Bestil julegaverne indtil 21. december

Proteinbar

Proteinbarer er super populære blandt mange, de er rigtig gode, til dig der træner eller er meget på farten og nogle gange har brug for en nem og hurtig snack uden for mange tomme kalorier.

Proteinbarer er rigtig nemme at have med på farten, de fylder ikke meget i tasken, men til gengæld fylder de i maven. En proteinbar kan fungere som en sund og hurtig snack, når du har brug for et lækkert mellemmåltid med gods i Du kan få proteinbarer i alverdens lækre smagsvarianter med et lavt sukkerindhold og højt proteinindhold... Læs mere

Viser 1 til 25 af 25 (1 Sider)

Spis proteinbar og forbrænd kalorier

Der er mange gode ting ved at indtage masser af protein, ikke mindst har din krop brug for det, men du kan oven i købet indtage flere kalorier gennem protein end gennem andre makronæringsstoffer, altså fedt og kulhydrat. Det er fordi, det kræver mere energi for kroppen at optage og nedbryde protein, og du forbrænder dermed flere kalorier under nedbrydningen af proteiner, end du f.eks. gør ved nedbrydning af kulhydrat.

Proteinbar giver kroppen byggesten

Protein er det allervigtigste makronæringsstof, hvis du ønsker at opbygge muskler, det kaldes ikke “kroppens byggesten” uden grund. Proteiner hjælper kroppen med at opbygge muskler efter træning. Når du træner, nedbryder du faktisk dine muskelfibre, for at de derefter kan bygges op igen samt tilføje lidt ekstra, så musklerne vokser, og du bliver stærkere. For at kroppen skal kunne genopbygge musklerne efter træning, er det vigtigt at indtage nok protein, derfor er det en nem og god løsning at have en proteinbar med i sportstasken.

Proteinbar efter træning

Det er en rigtig god ide at spise en proteinbar lige efter træning, da et tilskud af protein efter træning bremser de katabolske processer, som opstår, når kroppen har behov for energi. Det gør at musklerne nedbrydes til aminosyrer, der i leveren laves om til energi i form af glukose/blodsukker, fordi kroppen er i energiunderskud efter træning.

Desværre er kroppen opbygget sådan, at når den mangler energi, bliver musklerne nedbrudt før fedtet, medmindre musklerne er i brug. Protein hjælper med at standse processerne, så musklerne kan opbygges efter træning fremfor at nedbrydes.

En proteinbar eller anden proteinrig kilde er rigtig god at indtage inden for 30 minutter efter træning, et ekstra skud protein i det tidsrum kickstarter restitutionen, altså genopbygningen af muskler. I timerne efter træning skal der mere protein til for at sikre maksimal restitution og muskeltilvækst. De proteiner kan med fordel indtages gennem et hovedmåltid.

Proteinbarer holder energiniveauet højt

Med en proteinbar i tasken eller lommen har du altid en proteinrig snack ved hånden, der nemt og hurtigt stiller sulten og sikre et højt energiniveau bl.a. mellem måltider. Samtidig sikre det en stabil aminosyre koncentration, og det er et sundt alternativ til f.eks. en chokoladebar, der, i modsætning til en proteinbar, indeholder mange tomme kalorier og ikke mætter i længere tid eller holder energiniveauet højt og stabilt.

Aminosyrer i din proteinbar er godt for restitution

Aminosyrer er det stof, protein er opbygget af. Ud af de i alt 20 aminosyrer der findes, skal ni af dem indtages gennem kosten, da kroppen ikke selv kan producere dem, de kaldes de ni essentielle aminosyrer. Proteinbarer er lavet sådan, at de indeholder en god sammensætning af de ni essentielle aminosyrer.

Aminosyrer fremmer restitution, som er den proces, der opbygger muskler efter træning. Det er vigtigt at restituere længe nok efter træning, og det er forskelligt fra person til person, hvor lang tid det tager for kroppen at restituere.

Hvor længe, din krop har brug for at restituere, afhænger bl.a. af kosten. Proteinrig kost gør, at kroppen restituerer hurtigere, så du kan blive klar til at træne igen. Derudover stimulerer aminosyrer muskeltilvæksten, forhindrer nedbrydning af muskelceller og medvirker til reparation af menneskeligt væv, en proteinbar er en nem måde at indtage protein og dermed aminosyrer.

Proteinbar før sengetid

Det er en god ide at indtage noget proteinholdigt om aftenen, inden du går i seng, da det meste af muskelopbygningen sker mens du sover. Dermed også sagt at søvn er vigtig for dine musklers opbygning.

Hvis du spiser tidlig aftensmad f.eks. klokken 17 eller 18, og først indtager et måltid igen næste morgen når du står op, går der mange timer, hvor du slet ikke indtager nogen former for næringsstoffer, og kroppen har ikke meget at arbejde med over natten. Derfor kan en proteinbar være en god løsning som en lille aftensnack, da snacken gerne skal være rig på protein men fattig på fedt og kulhydrat, da disse to makrofibre bare vil sætte sig som fedt over natten. Det er vigtigt at gå efter langsomt fordøjeligt protein, et stykke kylling kan også være en god løsning.

Proteinbar som mellemmåltid

Proteinbarer er rige på mange forskellige former for protein f.eks. valle, soja, mælk eller æg, og en proteinbar kan sagtens komplimentere et proteinfattigt måltid. Som med alle andre kosttilskud, er det vigtigt at huske på, at det kun er et kosttilskud, og ikke noget du bliver nødt til at tage, det er bare en nemmere vej til at få det protein, din krop har brug for, især hvis du træner meget, kan det være svært at indtage nok protein gennem normal kost. Derudover fungerer proteinbarer godt som hurtige og sunde mellemmåltider.

Lev ikke udelukkende af proteinbarer

Protein fra proteinbarer og andre proteintilskud adskiller sig ikke fra det protein, der findes i fødevarer som f.eks. kylling, mælk og æg, men det er som nævnt en smart genvej til at indtage nok proteiner i løbet af en dag. Det betyder dog ikke, at det er sundt kun at leve af proteinbarer, da kroppen har godt af vitaminer og mineraler, der kommer fra forskellige sunde fødevarer.

Selvom nogle proteinbarer kan fungere som komplette måltidserstatninger, er det en god ide også at indtage nogle almindelige måltider hver dag for at spise så varieret som muligt, og så du nemmere kan bevare de sunde vaner og eventuelle vægttab i det lange løb.

Proteinbar som alternativ

Proteinbarer kan med fordel indtages både før og efter træning, men de kan også gøre det ud for mellemmåltider eller som et sundere alternativ til slik og chokolade. Det betyder dog ikke, at du bare kan overspise af proteinbarer, de fylder godt i maven og mætter bedre end slik og chokolade, så der er en grænse for, hvor mange du kan spise.

Det er derudover også vigtigt at huske, at alle fødevarer kan skubbe dig i et kalorieoverskud, som gør at du tager på, det er bare forskelligt, hvor meget du kan spise af en bestemt fødevare, før du kommer i kalorieoverskud. Du kan f.eks. spise flere proteinbarer end chokoladebarer og stadig bevare et kalorieunderskud, ligesom du kan spise flere æbler end flødeboller uden at tage på af det, men det betyder ikke, at du hverken kan tage på at proteinbarer eller æbler, da de også kan skabe et kalorieoverskud, der skal bare mere til.

Det vigtigste er at huske at spise med måde, ligegyldigt om det er proteinbarer eller slik du spiser.

Hvor meget protein har man brug for?

Det kan være meget forskelligt fra person til person, hvor meget protein man har brug for, men som tommelfingerregel har de fleste brug for omkring 15-25 gram protein efter hård træning f.eks. intensiv styrketræning, hvor du har fokus på at forøge muskelmasse. Det er ikke nødvendigt at indtage en så stor mængde protein efter f.eks. yoga eller en fem kilometers løbetur, for hvis du indtager for mange gram protein, er det bare ekstra kalorier, der sætter sig som fedt.

Hvis du ikke træner og er meget stillesiddende i løbet af dagen, er de generelle anbefalinger for proteinindtag pr. dag 0,8 gram protein pr. kg. kropsvægt pr. dag. Er du regelmæssigt aktiv, stiger tallet for anbefalet proteinindtag pr. dag markant, og det er ligemeget, om du ønsker at øge muskelmasse eller gå ned i vægt. Hvis du regelmæssigt træner hård styrketræning, lyder anbefalingen på 1,5 - 1,8 gram protein pr. kg. kropsvægt pr. dag.

Der findes proteinbarer i flere forskellige variationer, de små barer indeholder typisk 8-10 gram protein, mens de store indeholder omkring 30-35 gram.

Det ekstra proteinindtag vil både støtte bedre op om trænings resultaterne ved muskelopbygning og sikre, at du ikke taber muskelmasse under slankekur, når du er i kalorieunderskud.


Viser 1 til 25 af 25 (1 Sider)