Bestil trygt dine julegaver nu - Vi bytter alle køb i 365 dage

Vitaminer & mineraler

Som tidligere nævnt har alle vitaminer og mineraler helt forskellige egenskaber. De kan ikke undlades, erstattes eller stå alene. Dog kræves de i forskellige mængder, alt efter livsstil og krop. Folk der træner meget, uanset om det er konditions- eller styrketræning, har brug for ekstra vitaminer og mineraler. Dette sker, fordi fysisk aktivitet øger stofskiftet, og dermed speeder udskillelsesprocessen for vitaminerne og mineralerne op. Ved underskud af vitaminer og mineraler falder præstationsevnen inden for fysisk kompetence markant. Vitamin C er vigtigt for et stabilt immunforsvar, som samtidigt formindsker træthed og bidrager til et normalt stofskifte.

D-vitamin er vigtigt for at styrke kroppens knogler, muskler, immunforsvar og kredsløb. Zink er vigtigt for energiomsætning, restitution og immunforsvar, mens magnesium bidrager til et velfungerende stofskifte, optimal funktion af muskler og et sundt hjerte.

 .. Læs mere


Vitaminer er livsnødvendige næringsstoffer som kroppen bruger til at fungere optimalt. Da kroppen ikke selv kan danne vitaminer, skal disse indtages gennem kost og tilskud. Et tilskud af vitaminer kan være en rigtig god idé for dig, der træner meget.

Ved høj fysisk aktivitet øges dit stofskifte nemlig, hvilket booster vitaminernes udskillelsesproces. Her vil din krop altså være rigtig glad for at få tanket op på vitaminerne igen med et godt tilskud så maskineriet fortsat kan køre problemfrit.

Hos Apuls.dk har vi sammensat et udvalg af vitaminer, der fungerer særligt godt som et supplement til dig, der træner meget. Tag et kig på vores spændende udvalg af vitamintilskud og forkæl din krop til en skarp pris.

Kroppens hjælpestoffer – hvad er vitaminer og mineraler? 

Vitaminer er organiske næringsstoffer, som er nødvendige for, at din krop fungerer og er i balance. Da kroppen ikke selv producerer vitaminer, skal de indtages. Mineraler er på samme måde nødvendige næringsstoffer, som ikke dannes i kroppen og derfor skal indtages.

Både vitaminer og mineraler findes i fødevarer og kosttilskud. De er to vidt forskellige stoffer, men fungerer ved hjælp ad hinanden. Mineraler kendes ofte som kroppens byggesten fordi de er gode for blandt andet knogler og tænder. De har dog også andre meget vigtige funktioner – de hjælper nemlig vitaminerne med at fungere.

Det gælder både for vitaminer og mineraler, at de har mange forskellige egenskaber. Din krop har brug for alle vitaminerne for at fungere godt. Derfor kan ingen af dem som udgangspunkt stå alene, erstattes eller helt udelades. Overordnet set kan vitaminer opdeles i to grupper

  • De vandopløselige vitaminer (B og C-vitaminer)
  • De fedtopløselige vitaminer (A, D, E og K-vitaminer)

Forskellen mellem disse to grupper findes i udskillelsesprocessen. De vandopløselige lagres ikke i kroppen og der er derfor behov for, at du indtager disse vitaminer hver dag. De fedtopløselige lagres derimod i kroppens fedtdepoter, hvor de kan ligge i flere måneder før de opløses.

Hvad bruger kroppen vitaminer til?

Når du spiser, tilfører du kroppen kulhydrater, proteiner og fedt. Disse omdannes til energi som kroppen bruger. Vitaminerne fungerer ved at hjælpe din krop med at få mest ud af de kulhydrater, proteiner og det fedt, som du indtager.

Det betyder med andre ord, at kroppen bruger vitaminerne som en slags hjælpestoffer til at optimere omdannelsen til energi så du får mere ud af den mad, du spiser.

Vitaminerne er altså helt essentielle for din krops drivkraft. Der findes forskellige vitaminer i forskellige fødevarer og det er derfor naturligvis nødvendigt, at du spiser varieret for at få alle vitaminerne.

Skal du have det største udbytte ud af din kost vitaminmæssigt, er det desuden vigtigt, at du spiser så friske råvarer som muligt.

Det kan være svært at få dækket hele sit vitaminbehov gennem kosten. Der vil ofte være madvarer, man ikke bryder sig om, glemmer at spise eller ikke kan tåle. Det kan altså være en rigtig god idé at supplere kosten med et nødvendigt tilskud af de vitaminer, som du ikke får nok af.

Hvilke vitaminer skal jeg tage som tilskud?

Alle vitaminer er nødvendige for en sund, stærk krop og et godt helbred. Der er stor individuel forskel på vitaminbehov fra person til person. Hvilke vitamintilskud du skal supplere din kost med, afhænger først og fremmest af faktorer såsom køn, alder og din kropsstørrelse.

Dernæst afhænger det naturligvis af din kostsammensætning. Det kan derfor være en rigtig god idé, at du gør dig et overblik over, hvordan dine måltider normalt er sammensat og hvad du får og ikke får af vitaminer herfra.

Det er meget vigtigt, at du ikke bruger dine vitamintilskud som erstatning for mad eller som undskyldning for at reducere dit indtag af mad. Vitamintilskud virker udelukkende som supplement til en sund og varieret kost. Med disse tilskud bliver du nemlig hverken tilført proteiner, kulhydrater eller fedt, som din krop skal bruge som energi.

Der findes rigtig mange vitaminer – også vitaminer, som vi endnu ikke kender til. Nedenfor har vi listet nogle af de vigtigste vitaminer

A-vitamin (kød, mælkeprodukter og mejeriprodukter) er godt for dit syn, immunforsvar og din vækst.

B1-vitamin (bælgfrugter, linser og kornprodukter) er godt for din hjerne, dit hjerte og din muskelfunktion.

B2-vitamin (mejeriprodukter, fuldkornsprodukter, bladgrønt, bælgfrugter, kød og fisk) er godt for dit syn, din vækst, hud, hår og negle.

B3-vitamin (kød, fisk, fjerkræ og fuldkornsprodukter) er godt for omsætningen af protein, fedt og kulhydrater.

B6-vitamin (magert kød, grøntsager, fuldkornsprodukter og mælk) er godt omdannelsen af protein og fedt. Det er også godt for dannelsen af arvemateriale. 

B12-vitamin (magert kød, fisk, æg og mejeriprodukter) er godt for dine celler og nerver.

C-vitamin (citrusfrugter, tomater, bær, kartofler og bladgrønt) er godt for dit immunforsvar.

D-vitamin (fed fisk, mælkeprodukter og æg) er godt for dine knogler og tænder samt dit immunforsvar.

E-vitamin (fedtstoffer, mælkeprodukter, æg og kornprodukter) er godt for dine celler og dit immunforsvar.

K-vitamin (grønne grøntsager, lever, nyre, mejeriprodukter, kornprodukter og frugt) godt for dit blods evne til at størkne og for dannelsen af proteiner.

Køb vitaminer som kosttilskud til din træning

Et ekstra boost af vitaminer og mineraler i form af et kosttilskud er især godt for dig, der træner højintensivt hvad end, der er tale om styrke- eller motionstræning. Det er der flere årsager til.

Én årsag er, at dit stofskifte øges ved høj fysisk aktivitet. Det gør, at udskillelsesprocessen for de vitaminer og mineraler som du allerede har tilført kroppen boostes. Derfor er det en god idé at sikre, at din krop hurtigt får tilført tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler igen.

Når du træner og dermed udskiller vitaminer hurtigere kan det være svært at få dækket dit vitaminbehov ved hjælp af din kost alene. Her er det en god idé at supplere med et godt tilskud af mineraler og vitaminer.

En anden årsag er, at du ved både styrketræning og motionstræning udsætter din krop for en større risiko for skader. For dig kan det derfor være en særdeles god idé at gå efter de vitaminer og mineraler som styrker dine knogler og din muskulatur.

Der er selvfølgelig også den årsag, at du ved et underskud af vitaminer og mineraler kan miste energi og få et svækket immunforsvar. Dette kan få negative konsekvenser for din træning fordi din fysiske præstationsevne svækkes når du mister energi og har et dårligt immunforsvar.

Hos Apuls.dk har vi blandt andet et udvalg af kosttilskud, som kombinerer forskellige vitaminer med forskellige mineraler. Disse tilskud er ideelle til dig, der træner fordi du således får alsidigt vitamin og mineral boost fra samme tilskud.

Som det gælder med andre kosttilskud, er det vigtigt, at dit vitamintilskud tages sammen med en sund og varieret daglig kost. Vitamintilskud kan ikke gå ind og erstatte måltider, og du har stadig brug for så friske og varierede råvarer som muligt på din daglige tallerken.

Tænk på det sådan, at jo sundere og varieret du spiser, desto mere har dit vitamintilskud at arbejde med og des større udbytte ved du få ud af din kost.

Find dine vitaminer på tilbud hos Apuls.dk

Hos Apuls.dk sætter vi fokus på den høje kvalitet. Vi tester altid vores varer inden vi vælger at forhandle dem. Det betyder, at vi har udplukket et udvalg af vitamintilskud, som vi mener lever op til alle krav i forhold til virkning, effektivitet og kvalitet.

Vi er blandt andet rigtig glade for at forhandle vitamin- og mineraltilskud fra Bodylab, som er én af de bedste mærker på markedet når det kommer til kosttilskud. Vores tilskud af vitaminer og mineraler fra Bodylab er særligt udviklet med øje for dig, der træner højeffektivt og vil have det maksimale udbytte ud af din kost og træning.

Vi kan godt lide at forkæle vores kunder og vi mener, at alle skal have mulighed for at få de bedste kosttilskud til de bedste priser. Derfor kan du finde dine vitaminer hos Apuls.dk til fordelagtige tilbud.

Kan man få for mange vitaminer?

Det kan være skadeligt for kroppen at tage en for stor mængde vitaminer i forhold til dit behov. Tager du for mange vitaminer kan det ende med at have en skadelig effekt.

Dette gælder især de fedtopløselige vitaminer, som lagres i kroppens fedtdepoter og derfor ikke udskilles ligeså hyppigt som de vandopløselige vitaminer.

Der skal dog rigtig meget til for at tage en for høj dosis af vitaminer. Som udgangspunkt skal du holde dig til den anbefalede dosis som den angives på det vitamintilskud du køber.

Hvis du er i tvivl om, hvilket vitamin du har brug for og hvor meget af det du skal tage, kan det være en god idé at kontakte din læge for en blodprøve, som kan vise nøjagtigt hvad du bør supplere med.

Bestil vitaminer på Apuls.dk i dag

Hos Apuls.dk finder du et udvalg af vitamintilskud, der egner sig til ethvert behov. Der er både noget for dig, der ønsker at supplere din daglige kost med et tilskud af ét vitamin.

Der er også noget for dig, der har brug for et kombineret tilskud, hvor din krop bliver forkælet med forskellige vitaminer og mineraler. Du finder således helt sikkert noget, der passer til dig.

Et tilskud af vitaminer er især godt for dig, der

  • Træner meget og højintensivt
  • Har brug for et ekstra boost i hverdagen
  • Mangler komponenter af vitaminer i din daglige kost

Hvis du står og mangler et vitamintilskud, kan du med fordel købe det nemt og hurtigt online hos Apuls.dk i dag. Hos os er du garanteret en nem og sikker handel når du køber dine vitaminer og mineraler.

Vi har nøje udplukket de vitamintilskud vi forhandler med et skarpt øje for virkning og kvalitet. Du kan derfor trygt og roligt stole på kvaliteten af det tilskud, du ønsker at købe.

Få tips og gode råd når du køber dine vitaminer hos os

Vi har fokus på den gode handelsoplevelse. Derfor sidder vi altid klar hvis du har spørgsmål til det produkt, du ønsker at købe.

Det er super vigtigt, at du får det vitamintilskud, der passer til lige netop dig. Hvis du er tvivl om du har brug for C-vitamin, D-vitamin, et kombineret vitamin- og mineraltilskud eller noget helt andet, kan du derfor altid give os et kald så vi kan give dig svar på dine spørgsmål og vejlede dig, hvis du har brug for det.

Man glemmer måske tit at tænke på sit indtag af vitaminer og mineraler, men de er faktisk livsnødvendige for, at kroppen kan fungere ordentligt. Der er et hav af forskellige vitamin- og mineraltilskud med masser af forskellige egenskaber, og derfor kan de ikke erstatte hinanden.

Hvad er vitaminer?

Ingen vitaminer, intet liv. Vitaminer kan beskrives som kemiske forbindelser, og man er nødt til at indtage dem, da kroppen ikke selv kan danne dem. 13 forskellige slags vitaminer er nødvendige for menneskekroppen, herunder A, C, D, E, K samt 8 forskellige slags B-vitaminer. Oftest vil man opdele vitaminer i vandopløselige og fedtopløselige. Vandopløselige vitaminer er dem der optages let af kroppen. De bliver ikke lagret i kroppen, men derimod udskillet, og derfor er det vigtigt, at vi får tilført dem hver eneste dag. Fedtopløselige vitaminer opløses som bekendt i fedtet under fordøjelsen og udskilles igen ligesom de vandopløselige. En meget fedtfattig kostplan kan godt give problemer med at optage de nødvendige fedtopløselige vitaminer.

Hvad er mineraler?

Mineraler kan betegnes som grundstoffer, og tilføres via kosten ligesom de fleste vitaminer. Der findes både makromineraler og mikromineraler, alt efter størrelsen af mængden på dem. Mineralerne hjælper vitaminerne til at fungere, men virker samtidigt også som kroppens byggesten, især når det kommer til knogler og tænder, men også muskler, blod, immunforsvar og energi. De vigtigste mineraler som også er anbefalet at indtage dagligt er kalcium, jod, jern, magnesium, fosfor, kobber, kalium, krom, natrium, selen og zink. Ligesom med vitaminerne har disse mineraler alle forskellige egenskaber og positive effekter, og kan derfor ikke erstatte hinanden.

Hvilke vitaminer og mineraler er vigtige i træning?  

Folk der træner en del kan drage stor nytte af vitamin- og mineraltilskud. Når man er i mangel på vitaminer og mineraler, er chancen for skader og en meget lang restitutionstid stor. D-vitaminer er særligt anbefalet til folk der træner meget indendørs, da D-vitamin ofte dannes fra at eksponere sig selv til solens stråler. Magnesium er også et populært kosttilskud, da det er meget udbredt for sportsmennesker at være i mangel af det. Uden nok magnesium kan man hurtigt overbelaste sig selv, hvilket kan resultere i muskelkramper, søvnløshed og afkalkning af knoglerne. Lave zinkniveauer kan sænke niveauet af stofskiftehormoner og gøre proteinomsætningen væsentligt langsommere. Hvis man er vegetar eller veganer, kan det være ekstra vigtigt, at være opmærksom på sit zinkindtag.

Skal jeg have tilskud eller kan jeg få nok i min kost?

Det er helt bestemt muligt at få den rette mængde vitaminer og mineraler i en sund og varieret kost. Dette gælder også for topatleter og andre der træner meget, da man ofte spiser mere mad efter hård træning, og dermed også indtager flere vitaminer og næringsstoffer. Det er dog ikke alle og enhver der har nemt ved at spise en sund og varieret kost. Der er mange ting at tage højde for, og det kan være svært at få lige præcis de vitaminer og mineraler man mangler. Man skal altid regne sine kostvaner og energiforbrug ud i forhold til mængden af vitaminer og mineraler. Derfor er tilskud af vitaminer og mineraler en rigtig god måde, at sikre sig at man får nok og ikke kommer i underskud.

Kan jeg overdosere på vitaminer og mineraler?

Der skal meget til, før man kan overdosere på vitaminer og mineraler, men det er bestemt muligt. Det er kun i visse tilfælde af overdosering, at man kan oplever bivirkninger, men det kan sagtens ske. Bivirkningerne er selvfølgelig forskellige, alt efter hvilket vitamin eller mineral man har fået for meget af. Forgiftning er sjælden, men forekommer hyppigst ved jern, som man altid skal være varsom med.