Showroom i Tørring Showroom i Tørring
365 dages returpolitik 365 dages returpolitik
Gratis fragt over 399,- Gratis fragt over 399,-
Trustpilot Trustpilot
Facebook (6067) Facebook (6067)
% Fødselsdagsfesten er i gang - Find store besparelse på hele shoppen %

6 vaner der skader dit helbred

6 vaner der skader dit helbred

Du snupper gerne en influenzavaccination hvert efterår, tager din daglige multivitaminpille og fylder dig med te og citron, hver gang næsten begynder at løbe. Men hvis du tror, at det alene er nok til at holde dig sund og rask, så er du galt på den. 
Sundhed handler nemlig ikke kun om sund kost, motion og varm kamillete. Både dit mentale velbefindende, dine vaner og ikke mindst dine uvaner har lige så stor indflydelse på, hvor effektivt dit immunforsvar fungerer. Her er 6 uvaner, der kan sabotere dit immunforsvar.

Dit immunforsvar er et kompliceret netværk af brislen (den kirtel, hvor de hvide blodlegemer færdigdannes) milt, lymfe, hvide blodlegemer og antistoffer, der beskytter dig mod bakterier, vira og infektioner og samtidig hjælper kroppen med at bekæmpe sygdomme.
Når systemet er "nede" eller svækket, er du ikke blot mere modtagelig over for sygdom, du har også sværere ved at slå sygommen ned igen, når den først har bidt sig fast. Derfor er det vigtigt at kunne tackle dårlige vaner og negative følelser, da de kan være med til at bryde dit immunforsvar ned. Første skridt er at blive klar over, hvilke skadelige vaner du har.

Her er 6 af de mest almindelige dårlige vaner, samt en række god råd til, hvordan du retter op på uvanerne, så du kan holde dig rask hele året rundt.

1. Nøl: Ved Carleton University i Ottawa i Canada har man fundet ud af, at personer, der har tendens til at udskyde opgaver i hverdaen, også udsætter medicinsk behandling og derfor har dårlige helbred end folk, der ikke skubber opgaverne foran sig.
Jo før, du forholder dig til et helbredsmæssigt problem - alvorligt eller ej - jo hurtigere kommer du oven på igen. Ved at forsinke eller helt ignorere behandling, såsom nølerne ofte gør det, forlænger du blot in sygdomsperiode og kan dermed svække dit immunsystem yderligere og gøre dig endnu mere modtagelig over for nye infektioner.

Løsning: Nølerne har en tendens til at undgå opgaver, der virker uoverskuelige. Deres mål er derfor at omgå stressfaktoren ved at skulle håndtere en bestemt sag her og nu. For at kunne gøre dine "to do's" mere overkommelige, bør du ændre dit fokus fra at være resultatorienteret til at fokusere på, hvordan du implementere den pågældende udfordring i dit program. Eller sagt på en anden måde. I stedet for at tænke f.eks. "Åh nej, jeg har ikke tid til at være syg, for jeg skal være i topform til næste uges maratonløb", bør du gøre dit fokus langt mere simpelt og kun tænke et skridt frem.

2. Alt for kalorielav kost: Når kosten er meget lav på kalorier, får din krop ikke den nødvendige næring. Uden de rette næringsstoffer forringes cellefunktionerne, hvilket går ud over dit immunsystem.
Derudover får du ikke nok af bestemte vitaminer - især B, og det kan i nogle tilfælde give depressionsligende symptomer, der på sigt kan give både hjerteproblemer og andre fysiske skavanker.

Løsning: Du bør først og fremmest have et realistisk syn på din krop og dit vægttab. Alt for mange, især kvinder, stræber mod at være 5-10 kilo tyndere end det rent faktisk er naturligt for dem at være. De vil gerne være det tre gange så hurtigt, som det kan lade sig gøre. Og det går som oftest ud over deres helbred. Uanset om du forsøger at tabe dig eller ej, så stræb efter at spise balancerede måltider og mellemmåltider, der giver dig nok kalorier til at holde dig frisk hele dagen. Husk, det er muligt at tabe de 5 overflødige kilo, samtidig med at du giver din krop den energi og de næringsstoffer, den har brug for.
Læs evt. vores artikel omkring d-vitamin og hvorfor det er så vigtigt at få netop dette vitamin igennem kosten.

3. Kronisk stress: Stress er ikke særlig godt for ret meget, men en lille smule stress kan rent faktisk forbedre dine immunfunktioner. Når kroppen fornemmer stress, forøger den nemlig sine antistoffer, f.eks. immunoglibulin, som er de proteiner, der bekæmper bakterier og vira. Derimod leder kronisk stress til en overbelastning af kroppens kampberedskab og giver i stedet et fald i antistofferne, hvilket svækker din modstandskraft over for infektioner. Faktisk er det sådan, at du allerede efter tre dage med ekstremt stress øger risikoen for svækket hukommelse, uregelmæssig menstruation, knogleskørhed og sukkersyge.

Løsning: Der er stor forskel på, hvordan forskellige mennesker reagerer på stress, og på hvornår de oplever stress. Hvad nogen synes er en uoverommelig byrde, kan være småting for andre. Hvis du føler dig overbebyrdet, udmattet eller udkørt, så er du nok for stresset til, at det er godt for din krop.
Pludselig opblusning af kroniske lidelser som psoriasis eller astma kan også være stressrealeteret. Så bør du hurtigst muligt finde ud af, hvad der er vigtigt for dig og fortage de nødvendige ændringer i dit liv, der gør, at du slupper af med de faktorer, der stresser dig. Det kan være alt fra problemer på jobbet, et dårligt forhold til alt for mange pligter og bekymringer.

4. Søvnmangel: Mens du sover, lader immunforsvaret op og reparerer sig selv - lige som de øvrige dele af kroppen. Når du springer skønhedssøvnen over, sætter det sig altså ikke kun som mørke rander og poser under øjnene. Du berøver også din krop for dens livsnødvendige fornyelsesproces. En undersøgelse fra 2003 i tidsskriftet Psychosomatic Medicine viste, at personer, de rspringer en nats søvn over efter at have modtaget en hepatitis-A vaccine, producerede færre antistoffer end dem, der gik i seng til sædvanlig tid og var veludhvilede dagen efter vaccinen.

Løsning: Stræb som tommelfingerregel mod at få omkring otte timer søvn hver nat. Nogle mennesker har brug for lidt mere, andre lidt mindre. Prøv dig lidt frem, indtil du har fundet dit personlige søvnbehov. Det vil sige, når du føler dig veludhvilet og frisk hele dagen igennem. For at hjælpe søvnen lidt på vej, er det en god ide ikke at drikke koffeinholdige drikke efter frokost og undgå alkohol i omkring fire timer, før du skal sove. Begge dele kan nemlig gøre det sværere for dig at falde i søvn og samtidig påvirker det kvaliteten af din søvn.
Hvis du allerede får søvn nok, men stadig føler dig træt og uoplagt i løbet af dagen, kan det være en god ide at tage en snak med din læge og få undersøgt, om du sulle have en eller anden form for sygdom eller forstyrrelse, som gør det svært for dig at sove igennem om natten. Det kunne f.eks. være søvnapnø, hvor vejrtrækning er stærkt uregelmæssig, mens du sover, snærker eller får natlige lægkramper.

5. Overtræning: 45 minutters motion dagligt har vist sig at forbedre aktiviteten i de hvide bloglegemer. Men hvis du træner alt for meget og for hårdt dag ud og dag ind, uden at give kroppen en chance for at komme sig oven på et hårdt træningspas, har det den stik modsatte effekt. Din krop begynder at opfatte den hårde træning, som stress, hvorved dit immunoglibulintal falder.
Hvis du træner intensivt i mere end 90 minutter i træk, begynder dit imunsystems funktioner at virke dårligere. Det kan tage helt op til tre dage, før immunforsvaret er helt i top igen. Det kan være en af grundene til at maratonløbere ofte er syge efter et løb.
Derudover kan perioder med hård, vedvarende træning betyde en udtømning af vitaminerne i kroppen, hvilket også er med til at gøre dig syg.

Løsning: Hvis du gerne vil træne hårdt og intensivt, så skær din træningstid ned til under halvanden time. Og hvis du godt kan lide at bruge lidt længere tid på træningen i weekenden, så sørg for at din træning også indeholder aktiviteter med lav intensitet såsom yoga, pilates eller let svømning.

6. At bære nag: En undersøgelse offentliggjort i Psychological Science har vist, at folk, der bærer nag til andre mennesker, som er kommet til at såre dem, oftere har forhøjet blodtryk, øget puls og negative følelser. Det er nogle af de klassiske symptomer på stress, der jo som tidligere nævnt har en negativ indflydelse på immunforsvaret.

Løsning: Tilgiv, tilgiv og tilgiv. Det bedste, du kan gøre for dig selv og sikkert også for den person, der er kommet til at såre dig, er at tilgive ham eller hende. En undersøgelse foretaget på Hope College viste, at de deltagere, der kunne tilgive blev mere rolige, følte sig mere positive og var mere i kontrol. Det at tilgive betyder at kunne huske en begivenhed uden at huske vrede eller sårede følelser. Men uden nødvendigvis at glemme, hvad det var, der gjorde dig vred eller ked af det. Det handler altså ikke bare om at tolerere eller undskylde den andens opførsel, men om ærligt at anerkende dine sårede følelser. Og derefter for din egen skyld at give slip på al den bitterhed eller hævntørst, der har fået lov til at hobe sig op inden i dig.

Læs også vores artikkel omkring forskningen der påviser den imponerende gode effekt, som motion og d-vitamin har, på dit helbred.