Kostvejledning - Kulhydrat

Kulhydrat er hjernens og musklernes brændstof og dermed vigtigste energikilde. Det er afgørende for både din koncentrationsevne og din træningskapacitet at du tilstrækkeligt med kulhydrat i kroppen. Derudover holder kulhydrat blodsukkeret stabilt.

Gode kilder til kulhydrat (komplekse kulhydrater)

  • Groft brød
  • Rugbrød
  • Fiberbrød
  • Grøntsager
  • Frugt
  • Bælgfrugter form af både friske og tørrede (fx bønner, kikærter og linser)
  • Kartofler
  • Pasta (gerne fuldkorn)
  • Ris (Gerne brune, sorte eller røde ris)

Dårlige kilder til kulhydrat (Simple kulhydrater eller ”tomme kalorier”)

  • Hvidt brød
  • Sodavand
  • Alkohol
  • Slik og lys chokolade
  • Kager
  • Snacks

Begrebet 'tomme kalorier' har de fleste hørt om i en vis sammenhæng. Begrebet dækker over, at der ikke er vitaminer og mineraler i den føde, man indtager. Det er fødeemner, som indeholder kalorier, men ikke vitaminer, mineraler, fibre eller antioxidanter. I en sund kost skal der selvfølgelig være plads til ”tomme kalorier”, man skal blot være opmærksom på mængden af disse.

Hvis man overvejende lever af tomme kalorier, kan det føre til fejlernæring, fordi pladsen til de fødevarer, der har mange vitaminer og mineraler, skubbes væk. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at maks. 10 procent af din daglige energi kommer fra tommer kalorier. En undersøgelse af danskernes kostvaner lavet af DTU Fødevareinstituttet viser, at det faktiske tal er langt større.

Simple og komplekse kulhydrater

Man kalder også de simple kulhydrater "hurtige" og de komplekse som "langsomme", da det rent biokemisk tager længere tid at nedbryde og optage komplekse kulhydrater. Det er også derfor man bliver hurtigere sulten igen, hvis man spiser chokolade, der indeholder flere af de hurtige kulhydrater end hvis man spiser kartofler.

Sport og kulhydrat

Der er især brug for at spise kulhydratrig kost, hvis man dyrker meget sport eller motionstræning. Kulhydrater er musklernes foretrukne energikilde, og der er en helt klar sammenhæng mellem mængden af kulhydrat i kosten og den fysiske ydeevne. Jo mere kulhydrat, des bedre ydeevne. Jo højere intensiteten er af den fysiske aktivitet, des mere kulhydrat omsætter kroppen.