Bestil indtil 21. december - Vi bytter alle køb i 365 dage

Fiskeolie

Hvad er fiskeolie? Fiskeolie er livsnødvendige fedtstoffer i form af Omega-3 fedtsyrer. I fiskeolie finder vi EPA (eikosa-pentaen-syre) og DHA (dokosa-hexaen-syre), som findes i hjernens membraner og nerveceller. Faktisk er hjernens fedtsyrer bestående af over 33% EPA og DHA. Disse fedtsyrer dannes kun i mindre mængder i kroppen, og det er derfor essentielt at tilføre dem til kroppen via kosten. EPA og DHA tilhører gruppen af flerumættede fedtsyrer. Fiskeolie er i bund og grund olie isoleret fra forskellige fisk, og kan købes både i flydende- eller kapselform... Læs mere

Viser 1 til 3 af 3 (1 Sider)

Få nok Omega-3 med fiskeolie

Selvom vi her i Danmark bor i et land som er omgivet af vand, spiser vi for lidt fisk. Dermed er der mange folk der får for få Omega-3 fedtsyrer, og det duer ikke, hvis man gerne vil have et optimalt helbred og velbefindende. Heldigvis kan man nemt få omega-3 fedtsyrerne igennem fiskeolie.

Hvorfor har vi brug for Omega-3 fedtsyrer?

Omega-3 fedtsyrer fra fiskeolie er som sagt vigtige for et godt helbred. Fedtstofferne i fiskeolie er dokumenteret i at have gavnlige effekter på synsevnen, blodtrykket, lindring af smerter i forbindelse med gigt, hukommelsen, koncentrationsevnen og hjerterytmen. Tilmed virker fiskeolie anti-inflammatorisk og er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme og betændelser. Hvis man ser på det med vægttabs- eller træningsbrillerne, så er fiskeolie med til at bekæmpe overvægt og nedsætte fedtprocenten, da fiskeolie nedsætter mængden af fedt i blodet. Disse effekter ses også i lande med et højt indtag af fisk (såsom Japan), da der er et markant lavere antal overvægtige i forhold mange andre lande.

Fiskeolie eller Omega-3 gennem kosten?

Man kan godt få Omega-3 fedtsyrer gennem kosten i stedet for brug af fiskeolie, men det kræver at man er meget glad for fisk, og spiser en meget stor mængde af det. Der må vi nok være ærlige og sige, at det ikke er alle dage vi har lyst til en kæmpe portion fisk. I kosten kan man få Omega-3 fra eksempelvis makrel, laks, hellefisk, sild og sardiner. Hvis man ikke er så meget til den slags kost hver dag, er fiskeolie som kosttilskud et rigtig godt alternativ. Her er man sikker på, at få præcis den mængde man har brug for hurtigt og nemt, enten ved at tage olien i flydende form eller som et tilskud i form af en kapsel.

Hvor meget fiskeolie har jeg brug for?

Man bør altid følge instruktionerne på den fiskeolie man har købt, da forskellige anbefalede doseringer af forskellige produkter kan forekomme. De fleste fiskeolie kapsler skal indtages 3 gange dagligt sammen med et måltid for optimal effekt. Ved flydende fiskeolie anbefales der typisk 5 ml dagligt hvilket svarer til cirka en teskefuld.

Er der bivirkninger ved fiskeolie?

Oftest skal man op i en rigtig stor dosering af fiskeolie, før at nogen bivirkninger forekommer. Da fiskeolie gør at ens blod klumper mindre sammen (dette fungerer som forebyggelse af diverse hjertesygdomme), kan man være mere tilbøjelig til at få eksempelvis blå mærker eller næseblod, da ens blod bliver mere tyndtflydende af fiskeolie. Ved høje doseringer kan opstød med fiskesmag også forekomme. Hvis man tager blodfortyndende medicin som eksempelvis warfarin, kan det være en god idé at snakke med sin læge, inden man tager fiskeolie sammen med, da blødningstiden kan blive øget.


Viser 1 til 3 af 3 (1 Sider)