C-Vitamin

Det er absolut nødvendigt for et sundt helbred at få alle de vitaminer og mineraler, du har brug for. Hvis du lever et meget aktivt liv, kan du have brug for en større mængde af disse, fordi det øger dit stofskifte.

Vitamin C, eller askorbinsyre, er vigtig for at opretholde et stærkt immunforsvar, så du bliver beskyttet mod bakterier og virus. Den mindsker også træthed og holder dit stofskifte oppe. Den er også vigtig i forbindelse med dannelsen af den aminosyre, der indgår i proteinet kollagen.

 .. Læs mere


C vitamin – stort udvalg af kvalitets vitaminprodukter

 

Det kan derfor være en god idé at supplere din daglige kost med vitamintilskud, hvis du forsat vil kunne præstere dit yderste fysisk. Et vigtigt vitamin, der er særligt vigtigt at få nok af, er vitamin C.

Vitamin C, eller askorbinsyre, er vigtig for at opretholde et stærkt immunforsvar, så du bliver beskyttet mod bakterier og virus. Den mindsker også træthed og holder dit stofskifte oppe. Den er også vigtig i forbindelse med dannelsen af den aminosyre, der indgår i proteinet kollagen.

Kollagen er en vigtig bestanddel i f.eks. brusk og knogler, så vitamin C sørger for at dette væv bliver dannet ordenligt. Vitaminet er altså livsnødvendigt og det kan give alvorlige bivirkninger, hvis du er i mangel. Et dagligt tilskud kan sørge for at din krop altid får den mængde den har brug for, også selvom du træner meget.

Hvad er vitamin C godt for?

C vitaminer er uundværlige for, at vores immunforsvar fungerer optimalt. Deres funktion er forebyggende overfor bakterier og virus. Det betyder, at de hjælper mod, at vi ikke bliver forkølede eller får influenza, men virker ikke helbredende hvis sygdommen er brudt ud. De har også en vigtig funktion ift. at sørge for at hjernen aldrig mangler ilt. Herudover er vitaminet med til at opretholde en masse vigtige funktioner rundt omkring i kroppen:

  • Hjælper til et sundt psykisk helbred
  • Er med til at omdanne energi
  • Er med til at sørge for at nervesystemet fungerer optimalt
  • Styrker immunforsvaret
  • Modvirker træthed
  • Er med til at danne kollagen i kroppen
  • Optimerer kroppens optagelse af jern
  • Styrker knogler, tænder og væv
  • Styrker tandkød, slimhinder, hud og øjne
  • Kan være med til at forebygge hjertesygdomme, højt blodtryk og blodpropper i hjernen
  • Beskytter cellerne mod oxidativt stress

Det er tydeligt, at C vitamin er et af de mest gavnlige og uundværlige vitaminer. Det har stor indflydelse på mange aspekter af vores helbred. Dette er nemlig ikke bare vores fysiske helbred, men også vores mentale helbred. Vitaminet er nemlig med til at opretholde en stabil psyke og modvirker humørsvingninger og stress.

Det er ikke blot et afgørende element i kroppens almindelige funktionalitet, men forebygger også en lang række alvorlige sygdomme som hjertekarsygdomme, forhøjet bloktryk og blodpropper. Derfor er vitaminet ikke bare vigtigt i forhold til vores helbred lige nu og her, men også i forhold til de sygdomme vi gerne vil undgå fremadrettet.

 Altså gør C vitamin meget mere end bare at forebygge forkølelse, som er det man typisk hører, men det hjælper kroppen på rigtig mange måder. Så hvis du vil sikre dig, at din krop fungerer optimalt, eller hvis du er nervøs for om den kan følge med til din aktive livsstil, kan du få tjekket med en blodprøve om du får den mængde C vitamin, som din krop har brug for.

Hvor findes C vitamin i min mad?

Menneskekroppen er ikke i stand til selv at producere C vitamin. Derfor er det afgørende, at vi får det gennem kosten. Det bliver anbefalet, at man får omkring 65-90 mg. hver dag. Her er nogle af de fødevarer, du skal gå efter, hvis du vil sikre dig at få nok C vitamin gennem kosten:

Røde peberfrugter
Hvis du spiser røde peberfrugter rå, er det faktisk den bedste kilde til C vitamin. Disse indeholder nemlig 191 mg. af vitaminet pr. 100 g. Dette er ca. tre gange så meget som appelsiner.

Grønkål
Rå grønkål er også en solid kilde. Grønkål indeholder nemlig 169 mg. pr. 100 g. Denne kål har også mange andre fordele, f.eks. et højt indhold af både fibre, A vitamin og forskellige mineraler.

Broccoli
Kan du lige rå broccoli, så har du også her en god kilde til vitamin C. Broccoli indeholder 121 mg pr. 100 g. Denne grønsag kan også forsyne dig med A vitamin, folinsyre og jern.

Kiwi
Kiwi er en af de bedste frugter som kilde til C vitamin med sine 92 mg. pr. 100 g. Faktisk bliver den kun sundere for dig, hvis du også har mod på at spise skrællen, hvilket man sagtens kan.

Appelsiner
Appelsiner er en velkendt C vitaminkilde. Disse indeholder 61 mg. pr. 100 g. Appelsiner har den fordel, at de let kan indtages i større mængder, eksempelvis som friskpresset juice, hvor vitaminerne bliver bevaret.

Generelt er citrusfrugter en god kilde. Det samme gælder for mange bær og kålsorter. Kartofler er også en god kilde, især nye kartofter.

Generelt nedbrydes vitamin C ganske let. Derfor går en stor del af vitaminerne tabt ved tilberedning, hvis du eksempelvis koger dine grønsager. Et godt råd er at dampe dine grønsager i stedet for at koge eller stege dem, hvis du vil sikre dig at få så mange vitaminer ud af dem som muligt.

Hvad sker der, hvis man har C vitamin mangel?

Det er ikke altid helt nemt at se de tidlige tegn på C vitamin mangel. Efterhånden bliver symptomerne tog tydeligere og derved lettere at diagnosticere. Her er nogle af de symptomer, som du skal være opmærksom på, hvis du tror du mangler vitaminet:

Hårtab
Fordi C-vitamin er vigtigt i forhold til det kollagen og de proteiner, der holder dit hår sundt og stærkt, kan mangel på dette gøre at du begynder at miste hår og din hovedbund bliver tør og træls.

Infektioner
Hvis du er i underskud af C vitamin vil du have større tendens til at blive ramt at infektioner end andre mennesker. Dette skyldes, at underskuddet af vitaminet hæmmer immunsystemet og gør det sværere for din krop at bekæmpe de patogener, som gør dig syg. Det kan eksempelvis være tilbagevendende urinvejsinfektioner, problemer med munden eller hudallergi, der indikerer, at du ikke for nok.

Humørsvingninger
Det kan være svært at koble dit følelsesmæssige og mentale helbred til vitaminmangel, men det hænger faktisk sammen. Et underskud af C vitamin kan gøre, at du føler dig mere stresset, bliver lettere overvældet af negative følelser og generelt er i dårligere humør. Vitaminet hjælper med at kontrollere de hormoner, der sætter dig ud af kurs, og det giver dig mere mental stabilitet.

Træthed
Hvis du konstant føler dig træt eller udmattet, kan det være et tegn på, at du ikke får nok C vitamin. Det er også en af de symptomer, der kan være svære at koble hertil, da træthed er et symptom på rigtig mange både fysiske og psykiske problemstillinger. Det er dog et super vigtigt vitamin, hvis dit energiniveau skal være stabilt.

Dårlig sårheling
Hvis du er i mangel af dette vitamin, kan det gøre, at dine sår heler langsommere. Det skyldes, at iltningen og reparationsprocessen ikke fungerer optimalt uden dette. Det kan også gøre, at du lettere får blå mærker.

Smerter i kroppen
Da dette vitamin også er vigtigt for funktionen af dine muskler og led, kan et underskud medføre svækkelse. Din krop får sværere ved at absorbere nogle af de vigtige mineraler, hvilket kan give muskelsvigt. Herudover svækker det brusken, da kollagen i kroppen ikke kan blive produceret korrekt. Det er her, at vitaminunderskuddet i værste tilfælde kan udvikle sig til skørbug.

 

Det kan være svært at opdage C vitamin mangel, da mange af symptomerne også kan lægge sig op ad så mange andre ting. Hvis du mistænker, at du er underskud, kan du få det tjekket via en blodprøve hos din læge. Behandlingen består af vitamintilskud.

Find de bedste C vitamin tilskud hos Apuls.dk

Hvis du har konkluderet, at C vitamin tilskud vil være gavnligt for dig, skal du bare finde ud af hvilket præparat, der er bedst for dig. Der er nemlig mange produkter på markedet, og nogle er naturligvis bedre end andre. Derfor er det vigtigt at undersøge, hvad produktet indeholder og hvad det gør. Hos os har vi nøje udplukket produkterne, således du kan være sikker på at købe C vitaminprodukter af højeste kvalitet hos os.

Vitamin C tilskud er mest effektive, hvis de indtages i en kombination med bioflavonoider. Disse øger biotilgængeligheden markant, hvilket betyder at stoffet bliver i kroppen i længere tid. Man kan finde tilskud, hvor bioflavonoider er tilsat. Det kan f.eks. være C vitamin tilskud med hyben og citron eller med blåbær.

Det er vigtigt altid at læse på det præparat man har købt, hvor meget man bør indtage som daglig dosis. Det er nemlig ikke godt for kroppen alt få alt for meget. Man må heller ikke tro, at vitamintilskud holder en så sund og ernæret, at man så kan spise som man vil. Ingen kosttilskud kan erstatte en sund og varieret kost. Det er blot et vitaminboost, hvis du har svært ved at indtage den anbefalede daglige dosis.

Hvis du ikke bryder dig om at sluge piller, kan de både fås som pulver, brusetabletter eller sugetabletter. Du kan helt sikkert finde en variant, der fungerer for dig.

Typisk har C vitamin tilskud ikke nogen bivirkninger. Der er dog nogle tilfælde, hvor du bør være mere opmærksom:

  • Hvis du har et højt indhold af jern i kroppen
  • Hvis du har diarre
  • Hvis du har tendens til nyresten
  • Hvis du tager blodfortyndende medicin

Hvis du mener, at du er i underskud af C vitamin, er det bare om at komme i gang med at tage det som kosttilskud eller sætte særligt fokus på at få det gennem kosten. C vitamin er nemlig ikke et stof du har lyst til at mangle.


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Producent
    Vis mere ()