Sundhed: 7 ting, der sker, når du stoppe med at spise kød!

Vær realistisk med dig selv og start med at spise mindre kød. Et mål kunne være, kun at spise kød i weekenden. Det er vigtigt vi tænker på vores helbred og miljøet. Kød er en største forureningskilde på Jorden.

Folk er vegetere af mange årsager. Eksempelvis pga. vægttab - skabe mere energi til hverdage - reducerer risikoen for hjertesygdomme - mindske antallet af piller de tager … Ja der er rigtig mange grunde til at spise mindre kød. For mere inspiration, så læs denne artikel og se nogle af de ting der sker med kroppen, når du spiser mindre kød eller stopper helt med kødet.

1. Du vil reducere inflammation i kroppen.

Når du spiser kød, ost og andet stærkt forarbejdede fødevare, indtager kroppen en form for mild betændelses tilstand. Ikke nødvendigvis en direkte skadelig tilstand, men kroppen bruger en masse unødvendig energi, på at genoprette dens naturlige tilstand. På samme måde, som vi kender betændelses tilstande fra skader, kan kroppen nemt håndtere små og kortvarige betændelser. Kroppen er bygget til at frastøde dette og kroppen tager ikke skade, ved de små betændelser. Men udsættes kroppen for længer varig betændelse, er situationen en anden. Det er meget sundt for kroppen, at blive ”renset for kød” i perioder. Dette kunne eksempelvis være hverdagene. På denne måde, vil kroppen opnå et naturligt og sundt niveau.

Den kroniske betændelse i kroppen grundet kød, ses eksempelvis ved åreforkalkning, hjerteanfald, slagtilfælde, diabetes, forhøjet kolesteroltal og autoimmune sygdomme. Alt dette og meget mere.

I modsætning vil en mere vegetarisk kost, på ganske kort tid, skabe en naturlige antiinflammatorisk balance i kroppen. Dette skyldes det høje fiberindhold, antioxidanterne og andre phytonutrients (sundt stof fra planter) i den grønne kost. Udover at skabe en naturlig balance i kroppen, vil du også efter en kort periode, opleve en anden form for mæthed. Kroppen er ikke bygget til at spise sig mæt i kød og du vil opleve en helt anden energi, når kroppen arbejder med den vegetabilske kost.

Undersøgelser har vist, at mennesker, der spiser plantebaseret kost, oplever en dramatisk sænkning af deres niveau af C-reaktivt protein (CRP), en indikator for inflammation (betændelse) i kroppen.

2. Dit kolesterolindhold i blodet vil styrtdykke.

Forhøjet kolesterol i blodet er en vigtig risikofaktor for hjertesygdomme og slagtilfælde - 2 af de største ”mordere” verden over – Det forhøjede kolesterol kommer i form af mættet fedt, som primært findes i kød, fjerkræ, ost og andre animalske produkter. Kolesterol i vores mad spiller en vigtig rolle.

Undersøgelser viser konsekvent, at når folk skifter til mere plantebaseret kost, vil deres kolesterolindholdet i blodet, falde med op til 35%, allerede på kort tid. Folk, der kræver kolesterolsænkende medicin, kan yderligere skære ned på deres piller og endda helt undgå behovet for piller, hvis de skifter over til den mere plantebaserede kost. Det er dog vigtigt du analyserer kolesteroltal i samarbejde med din læge og altid har en læge ind over den endelige vurdering.

Plantebaseret kost giver lavere kolesterol fordi, grøntsagerne indeholder et meget lavt indhold af mættet fedt og har ikke noget kolesterol i sig. Derudover har grøntsager et højt indhold af fibre, hvilket også er med til at reducerer kolesterolindholdet i blodet. Undersøgelser har vist, at soja også har stor effekt, når det gælder sænkning af kolesterol.  

3. Du vil give din mikrobiom en makeover.

De trillioner af mikroorganismer, der lever i vores kroppe, kaldes mikrobiom eller mikrobiota. Alle disse små bitte mikroorganismer, er meget vigtige for vores generelle sundhed. De hjælper os med at fordøje vores mad, men de har også mange andre sundhedsmæssige funktioner for os: De producerer vigtige næringsstoffer – er med til at opretholde et velfungerende immunforsvar – hjælper os i forbindelse med genernes funktioner o kroppen – holder tarmen sund – og beskytter os imod kræft.   

Undersøgelser har også vist, at de spiller en rolle imod fedme, diabetes, åreforkalkning, autoimmune sygdomme, inflammatorisk tarmsygdomme og leversygdomme.

Vegetarisk kost, hjælper med at holde en sund tarm flora (mikrobiomer i tarmen). Fibrene fra de vegetabilske fødevare fremmer væksten af de vigtige bakterier i vores tarme. På samme måde, vil den fiber fattige kost (såsom mejeriprodukter, æg og kød) fremme væksten af de sygdomsfremkaldende bakterier - fordelene ved en plantebaseret kost starte hurtigt!

4. Du vil ændre dine geners funktionsevne positivt.

Forskning har vist, at vores miljø- og livsstilsfaktor kan aktiverer gener til og fra. Eksempelvis har det vist sig, at hvis vores kost primært består af vegetabilske fødevare, vil kosten og de antioxidanter og andre næringsstoffer der følger med, have stor påvirkning på vores evne til at heale beskadiget DNA.  

Forskning har også vist, at livsstilsændringer, eksempelvis en plantebaseret kost, kan formindske spredningen af ​​kræft-gener hos mænd med prostatakræft. Det er endda bevist, at en plantebaseret kost, sammen med andre livsstilsændringer, kan forlænge vores telomerer - hætterne ved enden af ​​vores kromosomer, der hjælper med at holde vores DNA stabilt. Dette kan betyde, at vores celler og væv ældes langsommere. Dette er godt for hele kroppen og dit udseende. Du vil eksempelvis opleve, at din hun vil se yngre og bedre ud.

5. Du vil reducere dine chancer for at få type 2 diabetes.

Det anslås at 38% af befolkningen har prædiabetes (et forstadie til type 2-diabetes, hvor ikke alle symptomerne er aktive). Det er muligt at holde kroppen fri for type 2-diabetes, hvis kroppen holdes sund. Det er bevist at stofferne vi får fra kød, er med til at øge risikoen for type 2-diabetes.

Hvorfor skulle kød forårsager type 2-diabetes? Dette er der flere grunde til: animalsk fedt - animalsk baseret jern - de nitrat konserveringsmidler der er i kød, har vist sig at skade bugspytkirtlens celler – Kødet påvirker vores naturlige insulin funktioner.

Ønsker du at reducere risikoen for type 2-diabetes, bør du stærkt overveje hvilke animalske produkter du tager på tallerkenen og i stedet basere din kost på vegetabilske fødevare.  

Derudover skal du spise fuldkorn: Fuldkorn er stærkt beskyttende mod type 2-diabetes – Ja du læste rigtigt: kulhydrater beskytter dig mod sukkersyge! Desuden kan en plantebaseret kost forbedre eller endda vende din diabetes, hvis du allerede har været diagnosticeret.

6. Du vil få den rigtige mængde protein og den rigtige type protein.

Den gennemsnitlige person får mere end 1,5 gange det anbefalede protein i hverdagen. Den primære kilde: animalske kilder, som kød og mælkeprodukter.

Mange har den opfattelse, at overskydende protein, er godt for musklerne og at det gør os stærkere. Men det forholder sig ikke sådan. Overskydende protein, vil blive omdannet til fedt eller affaldsstoffer – så animalsk protein er en væsentlig årsag til vægtforøgelse, hjertesygdomme, diabetes, inflammation og kræft.

I modsætning til den protein vi får fra animalske fødevare, så har det protein, vi får fra vegetabilske fødevare, en beskyttende effekt for kroppen. Der er ingen grund til at spise specifikt efter at få proteiner til kroppen. Overholder du den anbefalede kost, vil du helt automatisk finde en naturlig protein balance.  

De længste levetid mennesker på Jorden, de der lever i de "blå zoner," får omkring 10% af deres kalorier fra protein, sammenlignet med det amerikanske gennemsnit på 15-20%.

7. Du vil gøre en enorm indflydelse på sundheden for vores planet og dens beboere.

Landbrug med dyr er yderst ødelæggende for planeten. Det er den største enkelte bidragyder til drivhusgasser, og er den førende årsag til jord- og vandforbrug, skovrydning, samt dyrelivets ødelæggelse, og udryddelse af arter.

Det anslås, at der skal bruges ca. 15.000 liter vand, til at producere bare 1kg kød.

Verdenshavene bliver rovfisket mere og mere og fortsætter niveauet af rovfiskeri på samme niveau som nu (2016), vurderes det, at verdenshavene vil være tømt for fisk, allerede i 2048.

Det nuværende fødevaresystem, baseret på kød og mælkeproduktion, bidrager også kraftigt til verdenssulten. Der bliver på verdensplan i dag, brug flere afgrøder på fodring af landbrugsdyr og husdyr, end fodring af mennesker.

Så spis en mere plantebaseret kost og hjælp dig selv og dine medmennesker til et bedre liv. Det er ikke kun din krop der har brug for sunde kostvaner, det er også dine efterkommer. Vores valg påvirker planeten og alle dem vi deler den med.