Straight-Arm Lat Pulldown

Denne øvelse er en variation til pulldowns. Øvelsen ses oftest udføres af løftere, der ønsker at give deres Lats mere fokus og ønsker at opleve både fysisk og mentalt træthed efter de har lavet dine større basisøvelser. Straight Arm Pulldown kan være et godt valg til at afslutte din træning med. På den måde opnår du også større muskulær udmattelse.  

Guide til Straight-Arm Lat Pulldown:

  1. Sæt en bred stang på kabeltårnet på det højeste niveau
  2. Stå med front vendt mod maskinen og fødderne let adskilte
  3. Tag fat om stangen med et overhåndsgreb i skulderbredde 
  4. Læn dig lidt fremover
  5. Hold albuerne let bøjede og start bevægelsen ved at trykke på skulderbladene så stangen trækkes ned mod lårene
  6. Mærk hvordan dine lats er helt spændt og sænk derefter langsomt stangen op igen, under fuld kontrol
  7. Gentag øvelsen

Fakta om Straight-Arm Lat Pulldown: Øvelsen her træner dine Lats og styrker teres major (en tyk og anelse flad muskel som sidder nederst i skulderbladet), samt triceps lange hoved. Der igennem bidrager den delvis til at bibeholde en stabil forbindelse mellem arm og krop. 

Gode råd til Straight-Arm Lat Pulldown: Svømmere kan øge deres svømmetag ved at udføre denne øvelse som supplement til deres træning.