D-Vitamin

Ligesom andre vitaminer er D-vitamin nødvendigt for at opretholde et godt helbred.

Dette vidunder af et vitamin har mange rigtig gode egenskaber... Læs mere


D-vitamin

Dette vidunder af et vitamin har mange rigtig gode egenskaber. Blandt andet:

  • Styrker det dine knogler
  • Styrker det dine muskler
  • Styrker det dit immunforsvar
  • Giver det dig mentalt overskud

Disse egenskaber er naturligvis en forudsætning for et godt helbred og en stærk krop. Det er også en forudsætning for dig, der gerne vil holde dig fysisk aktiv og bruge din krop og dit energiniveau optimalt under hård træning. Vi danskere får generelt alt for lidt D vitamin gennem vores kost, og især i vinterhalvåret falder vores niveau af dette vitamin.

Der er således god grund til at supplere din daglige kost med et godt tilskud af D vitamin. Hos Apuls.dk har vi et udvalg af prisvenlige vitamin tilskud som vi mener er de bedste på markedet. Tag et nærmere kig nedenfor og køb dit tilskud i dag.

D-vitaminmangel i vinterhalvåret

Til forskel fra andre vitaminer, indtages D vitamin ikke kun gennem vitaminholdig kost og tilskud. D-vitamin bliver nemlig også dannet naturligt i huden under solstråling. Som udgangspunkt kan tilstrækkeligt med sollys give nok tilførsel af vitaminet.

Hvor meget D vitamin, der dannes i kroppen, afhænger naturligvis af, hvor stærke solens stråler er og hvor lang tid du opholder dig i solen. I sommerhalvåret fra maj til september er solstrålingen i Danmark kraftig nok til at kunne danne D vitamin i kroppen.

Derimod er solstrålerne i vinterhalvåret fra oktober til april slet ikke stærke nok til at kunne danne vitamin D. I denne mørke periode er der derfor mange danskere, der mangler vitaminet i kroppen. Her er det for de fleste danskere en oplagt løsning at supplere den daglige kost med et tilskud af vitaminet.

Hvad er D-vitamin godt for?

D vitaminet er anerkendt for dets mange gode egenskaber på kroppens helbred og velvære. Ligesom med andre vitaminer virker vitamin D som en slags hjælpestof, som hjælper kroppen til at få et optimalt udbytte af de fødevarer vi indtager.

D vitaminets vigtigste funktion er at hjælpe kroppen til at optage calcium til opbygning af dine knogler og tænder. Når du for eksempel drikker et glas mælk eller spiser en skål yoghurt, indtager du calcium som din krop gerne vil bruge til at opbygge nogle stærke knogler og tænder.

Uden D vitamin kan kroppen ikke optage og få et udbytte af alt det calcium du indtager med mælk, yoghurt og andre mælkeprodukter. Dette vitamin er altså med andre ord rigtig godt for dine knogler og dine tænder. Et tilstrækkeligt D-vitaminbehov er desuden relevant i forhold til dig, der træner meget. Med stærke og sunde knogler minimerer du nemlig risikoen for skader. Samtidig viser forskning i øvrigt, at vitaminet skulle virke effektivt for dine muskler og som et godt boost af dit immunforsvar.

3 gode råd til at undgå vitamin D mangel

Det er selvsagt ikke særligt godt for kroppen at være i underskud af vitamin D. Hvis du ikke får nok af dette vitamin optaget i kroppen, kan du ende med at få smertefulde og svage knogler og muskler. I værste fald kan du ende op med knogleskørhed og osteomalaci.

At mangle D vitamin kan også komme i vejen for din træning. Især hvis du træner meget og holder dig aktiv, kan vinterens ømme knogler og muskler være til gene og påvirke din form negativt. Svage knogler kan desuden medføre skader, der kan være svære at komme af med igen.

Der er heldigvis en række ganske simple ting, du kan gøre for at undgå D-vitaminmangel. Nedenfor har vi listet 3 gode råd:

  1. Udnyt solens stråler. Da vi får det meste af vores vitamin D fra solens stråler, er det som udgangspunkt bare med at udnytte sommerhalvårets solstråler til at give dig vitaminet. For langt de fleste vil det at være udenfor i sollys gøre, at man får tilstrækkeligt med vitaminet. Det anbefales, at du om sommeren er i solen mellem 5-30 minutter 2-3 gange om ugen, hvor dit ansigt, dine hænder og arme får sol (husk solcreme).
  2. Spis D-vitaminholdig mad. Især i vinterhalvåret, hvor du ikke får tilstrækkeligt med D vitamin fra solen er det vigtigt, at du spiser D-vitaminholdigt mad. Du finder vitaminet i større mængder i fed fisk såsom laks. Desuden findes vitaminet i mindre mængder i kød, mælkeprodukter og æg.
  3. Spis D vitamin tilskud. Du får som udgangspunkt svært ved at få dækket hele dit D-vitaminbehov gennem din kost. Det kan derfor være en rigtig god idé at supplere din kost med et tilskud af vitamin D i vintermånederne, hvor du ikke får vitaminet fra solen eller hvis du ikke bruger særligt meget tid udenfor. Det anbefales, at du supplerer din kost med et dagligt tilskud af D vitamin på 5-10 µg.

D-vitamin mangel - symptomer

Der er naturligvis stor forskel på, hvilke symptomer man oplever ved D-vitaminmangel – og om man i det hele taget oplever nogen symptomer. Symptomerne afhænger af, hvor slemt vitaminunderskuddet står stil. Som udgangspunkt skelner man mellem:

  • Let vitamin D mangel
  • Moderat vitamin D mangel
  • Svært vitamin D mangel

Symptomerne varierer i forhold til graden af manglen på vitaminet, og vil typisk vise sig i højere eller mindre grad som muskelsvaghed, træthed, ømhed og smerter i knoglerne. Symptomerne kan derfor godt minde om mere almindelige gener, hvorfor mange ikke opdager, at de rent faktisk mangler vitaminet. 

Det er dog rigtig vigtigt at være opmærksom på og oplever du, at dine muskler og knogler virker ømme, smertefulde eller trætte – især i vinterperioden – kan det være en god idé at opsøge din læge og få taget en blodprøve, der kan vise om du mangler vitamin D eller andre vitaminer. 

Går du rundt og mangler D vitamin kan det nemlig have negative konsekvenser på længere sigt fordi selv let mangel på vitaminet kan medføre, at du har en større risiko for at få knogleskørhed og andre lidelser såsom osteomalaci.

D-vitamin skal bruges som supplement

Det gælder for D vitamin såvel som alle andre vitaminer, at næringsstoffet hverken kan erstattes, stå alene eller udelades. Vitaminet indeholder hverken kulhydrater, fedt eller protein. Derfor kan det ikke bruges til at erstatte måltider eller til at reducere størrelsen af dine måltider.

D vitamin skal med andre ord ikke stå i stedet for noget. Det er et nødvendigt hjælpestof, som kroppen bruger til at få det mest optimale ud af de fødevarer som du indtager. Det gælder for D vitamin, at det hjælper kroppen til at optage calcium. Denne funktion er meget vigtig for din krops knoglebygning og muskulatur, og for at sætte vitaminerne på arbejde, er det naturligvis en god idé at sørge for at spise tilstrækkeligt med calcium (fra især mælkeprodukter).

Mad med D-vitamin - kan jeg få nok gennem min kost?

Forskningsmæssigt er der ret stor uenighed når det kommer til i hvor høj grad du har brug for vitamin D tilskud til din kost for at dække dit behov tilstrækkeligt. Umiddelbart afhænger det selvfølgelig af, om der er tale om sommerhalvåret eller vinterhalvåret.

Du kan som udgangspunkt nemlig godt få stillet dit D-vitaminbehov ved at bruge tid ude i solen og ved at spise godt med fed fisk. Her er det måske ikke helt ligeså nødvendigt med et tilskud, som det ellers er i vinterhalvåret.

Når det er vinter og mørkt i Danmark derimod, er du afskåret fra din vigtigste kilde til D-vitamin – nemlig solens stråler. Her kan det være rigtig svært at få dækket dit D-vitaminbehov ved hjælp af kosten alene. Så skal du i hvert fald spise rigtig meget fed fisk hver dag.

Her vil det som udgangspunkt være mere optimalt, at du holder ved den D-vitaminholdige mad samtidig med, at du supplerer med et godt og dækkende tilskud så du sikrer dig, at du ikke kommer til at mangle vitaminet. 

Det gælder selvfølgelig alle kosttilskud, at de bør indtages sammen med en sund og varieret kost så du sikrer dig et godt helbred og får det mest optimale udbytte af kosttilskuddet og alle fødevarernes gode egenskaber. Husk, at vitamin D ikke kan stå i stedet for andre vitaminer. Du har brug for hele paletten for at have et godt helbred og en sund krop.

Sørg derfor for at spise så varieret som muligt og gå efter friske råvarer, som indeholder større mængder vitaminer.

Kan man få for meget D-vitamin?

Da D vitamin er et fedtopløseligt vitamin og derfor lagres i kroppens fedtdepoter, kan man godt risikere at få for meget af det. Det er dog først ved meget store doser, at en D-vitaminforgiftning opstår. Hvis du holder dig til den anbefalede dosis, og samtidig sørger for ikke at bruge vitaminet som et erstatningsmiddel, er der dog ikke grund til at bekymre dig.

Køb D-vitamin tilskud nemt og billigt online i dag

Apuls.dk er en e-mærket webshop, og du kan derfor trygt og roligt købe dine kosttilskud og dit træningsudstyr hos os. Vi er eksperter når det kommer til træningsudstyr og kosttilskud, og vores udvalg af produkter er valgt med et skarpt øje for den høje kvalitet. Vi mener derfor, at vi har sammensat det bedste udvalg af træningsudstyr, redskaber og kosttilskud til dig.

Vi mener, at alle skal kunne leve et sundt liv med effektiv træning og med det største kostudbytte. Derfor finder du hos os ikke kun træningsudstyr og kosttilskud til billige priser – markedets bedste. Vi forhandler også jævnligt vores produkter til skarpe tilbud. Det gælder også vores kosttilskud, og står du og mangler D-vitamintilskud eller nogle andre vitamintilskud, kan du med fordel købe dem hos os.

Har du spørgsmål eller brug for rådgivning?

Det er vigtigt for os, at du som kunde får nogle produkter hjem, som passer til lige netop dig og dine behov. Verdenen af træningsudstyr, redskaber og kosttilskud er en hel jungle at finde ud af, og vi har fuld forståelse for, at det kan være svært at finde ud af hvilke ting, der kan hvad.

Det har vi taget højde for ved at sørge for en god kundeservice. Har du således spørgsmål til vores udvalg af vitamintilskud eller nogle andre produkter, eller har du købt et produkt som du har brug for rådgivning til, sidder vi altid klar til at hjælpe dig. Husk, at ingen spørgsmål er for små!

Hvis du står og mangler et godt D-vitamintilskud til at dække dit behov og styrke dine knogler, muskler og immunforsvar kan du med fordel købe det hos os, og hvis du er i tvivl give os et kald så vi sammen kan finde ud af en løsning til dig.