinpulver ofte indtages efter. Dette bevirker effekten af en højere præstationsevne under træningen, samt udskydelse af træthedsfornemmelsen. Man kan også tage BCAA til måltiderne i løbet af dagen for at holde proteinsyntesen konstant i gang gennem hele dagen.

Er der bivirkninger ved BCAA?

Ingen videnskabelige undersøgelser eller forskninger har endnu kunnet pege på specifikke bivirkninger ved indtagelse og regelmæssigt brug. BCAA er et helt igennem lovligt produkt i Danmark, og kan indtages og supplere kosten uden videre bekymring.


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Producent
    Vis mere ()