Standing Dumbbell Overhead Press

Standing Dumbbell Overhead Press er en øvelse hvor du løfter vægt op over hovedet mens du står op, på den måde kan du bygge kraftige skuldre, en skudtæt kerne og udvikle helkrops styrke. Udfordringen er dog, at de fleste mennesker ikke bruger den rigtige teknik og ikke har den nødvendige skulder fleksibilitet for at sikre trykket.

Guide til Standing Dumbbell Overhead Press:

  1. Stå med let spredte ben
  2. Tag fat om håndvægtene med et overhåndsgreb og lad dem hvile på oppe af dine skuldre
  3. Træk vejret ind og pres håndvægtene lige op 
  4. Pust ud når håndvægtene er over hovedet
  5. Gentag øvelsen f.eks. 15x3

Vigtigt ved Standing Dumbbell Overhead Press: Husk at albuerne skal holdes korrekt ind til kroppen. I stedet for at de flager ud til siderne, når man trykker håndvægtene op over hovedet. Hvis der ikke er styr på albuerne kan det skabe mekaniske ufordelagtig stillinger for kroppen og leddene. 

Den korrekte form er at holde din krop oprejst og stærk, så du ikke svinger fra side til side eller værre, læn dig fremover og så fra side til side.

Gode råd til Standing Dumbbell Overhead Press: Nogle har bedre udbytte af denne øvelse siddende. Prøv dig frem og se hvad du har det bedst med.

Denne øvelse er både en Skuldre og Tricepsøvelse.