Vitaminer & mineraler

Hvad kan de forskellige vitaminer og mineraler? Som tidligere nævnt har alle vitaminer og mineraler helt forskellige egenskaber. De kan ikke undlades, erstattes eller stå alene. Dog kræves de i forskellige mængder, alt efter livsstil og krop. Folk der træner meget, uanset om det er konditions- eller styrketræning, har brug for ekstra vitaminer og mineraler. Dette sker, fordi fysisk aktivitet øger stofskiftet, og dermed speeder udskillelsesprocessen for vitaminerne og mineralerne op. Ved underskud af vitaminer og mineraler falder præstationsevnen inden for fysisk kompetence markant. Vitamin C er vigtigt for et stabilt immunforsvar, som samtidigt formindsker træthed og bidrager til et normalt stofskifte. D-vitamin er vigtigt for at styrke kroppens knogler, muskler, immunforsvar og kredsløb. Zink er vigtigt for energiomsætning, restitution og immunforsvar, mens magnesium bidrager til et velfungerende stofskifte, optimal funktion af muskler og et sundt hjerte... Læs mere

Viser 1 til 6 af 6 (1 Sider)

Man glemmer måske tit at tænke på sit indtag af vitaminer og mineraler, men de er faktisk livsnødvendige for, at kroppen kan fungere ordentligt. Der er et hav af forskellige vitamin- og mineraltilskud med masser af forskellige egenskaber, og derfor kan de ikke erstatte hinanden.

Hvad er vitaminer?

Ingen vitaminer, intet liv. Vitaminer kan beskrives som kemiske forbindelser, og man er nødt til at indtage dem, da kroppen ikke selv kan danne dem. 13 forskellige slags vitaminer er nødvendige for menneskekroppen, herunder A, C, D, E, K samt 8 forskellige slags B-vitaminer. Oftest vil man opdele vitaminer i vandopløselige og fedtopløselige. Vandopløselige vitaminer er dem der optages let af kroppen. De bliver ikke lagret i kroppen, men derimod udskillet, og derfor er det vigtigt, at vi får tilført dem hver eneste dag. Fedtopløselige vitaminer opløses som bekendt i fedtet under fordøjelsen og udskilles igen ligesom de vandopløselige. En meget fedtfattig kostplan kan godt give problemer med at optage de nødvendige fedtopløselige vitaminer.

Hvad er mineraler?

Mineraler kan betegnes som grundstoffer, og tilføres via kosten ligesom de fleste vitaminer. Der findes både makromineraler og mikromineraler, alt efter størrelsen af mængden på dem. Mineralerne hjælper vitaminerne til at fungere, men virker samtidigt også som kroppens byggesten, især når det kommer til knogler og tænder, men også muskler, blod, immunforsvar og energi. De vigtigste mineraler som også er anbefalet at indtage dagligt er kalcium, jod, jern, magnesium, fosfor, kobber, kalium, krom, natrium, selen og zink. Ligesom med vitaminerne har disse mineraler alle forskellige egenskaber og positive effekter, og kan derfor ikke erstatte hinanden.

Hvilke vitaminer og mineraler er vigtige i træning?  

Folk der træner en del kan drage stor nytte af vitamin- og mineraltilskud. Når man er i mangel på vitaminer og mineraler, er chancen for skader og en meget lang restitutionstid stor. D-vitaminer er særligt anbefalet til folk der træner meget indendørs, da D-vitamin ofte dannes fra at eksponere sig selv til solens stråler. Magnesium er også et populært kosttilskud, da det er meget udbredt for sportsmennesker at være i mangel af det. Uden nok magnesium kan man hurtigt overbelaste sig selv, hvilket kan resultere i muskelkramper, søvnløshed og afkalkning af knoglerne. Lave zinkniveauer kan sænke niveauet af stofskiftehormoner og gøre proteinomsætningen væsentligt langsommere. Hvis man er vegetar eller veganer, kan det være ekstra vigtigt, at være opmærksom på sit zinkindtag.

Skal jeg have tilskud eller kan jeg få nok i min kost?

Det er helt bestemt muligt at få den rette mængde vitaminer og mineraler i en sund og varieret kost. Dette gælder også for topatleter og andre der træner meget, da man ofte spiser mere mad efter hård træning, og dermed også indtager flere vitaminer og næringsstoffer. Det er dog ikke alle og enhver der har nemt ved at spise en sund og varieret kost. Der er mange ting at tage højde for, og det kan være svært at få lige præcis de vitaminer og mineraler man mangler. Man skal altid regne sine kostvaner og energiforbrug ud i forhold til mængden af vitaminer og mineraler. Derfor er tilskud af vitaminer og mineraler en rigtig god måde, at sikre sig at man får nok og ikke kommer i underskud.

Kan jeg overdosere på vitaminer og mineraler?

Der skal meget til, før man kan overdosere på vitaminer og mineraler, men det er bestemt muligt. Det er kun i visse tilfælde af overdosering, at man kan oplever bivirkninger, men det kan sagtens ske. Bivirkningerne er selvfølgelig forskellige, alt efter hvilket vitamin eller mineral man har fået for meget af. Forgiftning er sjælden, men forekommer hyppigst ved jern, som man altid skal være varsom med.


Viser 1 til 6 af 6 (1 Sider)