BCAA / Aminosyrer

Hvad er BCAA? BCAA er en forkortelse der står for det engelske udtryk ‘Branched-Chain Amino Acids’, hvilket kan oversættes til forgrenede aminosyrer. Aminosyrer er livsvigtige for kroppen, da de fungerer som byggesten i proteinerne. Netop BCAA omfatter de 3 aminosyrer; leucin, isoleucin og valin.

Disse aminosyrer kan kroppen ikke producere, og det er derfor vigtigt, at man får det ind via kosten. Disse 3 hjælper til at opbygge nye proteiner eller være kilde til energi, og det unikke ved dem er, at de går direkte i musklerne i stedet for at mellemlande og metabolisere i leveren... Læs mere

Viser 1 til 25 af 25 (1 Sider)

Det super populære kosttilskud: BCAA

Aminosyrer er livsvigtige for kroppen og fungerer som byggesten til at øge muskelgenopbygningen efter træningen. Du har sikkert allerede hørt om BCAA, da det er et af de mest populære kosttilskud blandt sportsmennesker - og det er med god grund.

Hvorfor tage BCAA?

Stort set alle processer der indgår i træning (såsom energiforbrug, restitution muskeløgning og fedttab) er stærkt forbundet med aminosyrer. Derfor er det blevet så populært at tage BCAA kosttilskud inden for sportsverdenen. Aminosyrerne hjælper kroppen til at forbrænde fedt i stedet for muskler, hvilket er meget essentielt inden for træning. BCAA optimerer også dine træningspas da det forbedrer præstationsevnen, på samme tid med at det udsætter fornemmelsen af træthed. Når træningen er slut, formindsker BCAA tilmed restitutionstiden inden næste træning. Aminosyrerne der forsyner med disse egenskaber fås gennem kosten, men som sportsudøver kan det være svært at få tilstrækkelige mængder gennem rigtig “mad” da træning øger behovet for dem. Derfor er BCAA et rigtig godt bud på et fantastisk kosttilskud til både amatøren og den professionelle inden for sport.

Forskelle på BCAA og proteinpulver

Grunden til at BCAA er blevet så populært, er blandt andet på grund af dets høje indhold af leucin. Leucin øger nemlig proteinsyntesen i højere grad end ved proteinpulvers komplette protein. Dette er dog ikke ensbetydende med, at man bør skrotte proteinpulver helt for udelukkende at benytte BCAA. Mange sportsudøvere benytter BCAA som et supplement til det proteintilskud de allerede benytter. Selvom BCAA består af aminosyrer, kan man ikke undvære proteinpulveret, da det nemlig indeholder alle af de relevante og livsvigtige aminosyrer.

Hvor meget BCAA skal jeg tage?

Det er anbefalet at man indtager BCAA to til tre gange dagligt, hvis man træner. Da det daglige behov er fuldstændig individuelt ud fra mængde motion og hvordan ens krop er bygget, findes der ikke et endegyldigt og generelt svar på, hvor meget BCAA man bør tage. Fødevarestyrelsen anbefaler at man max indtager 2 gram BCAA dagligt. Mange udbydere af BCAA foreslår dog 5-10g hvis man træner hårdt.

Hvornår skal jeg tage BCAA?

BCAA indtages typisk inden eller under træningen, mens proteinpulver ofte indtages efter. Dette bevirker effekten af en højere præstationsevne under træningen, samt udskydelse af træthedsfornemmelsen. Man kan også tage BCAA til måltiderne i løbet af dagen for at holde proteinsyntesen konstant i gang gennem hele dagen.

Er der bivirkninger ved BCAA?

Ingen videnskabelige undersøgelser eller forskninger har endnu kunnet pege på specifikke bivirkninger ved indtagelse og regelmæssigt brug. BCAA er et helt igennem lovligt produkt i Danmark, og kan indtages og supplere kosten uden videre bekymring.


Viser 1 til 25 af 25 (1 Sider)