Bodypump

Rep Set er et sæt af en vægtstang samt vægtskiver, som er ideel til eksempelvis pump træning. Det er en billig måde at få vægtstang og vægtskiver til hjemmetræning eller professionel træning.

Med et godt rep set, kan du styrke hele kroppen, med en lang række øvelser og kombineret med et stepbræt, vil du få en god gennemgående træning... Læs mere


Sæt gang i muskelopbygning og fedtforbrænding med Bodypump

Bodypump er blevet en populær træningsform, som kombinerer styrke- og udholdenhedstræning. Modsat decideret styrketræning bruges der i denne træningsform ikke nær så meget vægt og belastning, hvorfor det gør det egnet for langt flere personer.

Bodypump træning

Bodypump er blevet en populær træningsform, som kombinerer styrke- og udholdenhedstræning. Modsat decideret styrketræning bruges der i denne træningsform ikke nær så meget vægt og belastning, hvorfor det gør det egnet for langt flere personer.

Der skal bruges forskellige redskaber til træningen, som består af vægtstang og tilhørende skiver. Træningen udføres oftest til musik med højt tempo.

Ligesom det gælder for al anden træning med vægte (uanset om det er håndvægte, vægtstang, kettlebells eller lignende), skal du sørge for at træne med udstyr, som passer til dig og din krop og styrke.

Netop fordi der er mere fokus på udholdenhed end styrke, handler det også om, at der ikke skal benyttes så høj en belastning under Bodypump. Der er fokus på at lave en masse gentagelser af en bevægelse i hvert træningspas.

Træningsformen er populær blandt mange andet som følge af, at:

  • Det er muligt for enhver at deltage
  • Der findes udstyr til individuelle behov og styrkeforhold
  • Det kan trænes derhjemme eller i fitnesscenter
  • Du opnår en høj efterforbrænding
  • Du forbedrer din grundform og muskeludholdenhed

Du finder udstyr i sæt, der er beregnet til denne træningsform, og hvor du får vægtstang samt forskellige vægtskiver. Der findes udstyr til både nybegynderen samt den øvede sportsmand- eller kvinde, og du får relevant vejledning herunder.

Før du sætter i gang med din træning, er det en god idé at sætte dig godt ind i træningsmetoden omkring Bodypump. Herved kan du opnå det største udbytte med din træning.

Bodypump sæt til alle træningsniveauer

Det er både praktisk og funktionelt, at udstyret til denne træningsform findes i sæt. Derved skal du ikke ud og investere i enkeltdele men kan nøjes med at vælge sæt i helhold til din fysiske styrke og aktuelle træningsniveau.

Eftersom Bodypump er blevet en populær træningsform, finder du sæt, som er produceret af førende brands på området for kvalitetsudstyr til træning og sport – herunder Reebok.

Sættene finder du med 20 kg som standardvægt og kommer med følgende indhold:

  • Vægtstang
  • 2-3 sæt vægtskiver (typisk mellem 1,25 – 5 kg)
  • Klemmer til montering af vægtskiver på stang

Det er ideelt at anskaffe dig et sådan sæt, når du vil godt i gang med din træning. Du vil få brug for forskellige vægte i forhold til de varierende øvelser, som dit træningsprogram indeholder.

Og det er økonomisk set en fordel for dig at have tungere vægtskiver til rådighed i takt med, at din muskeludholdenhed øges.

Sådan kommer du godt i gang med dit Bodypump sæt

Der vil være forskellige kvalitetsmæssige udgaver af sættene, og dette vil influere på prisen.

Du kan finde billige udgaver, og du kan finde kvalitetsudgaver. Dette gør det muligt for nybegynderen at komme godt i gang. Og det gør det muligt for fitnesscenteret at kunne tilbyde deres kunder det bedste udstyr med lang holdbarhed.

For dig der er nybegynder på området, kan det sagtens gå an at vælge den budgetvenlige udgave. Her får samme indhold i dit sæt, og hvor elementer vil være de klassiske udgaver af hhv. stang og skiver.

Til fitnessstudiet eller den seriøse hjemmetræner vil kvalitetsudgaven være at foretrække. Her får du vægtskiver med praktisk gummibelægning, som kan være med til at skåne gulvet i fitnesscenteret. Derudover kan din vægtstang have en blød belægning, som giver dig et optimalt og sikkert greb om den.  

Foruden sæt har du mulighed for at tilkøbe løse vægtskiver, så du kan øge belastningen under din træning.

Hvad angår vægtene, er det vigtigt i denne forbindelse at være opmærksom på, at de ikke kan tåle at blive smidt på jorden (som det er tilfældet med Bumper Plates).

Du finder specialdesignede Bodypump vægtskiver fra 1,25 kg – 10 kg.

Afhængig af de forskellige træningsprogrammer, kan du opleve, at vægtskiverne enten anvendes med vægtstang eller alene som træningsredskab.

Det er vigtigt, at du vælger vægt efter din individuelle, fysiske styrke.

Alt du skal vide om Bodypump træning

Oprindeligt er træningsformen udviklet som holdtræning. Det så sit lys tilbage i 1990’erne (og blev først kaldet ”Pump”), hvor vægtstænger og vægtskiver for første gang blev introduceret i holdsammenhænge. Træningsmetoden er et koncept, som er udviklet og opfundet af Les Mills.

I dag er den eksplosive muskeltræning i blandt de mest populære programmer i fitnesscentre på tværs af landegrænser.

Træningsformen er kendetegnet af, at det består af programmer, som køres over et par måneder. Derfor vil det samme bevægelsesprogram blive lavet igennem længere tid, og hvor kun vægtbelastningen øges eller justeres.

Til hvert program hører der specifikke øvelser og træningspas.

Bodypump foregår med disse elementer:

  • Mange gentagelser (typisk mellem 20-60 repetitioner/pr. muskelgruppe)
  • Gradvis progression af kompleksiteten i øvelserne
  • Lav til moderat belastning fra vægtskiverne
  • Bevægelsessekvenser til højt tempo på musik

Musikken er med til at gøre træningsformen- og programmerne til noget særligt. Hvert program og dets indhold er koreograferet i forhold til udvalgt musik. Det vil sige, at en bestemt øvelsesvariation vil optræde flere gange i løbet af musikken og skal gentages, for hver gang et vers eller omkvæd begynder.

Hvem kan træne Bodypump?

I princippet kan alle raske personer, som ønsker at forbedre deres almene grundform, begynde at starte op på træningsformen. Derudover vil det være en attraktiv træning for særligt personer, som ønsker at tabe sig, eller som ønsker at tone deres kroppe.

Selvom de fleste mennesker har stiftet bekendtskab med træningsformen i fitnesscentre, er der intet til hinder for, at du kan træne Bodypump derhjemme.

Alt, det kræver for at træne, er selve grundudstyret. Netop fordi du bruger individuelt udstyr i forhold til dit styrkeniveau, kan alle deltage med hvert deres fysiske udgangspunkt.

Som det også er tilfældet med brug af almindelige vægtstænger til klassisk styrketræning, er det afgørende for din sikkerhed og for at undgå belastningsskader, at du starter med let belastning.

Du kan altid øge belastningen i takt med, at du får behov for mere vægt i dine træningsprogrammer.

Alle og enhver kan starte op på træningsformen også uden forudgående kendskab til styrketræning. De primære træningsformål handler om fedtforbrænding, øget muskelstyrke samt effektiv træning af hele kroppen.

Sådan skabes den effektive bodypump træning

Det er en fordel, at hvert program i træningsformen gentages over flere måneder. På denne måde har du god tid til at arbejde med bestemte øvelser og mestre dem. Det mentale udbytte heraf vil være, at det giver dig en følelse af kompetence og succes.

Des længere du kommer med din Bodypump træning, des større muligheder har du for at skabe progression i din træning.

Hvis du vælger at køre dine egen programmer derhjemme, kan du integrere tidligere øvelser i dit nuværende program og således skabe lidt ekstra variation eller udfordring.

Træningskonceptet giver dig mulighed for at træne alle kroppens store muskelgrupper og for at opnå den største effekt af din træning, handler det om at skabe en god all-around træning med variationer og tilpasset belastning.

Det er særligt dine vægte, du skal være opmærksom på, når du vil have den mest effektive træning.

Få størst udbytte af din træning med tilpasset belastning

Når vægtstang og vægtskiver er dine primære redskaber, er det også dem, du skal have størst fokus på for at skabe betingelserne for den mest udbytterige træning.

Det er en god idé at skabe dig erfaringer med dine vægte, inden du begynder på træningen. Her skal du undersøge, om dine vægte er for tunge og derved ikke er ideelle for dig at træne Bodypump med.

Kan du lave mindre end 6-10 gentagelser, er din vægtstang med skiver for tunge for dig. Det skal være muligt for dig at udføre mere end 20 gentagelser.

Dit udstyr skal passe til dig og dit træningsniveau. Har du derimod behov for øget belastning, kan du finde vægtskiver stykvis, der tilgodeser dette behov.

En effektiv træning handler også om funktionen af dit udstyr.

Når du vil have maksimal fleksibilitet og effektivitet omkring brugen af dit udstyr, kan du med fordel gå efter sæt med vægtskiver med indbyggede ’håndtag’. Disse gør det nemt for dig at ændre vægtskiver under et program, så du effektivt kan komme fra én bevægelse til en anden. Og du kan finde vægtskiver med afrundede kanter, så du hurtigt kan stille skiverne fra dig under træning, uden at de triller væk.

Dette kan være med til at skabe de bedste vilkår og betingelser for en effektiv træning med få, praktiske afbrydelser.

Med det store marked for forskellige Bodypump sæt er det muligt for alle og enhver at få kvalitetsudstyr til effektive træningsforhold.


Filter

Filter

  • Pris
    -
  • Producent
    Vis mere ()