Kulhydrater

Hvad er kulhydrater? En stor del af vores kost skal bestå af kulhydrater, da de fungerer som energilagringsstoffer. Kulhydrater findes i ekstremt mange ‘normale’ fødevarer, men hvis man træner meget for enten at øge i muskelmasse eller vægt, kan det være særdeles fordelagtigt at supplere med kulhydrater som kosttilskud. Når kroppen optager kulhydrater, bliver de sendt ud i blodet som blodsukker, og det er lige netop dette, der er musklernes samt hjernens primære energikilde. Der findes simple og komplekse kulhydrater, og for den sundeste kost muligt bør man helst sigte efter at få flest komplekse. Komplekse kulhydrater kan eksempelvis være fra frugt, gryn, ris og kartofler, mens de simple kulhydrater eksempelvis kan komme fra de forskellige former for sukker. Det er vigtigt at få en del komplekse kulhydrater, da det nedbrydes langsommere end simple kulhydrater, og dermed giver energi til længere perioder, frem for at crashe efter et hurtigt energiboozt.  .. Læs mere


Tank energidepoterne op med kulhydrater

På trods af den store fokus på proteintilskud til træningen, er kulhydrater noget af det vigtigste, for at vi kan træne og fungere optimalt. Uden de rigtige kulhydrater i de rigtige mængder arbejder hverken vores hjerne eller muskler som de skal. 

Hvorfor er kulhydrater vigtige for min træning?

Når man træner forbrændes der kulhydrater, så det er derfor vigtigt at fylde kulhydratdepoterne op igen. Især i forbindelse med konditionstræning er det vigtigt at holde øje med sit kulhydratindtag. Kulhydrater bør heller ikke springes over i forbindelse med træning for vægttab, da det er meget usundt at undgå kulhydrater, for derefter at udtømme kroppens energidepoter. Udover at give nødvendig energi til træningen og til hjernen har kulhydrater også den effekt, at restitutionsprocessen bliver speedet op, så man hurtigere kan blive klar til næste træningspas. Med den rigtige mængde gode kulhydrater øges muskelvæksten også i et højere tempo. 

Hvilke kosttilskud med kulhydrater findes der?

Kulhydrater kommer i dag i mange former og faconer. Pulverform eller energibarer er uden tvivl de mest populære. Af kosttilskud med kulhydrater i pulverform er især maltodextrin et godt bud, da det optages hurtigt og naturligt. Man kan også få kosttilskud i hypocarbs-form, som især er ideelt til længerevarende aktivitet. Pulveret blandes oftest op med vand så man får en forfriskende drik ud af det. Dette er dog ikke så praktisk at indtage eksempelvis under konditionstræning som løb eller cykling. Her ville energibarer være et godt bud, da de er nemme at have med sig, og ikke fylder for meget i maven. Hvis man er til det mer uforarbejdede og naturlige er RAW energibarer også et rigtig godt bud, da disse giver energi fra 100% veganske (plantebaserede) energikilder, er 100% økologiske og 100% fri for tilsætningsstoffer. 

Hvor mange kulhydrater skal jeg have - og hvornår?

Mængden af kulhydrater varierer altid meget fra person til person, da der skelnes mellem aktivitetsniveau, højde, drøjde og forbrænding. Det kan også variere hvornår den enkelte persons energiniveauer er lave, det kan kort sagt både være optimalt at indtage kulhydrater før, under eller efter træningen. Oftest anbefales det dog især, at man indtager kulhydrater efter træningen, da man nu har brugt en del af de kulhydrater som kroppen havde lagret sig i energidepoterne. Nogle kilder beskriver at en gennemsnitlig voksen mand skal indtage 1 ekstra gram kulhydrat for hvert minuts hård konditionstræning, 0,75 gram ved moderat træning og 0,33 gram ved mindre intens træning, eksempelvis styrketræning, tekniktræning og distancetræning. 


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Producent
    Vis mere ()
  • Energi (Kcal / Kj) pr. 100g
  • Protein pr. 100g
  • Fedt pr. 100g
  • Kulhydrat pr. 100g
  • Natrium pr. 100g