Følelsen af at være træt

Får du dine 7-8 timers søvn hver nat men stadig befinder dig i en tilstand hvor du konstant træthed?

Du kan sagtens være super træt og helt udmattet selvom du får nok søvn, her er de mest almindelige årsager til træthed.

Dehydreret?

Selvom du hverken føler dig tørstig eller skidt tilpas, kan du sagtens være dehydreret. Blodtrykket falder, når du ikke er i væskebalance og det medfører at du ikke får nok ilt til hjernen også rammer trætheden dig, som at slå hovedet ind i en væg.

Husk at drikke nok, gerne mellem 5-7 store glas vand om dagen og helst mere!

Mangel af vitaminer & mineraler?

Får du nok vitaminer og mineraler gennem din kost? Især magnesium, jern og vitamin D spiller en essentiel rolle, i forhold til at opretholde og vedligeholde et stabilt blodsukker som modvirker træthed. Du kan få magnesium og jern fra nødder, frø kød og grøntsager. Vitamin D får du ved et kortvarigt ophold i solen, som er ganske gratis!

Alkohol?

Alkohol er fantastisk til at få dig til at slappe af, specielt efter en hektisk dag eventuelt på arbejdet. Men alkohol forstyrrer din søvncyklus og forhindrer dig i at falde i den dybe del af din søvncyklus, hvilket medfører at du ikke er udhvilet. Så selvom man sover, får man ikke nok søvn alligevel.

Energibehov

Får du spist nok og ordentligt? Med ordentligt menes der om du giver din krop optimal føde; grøntsager, kød, fisk, groft brød mm.? Dårlige kostvaner med usund føde med for meget sukker, fed mad osv., medfører at din krop ikke kan præsterer optimalt og det gør dig træt, meget træt.

Lange powernaps?

Det er bevist, at en powernap på op til 30 minutter kan friske dig gevaldigt op. Men soves der længere end 30 minutter ender du højst sandsynligt med at vågne op mere træt end da du lagde dig til at sove.