Kettlebell Lunge With Overhead Press

Denne øvelse er typisk ikke en øvelse du oplever nede i fitnesscentret, denne øvelse ses oftest til Crossfit. Alle burde prøve den! Hvis denne øvelse udføres korrekt, bliver dine muskler med garanti ømme.  

Guide til Kettlebell Lunge With Overhead Press:

  1. Stå med fødderne i en hoftebreddes afstand.   
  2. Tæerne skal pege fremad og derefter bøjer du lidt i knæene
  3. Kig lige frem, mens du tager fat i din kettlebell med et overhåndsgreb
  4. Første løft er op til skulderen. Lad din kettlebell hvile på skulderen
  5. Anden løft er fra skulder og op i luften. Hold din albue strakt med din kettlebell bagud
  6. Brug den anden arm til at holde balancen når du udføre øvelsen
  7. Træk vejret ind og tag et skridt fremad. (Hold overkroppen oprejst)
  8. I den nederste position af øvelsen, skal oversiden af dit forreste lår være lige under parallet med gulvet
  9. Pust ud mens du vender tilbage til oprejst position 
  10. Skift til det andet ben

Vigtig ved Kettlebell Lunge With Overhead Press: Når du tager et skridt fremad, skal du lade hele din kropsvægt komme frem på det forreste ben. Det er en relativ svær øvelse at lave, fordi den stiller store krav til balancen. Begyndere bør starte med lette vægte. 

Fakta om Kettlebell Lunge With Overhead Press: Ved at udføre lunges som en del af dit træningsprogram, vil du få bedre balance og koordination, du vil få en god variation og hjælpeøvelse til squat, du træner forlår, baglår og baller i én øvelse, du træner samtidig din smidighed, hoftebøjerne bliver strakt dynamisk og du udjævner asymmetri mellem højre og venstre.

Gode råd til Kettlebell Lunge With Overhead Press: Du kan variere belastningen af og på forskellige muskler ved at tage f.eks. Et kort skridt fremad for at fokusere på quadriceps (lårmusklen). Eller et langt skridt fremad for at fokusere på bagsiden af låret samt glutei - specielt gluteus maximus (den store baldemuskel). Du kan dermed også vælge mellem om du vil køre intensivt på et ben af gangen eller om du vil udføre øvelsen med skift på benene som du ser i videoen her. 

Du kan variere denne øvelse med f.eks. Double Kettlebell Overhead Lunge

Denne øvelse er både en Ben og Baldeøvelse.